Mobil fartkamera Iggesund. Vad händer nu?

Startat av farsta, 11 maj 2010, 08:38:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

farsta

Förmodligen ett lite uttjatat ämne men jag hittade inga aktuella trådar att hänga på så jag postar en ny tråd. Skulle vara intressant att höra andras erfarenheter och ev chanser att klara sig.

Förra tisdagen körde jag söderut genom Iggesund. Lite nedanför en pizzeria står en fartkamera på ett släp. Inga bilar före eller efter så jag höll kanske 60-65 km/h på 50 skyltat. Slarvigt? Ja absolut. En blixt fyrades av. Idag har det gått 1 vecka och inget har anlänt i brevlådan. Kanske hänger ihop med att bilder på mobila kameror lagras på minneskort? Tar lite längre tid att handlägga.

Mitt hopp står till minneskortet var fullt eller att den innovativa Iggesundsungdomen kletat lera på linsen  ;)

Skämt å sido. Har haft körkort i 30 år nu och aldrig fått fortkörningsböter så kommer det en avi så betalar jag givetvis. Bara intressant att höra hur andra har upplevt denna situation

För övrigt kommer jag nog att börja köra med tomtemask på några sträckor närmare Sundsvall. Kamerorna gör körningen ryckig och det är väldigt lätt att överskrida. Löjligt måhända men möter ni någon som Santa Claus just där så är det jag  :)

farsta

Ha ha. Jag är en vanlig sommastugeresenär och med tanke på avståndet blir det inte allför många resor per år. Dessutom kommer de helt "random" Dag/morgon/natt. Men knoddarna har maskeradlådan full med olika masker så det finns möjlighet till variation.... ;D Och normalt följer jag givetvis skyltarna på vägen

nohlin

Citat från: farsta skrivet 11 maj 2010, 08:38:45 AM
Förra tisdagen körde jag söderut genom Iggesund. Lite nedanför en pizzeria står en fartkamera på ett släp. Inga bilar före eller efter så jag höll kanske 60-65 km/h på 50 skyltat. Slarvigt? Ja absolut. En blixt fyrades av. Idag har det gått 1 vecka och inget har anlänt i brevlådan. Kanske hänger ihop med att bilder på mobila kameror lagras på minneskort? Tar lite längre tid att handlägga.

När jag testade att ta min bild under körning för ett par år sedan så tog det ungefär fyra veckor från att blixten blixtrade till att det ramlade ner ett brev i brevlådan. Hade valet att erkänna och betala eller låta bli att erkänna och då få ärendet provat i någon högre instans. Men jag erkände mitt misstag och betalade.

/nohlin

farsta

Citat från: nohlin skrivet 11 maj 2010, 10:01:27 AM
När jag testade att ta min bild under körning för ett par år sedan så tog det ungefär fyra veckor från att blixten blixtrade till att det ramlade ner ett brev i brevlådan. Hade valet att erkänna och betala eller låta bli att erkänna och då få ärendet provat i någon högre instans. Men jag erkände mitt misstag och betalade.

/nohlin

Såpass länge? Jo är bilden bra så är det inget annat att göra. I första paniken läste jag lite "skumrasktrådar" på andra kanske inte lika seriösa forum. Någon luttrad körde att inte svara på brev helt enkelt. Lär först komma två stycken från Kiruna. När man inte svarar lämnar de över ärendet till tingsrätt. När man inte svarar heller på det så måste man delges stämningsansökan. En delgivningsman måste skickas ut. Frågan är om de redan hårt belastade rättsvårdande myndigheterna klarar allt detta inom 2 år? Mycket tveksamt skulle jag säga och skulle det bli rättegång så erkänner man där eller innan den startar. Man riskerar säkert några extraavgifter men har de inte lyckats nå en så är ju skuldfrågan öppen ändå fram tills dess

Usch. Ovanstående låter inte bra. Givetvis betalar jag direkt. Mitt livs första bot är det något speciellt med...


Dson

Citat från: farsta skrivet 11 maj 2010, 10:15:16 AM


Usch. Ovanstående låter inte bra. Givetvis betalar jag direkt. Mitt livs första bot är det något speciellt med...


Du får rama in den i guldram och sätta upp på väggen! Jag menar, det är ju ändå ett självporträtt! ;D

farsta

Citat från: Dson skrivet 11 maj 2010, 10:55:29 AM
Du får rama in den i guldram och sätta upp på väggen! Jag menar, det är ju ändå ett självporträtt! ;D

Absolut. Vad kostar det inte att gå till fotografen idag? Och denna ovanliga vinkel med mitt häpna ansikte som fånstirrar  :) hade varit svårt att arrangera själv. En 800 kr drar jag av från boten pga detta som själig ersättning för fotojobbet. Kanske kan man göra efterbeställningar i lite störrre format?

