Mobil fartkamera Iggesund. Vad händer nu?

Startat av farsta, 11 maj 2010, 08:38:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Drängen

Har lite svårt att förstå hur man kan bli fotad av en fartkamera. Det står ju varningsskyltar ett hundratal meter före?.

Bingoberra

Citat från: Christer K skrivet 11 maj 2010, 21:10:12 PM
Om någon här inte har sett en i verkligheten så ser de ut så här, utan blixt.


/ Christer K

Eller så sitter de i en folkabuss, har sett båda.

farsta

Citat från: Drängen skrivet 16 maj 2010, 13:45:01 PM
Har lite svårt att förstå hur man kan bli fotad av en fartkamera. Det står ju varningsskyltar ett hundratal meter före?.

Som sagt; de mobila har inga varningsskyltar. Körde samma sträcka igår. Den lilla släpvagnen med kamera var nu borta. Ännu inget brev i lådan......

76

Jo, även de mobila har varningsskyltar.

farsta


Knut

På gamle E6 sør for Sarpsborg i Norge var det et fart kamera. Var en svenke som kjørte der hver mandag til nesten samme tid. Maskert ansikt og uten reg.skilt fremme. Viste finger mot kameraet. En dag så ventet de norske trafikpolitiet (UP) på han. Han kom tilstod med engang at det var han som hadde gjort dette i flere uker. resultatet var 2 år kjøæreforbud i Norge og en innbetaling til den norske stat på noen 10 tusener av kroner. Ble ikke gjort noe med fingeren da de anså at den ikke var rettet mot noen spesifikk person
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

farsta

Passerade i 56 km/h. Blir "bara" 2000 kr...... Jag är fotointresserad och bilden imponerar inte. Riktigt usel faktiskt. Iggesundsglina kanske ändå hade lagt någon film över linsen? En knapp  fjärdedel av ansiktet döljs av backspegeln - bla ena ögat. Halva hakan av GPS:en. Upplösningen ( ansiktet är delförstorat) verkar ligga på mediokra 2 mp ungefär. Tror min gamla SE K810 skulle ta bättre bilder. På dagtid utan blixt vill säga

Vore jag inte så ärlig skulle jag säga att jag hade goda chanser att helt enkelt neka. Det är inte jag på bilden.

vraket

Citat från: vraket skrivet 11 maj 2010, 14:40:33 PM
Hur gör utrycknings-fordon d v s ambulans m fl som får köra för fort när det behövs.
Då måste det blixtra bra när de körbi eller vad sker när de passerar en fartkamera,mobil som fast?


Har fått svar via annat håll på vad som gäller angående blåljusfordon och fartkameror.
Svaret jag fick var det som jag misstänkte gällde för dem.

Brukar fartkameror sitta tätt,alltså typ runt en km mellanrum?

Enligt vad jag hört så ska det sitta en fartkamera precis efter Falsterbokanalen.
Nästa sitter ca en km längre fram precis innan en trafikljusreglerad korsning.

Bägge är fast monterade, inga mobila med andra ord.

Har hört från säker källa som sett att det blixtrat till när bilar kört förbi, inte framför det fordonet h*n körde.
Platsen är sydvästra Skåne, länsväg 100.

Finns det fler ställen i Sverige där de sitter så tätt?


Christer K

Citat från: vraket skrivet 21 maj 2010, 10:33:44 AM
Har fått svar via annat håll på vad som gäller angående blåljusfordon och fartkameror.
Svaret jag fick var det som jag misstänkte gällde för dem.

Brukar fartkameror sitta tätt,alltså typ runt en km mellanrum?

Enligt vad jag hört så ska det sitta en fartkamera precis efter Falsterbokanalen.
Nästa sitter ca en km längre fram precis innan en trafikljusreglerad korsning.

Bägge är fast monterade, inga mobila med andra ord.

Har hört från säker källa som sett att det blixtrat till när bilar kört förbi, inte framför det fordonet h*n körde.
Platsen är sydvästra Skåne, länsväg 100.

Finns det fler ställen i Sverige där de sitter så tätt?

Här på Trafikverket hemsida kan man se efter vilka vägar det finns fartkamera som är fast monterad.
http://trafikinfo.vv.se/triniMenu/trinimenu.html?startmenu=1

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

farsta

#24
Lite uppdatering. Begärde hela förundersökningsmaterialet och fick otroliga 32 sidor.....

Då det gått ganska lång tid var jag inte längre helt säker på att det var jag som körde den aktuella dagen. Ibland kör någon av mina lätt överviktiga vänner bilen och vi är alla lika som bär. Vilket jag också meddelade förundersökningsledaren. Jag hade också synpunkter på den mediokra bilden där ena ögat och del av hakan skymdes. Åklagaren höll med mig och avskrev ärendet "då det inte går att bevisa att det är den misstänkte som framfört fordonet".

Skall man nu ha anonyma fartkameror efter vägarna måste slutresultatet vara 100% säkert!  Glasklart helt enkelt. Läste förresten just idag att intäkterna från fartkameror blivit en kassako för staten.

Man kan inte räkna med att folk helt undergivet bara skriver på ett bötesföreläggande med så lös bevisning som i just detta fall