Ybuss tar över Diligensens expressbusstrafik

Startat av Åkarns Kalle, 03 september 2007, 22:51:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Åkarns Kalle

Hej fick idag detta på fax från Y-buss efter som jag inte lyckas få in det som bild får jag skriva

Pressmeddelade från expressbussbolagen Ybuss & Diligensen-2007-09-03
Till nyhetschefen

Ybuss breddar sin verksamhet in i Hälsingland

Tar över Diligensens expressbusstrafik

Ybuss övertar expressbussveksamheten från Dilligensen.
det innebär att Ybuss breddar sin verksammhet in i Hälsingland occh tar över Diligensens linjer mellan Ljusdal & Stockholm & Sundsvall.
För ljusdalsresenärer innebär det två turer isälllet för en per dag till & från Stockholm.
en morgon-och en Kvällstur ersättter en tur på förmiddagen.

-vi vill växa i Norrland och med dilligensens trafik når vi in i Hälsingland,som vi bara passerat
tidigare. Vi gör även Ljusdal till en knutpunkt för en del av våra bussar som kommer norr ifrån och södreifrån.
Nu kan man med enkelhet resa från Ljusdal,Delsbo och Forsa till & från Sundsvall & Härnösand, Ö-vik & Umeå säger Magnus Kjellin.vd för Ybuss

För dilligensen och ägaren Ralph Persson handlar överlåtandet bbland annat om att skapa bättre lönsamhet med gemensamma bussar, isället för för att på vissa lågfrekventa
resdagar köra halvfulla bussar parallellt.

-att överlåta verksamheten till Ybuss känns som ett naturligt steg i utvecklingen för våra kunder och för att bidra till ett bättre express bussnät i norrland.
Nu kan Hälsingekunderna enklare åka till exempelvis universiteten i Umeå, Sundsvall och Uppsala. Jag ser fram emot att jobba i Ybuss säger Ralph Persson ägare Och vd för Diligensen.

Diligensen kommer under samma namn att fortsätta att bedriva övrig veksamhet som de har inom skoltrafik,färdtjänst,lokal linjetrafik. expressbusstrafiken går dock helt
in i Ybuss med nya hållplatsskyltar, Ybusslogga på bussen, Ybuss hemsida och Ybuss kundservicecentral.

De fyra chaufförerna på Dilligensens expressbussar erbjuds nya jobb som chaufförer åt Ybuss störta transpotörer Westin buss och Byberg & Nordins busstrafik.
ägaren Ralph Persson kommer själv att börja köra för Ybuss med en av sina bussar.

Biljettpriserna för turerna mellan Ljusdal och Stockholm kommer även de att följa Ybuss prislista.


Det blir inte dyrare att åka med oss. Du kan precis som på Diligensen få en enkel resa för under 100 Kr, beroende på när du åker, hur tidigt bokar, säger Magnus Kjellin.


samtliga förändringar gäller från och med mån. 10 sep.

Alla som bokat och betalt sin resa med Diligensen kommer att bli personligt kontaktad de närmaste dagarna för förslag på annan restid med Ybuss.
Kunden åker självklart till samma pris som resan är bokad i , säger Magnus Kjellin.


För Ybuss övriga resenärer i S-vall, Umeå, Östersund, Ö-vik, Sollefteå och Stockholm kommer tidtabellerna att förändras marginellt som en följd av detta.


För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Kjellin vd Ybuss
Ralph Persson vd Dilligensen

För mer info. om förändringar i tidtabellen, Priser mm, gå in på:
www.ybuss.se
   



Med Vänliga Hälsningar Åkarns Kalle


















Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Martin Maltkvist

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 03 september 2007, 22:51:06 PM

De fyra chaufförerna på Dilligensens expressbussar erbjuds nya jobb som chaufförer åt Ybuss störta transpotörer Westin buss och Byberg & Nordins busstrafik.
ägaren Ralph Persson kommer själv att börja köra för Ybuss med en av sina bussar.


Med Vänliga Hälsningar Åkarns Kalle
Kommer bussarna att stanna inom Diligensen med Y-bussmärkning medan förarna övergår till Westin och Byberg & Nordin?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Åkarns Kalle

Hej
min uppfattning är att Westins eller Byberg & Nordins tar över vem vet jag ej

MVH Åkarns Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 september 2007, 23:10:15 PM
Som framgår kommer en av Diligensens bussar att fortsätta under Y-bussens paraply, typ som Brunflo buss kör som underentreprenör på Östersundslinjen.

Tyvärr för de resande medför detta högre priser och minskad konkurrens, för branschen är detta ett nödvändigt steg för att få upp lönsamheten, det går inte att nästan skänka bort resor.

//Lars

Enligt pressmeddelandet skall det inte innebära högre biljettpriser. Men det återstår naturligtvis att se hur det blir med den saken.
I senaste numret av Trafikforum fanns ett reportage om Diligensen och dess dynamiske ägare Ralph Persson. Verkade då inte finnas några planer på att göra sig av med expresstrafiken. Fast det är väl sådant som man inte går ut med alltför högljutt i förväg.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 september 2007, 13:17:02 PM
Enkelpriset höjs från 143 till 200 (lägsta pris) och för barn/studerande från 115/85 till 200

//Lars

Samtidigt som följande sägs enligt pressmeddelandet: "Det blir inte dyrare att åka med oss. Du kan precis som på Diligensen få en enkel resa för under 100 Kr, beroende på när du åker, hur tidigt bokar, säger Magnus Kjellin."

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ante

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 september 2007, 16:13:16 PM
Samtidigt som följande sägs enligt pressmeddelandet: "Det blir inte dyrare att åka med oss. Du kan precis som på Diligensen få en enkel resa för under 100 Kr, beroende på när du åker, hur tidigt bokar, säger Magnus Kjellin."



Ybuss har ett s.k. Just nu pris där vissa avgångar som jag kollade på nu låg på 46:-. Alltså 13 kronor billigare än vad Diligensen tog för vissa avgångar.
Dock ska det nämnas att Just nupriset bara finns på någon/några utvalda turer per dag.

/A

Ante

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 september 2007, 19:59:58 PM
Får man fråga på vilken sträcka?

Jag har kollat alla avgångar fram till 4 december Ljusdal-Stockholm och billigaste pris har varit 200:- och dyraste 250:-

//Lars

Jaha, jag trodde det var sträckan Sundsvall-Stockholm du menade ;D
Ljusdal kan det mycket väl stämma, som du skrev att billigaste biljetten kostar 200:-.
Dock kanske det dyker upp just nu priser på den sträckan också.

/A

Ante

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 september 2007, 20:15:27 PM
Ok!

Det var där prisskillnaden uppstod som jag skrev om, en ganska avsevärd höjning, men säkert nödvändig för lönsamheten.

//Lars

Jo jag tror också den är nödvändig.
Diverse bolag har ju tidigare försökt slå sig in på expressbussmarknaden Sundsvall och söderut, exempelvis BraBuss, Medelpadingen och nu senast Diligensen.
Men alla har efter en tid försvunnit. Gemensamt för dessa var att de skyltade med låga priser (med möjligt undantag för Medelpadingen, vet ej hur deras prisbild såg ut). Att köra en buss till Stockholm för 59:-/ plats lär vara ganska vågat eftersom du troligtvis behöver en ganska hög täckningsgrad för att få det att gå ihop.

/A