Staffan Sävenfjord

Citat från: farsta skrivet 11 maj 2010, 11:01:25 AM
Absolut. Vad kostar det inte att gå till fotografen idag? Och denna ovanliga vinkel med mitt häpna ansikte som fånstirrar  :) hade varit svårt att arrangera själv. En 800 kr drar jag av från boten pga detta som själig ersättning för fotojobbet. Kanske kan man göra efterbeställningar i lite störrre format?

När jag hade valet förra sommaren att på E18 i Hova välja mellan att tvärnita för fartkameran som stod fem meter efter 60-skylten och därmed orsaka en seriekrock på minst 30 bilar eller att bli fotograferad och bötfälld valde jag det senare. Det värsta tycker jag inte var böterna utan att se fotot på mig bakom ratten. Så tyvärr: det är inte användbart. Dessutom vill jag minnas att man var tvungen att skicka tillbaka den i samband med erkännandet.

Det tog ett par veckor och kortet och föreläggandet kom i ett kuvert som det stod Polisen med stora bokstäver på. Brevbäraren tittade lite konstigt på mig efter detta.  Han kunde ju inte veta att det var mina första fartböter på 45 år.

(Ja, jag vet att man i god tid före 60-skylten skall nedbringa hastigheten till den angivna och utan att tvärbromsa. Jag gjorde inte det och fick stå mitt kast.)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

vraket

Hur gör utrycknings-fordon d v s ambulans m fl som får köra för fort när det behövs.
Då måste det blixtra bra när de körbi eller vad sker när de passerar en fartkamera,mobil som fast?

Björn Forslund

Citat från: vraket skrivet 11 maj 2010, 14:40:33 PM
Hur gör utrycknings-fordon d v s ambulans m fl som får köra för fort när det behövs.
Då måste det blixtra bra när de körbi eller vad sker när de passerar en fartkamera,mobil som fast?


Blåljusfordon sållas nog allt bort när bilderna granskas. Det lär vara rätt mycket som sållas överhuvudtaget, syns det inte ordentligt hur den bakom ratten ser ut, då läggs det ner. Dessutom verkar de ha svårt att hinna granska alla bilder, pga resursbrist. Så det finns viss chans att klara sig från böter.

Taunusch

Jag har en gammal kollega som blev fotograferad i tjänsten med företagsbil.

Polisen hörde av sig till företaget och frågade vem som var förare vid aktuellt tillfälle. Chefen angav kollegan varpå polisen ringde upp honom och frågade om han kunde komma till polishuset och titta på bilden.

Han hänvisade till arbetets natur och föreslog att de kanske kunde sända honom materialet per post istället. Det kom ett brev hem, vilket han svarade på och kort och gott skrev: "Jag är inte glasögonbärare, ni måste ha förväxlat mig med någon annan". På bilden bar han nämligen solglasögon.

Efter detta hörde han ingenting mer i ärendet....

vraket

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 maj 2010, 16:12:56 PM
Blåljusfordon sållas nog allt bort när bilderna granskas. Det lär vara rätt mycket som sållas överhuvudtaget, syns det inte ordentligt hur den bakom ratten ser ut, då läggs det ner. Dessutom verkar de ha svårt att hinna granska alla bilder, pga resursbrist. Så det finns viss chans att klara sig från böter.

Tack för svaret, men det innebär att det är en olycksrisk om det helt plötsligt kommer en blixt o bländar dem när de ligger typ i över 150.
Ingen som kör blåsljusfordon här som vet mer om detta?

Björn Forslund

Citat från: vraket skrivet 11 maj 2010, 16:38:19 PM
Tack för svaret, men det innebär att det är en olycksrisk om det helt plötsligt kommer en blixt o bländar dem när de ligger typ i över 150.
Ingen som kör blåsljusfordon här som vet mer om detta?

Det är nog som med Lady Gaga. De vänjer sig vid fotoblixtarna. Solglasögon?

Claes

Citat från: vraket skrivet 11 maj 2010, 16:38:19 PM
Tack för svaret, men det innebär att det är en olycksrisk om det helt plötsligt kommer en blixt o bländar dem när de ligger typ i över 150.
Ingen som kör blåsljusfordon här som vet mer om detta?

Har aldrig själv åkt dit i en fartkamera men sett när det blixtrat till för andra bilar och blixten är inte speciellt strak. Så den risken är nog obefintlig.

Christer K

Om någon här inte har sett en i verkligheten så ser de ut så här, utan blixt.


/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Claes skrivet 11 maj 2010, 20:58:20 PM
Har aldrig själv åkt dit i en fartkamera men sett när det blixtrat till för andra bilar och blixten är inte speciellt strak. Så den risken är nog obefintlig.

Man märker blixten men den bländar inte annat än möjligen om man tittar rätt in i kameran. Men det finns flera skäl till att man inte bör göra det. Det är ungefär som blixtarna vid ett åskväder utan alla jämförelser i övrigt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)