AARG! Facelift 8500!

Startat av LarsBudtz.dk, 05 maj 2010, 17:25:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SimonB

Citat från: Jan skrivet 06 maj 2010, 13:37:41 PM
Snacket var detsamma när 9700Face kom, nu säger ingen något om detta!

Jag tyckte den var urläcker första gången jag såg den. Säffles nya däremot, den har jag vissa problem med....

bussgrabben

Citat från: Ersa skrivet 06 maj 2010, 00:35:31 AM
Den ser rätt okej ut, och sedan får väl bussägarna själva lacka upp fronterna som de vill ha dem. Svart under vindrutan som på den manipulerade bilden var inte alls fel, men jag hade även sett att det blev svart omkring strålkastarna. Lite VDL Jonckheere över det hela. En SL-röd B9S med denna front inkl svart lack under ruta och vid strålkastarna vore kul att se. :)

Avsaknad av extraljus kan man inte skylla karosstillverkaren för, utan endast köparen/beställaren (bussföretaget). Många Säffle tänkta för landsbygdstrafik har ju hittills ofta beställts utan de inre extraljusen, och denna nya Säfflefront har ju som sagt fyra platser för extraljus, jämfört med gamla frontens två. Jag ser faktiskt inte problemet. Jämför med nya OmniLinken som inte har några platser för extraljus alls.

Jag kunde ju inte låta bli till slut. Vad tror du om denna? Visserligen en lack som står mig varmare om hjärtat än SL, men du fick dina dim- och extraljus i alla fall. ;)


Niklas Bygdestam

Citat från: Jan skrivet 06 maj 2010, 13:37:41 PM
Snacket var detsamma när 9700Face kom, nu säger ingen något om detta!

Bara för att det är tyst om en bussmodell betyder inte det att man gillar den. Jag tycker fortfarande att 9700 Face är en ovanligt ful bussmodell i jämförelse med andra bussmodeller med motsvarande funktion. Men jag skriver inte det för det räcker att säga det då det är en nyhet. Numera har jag vant mig vid 9700 Face och bryr mig inte så mycket om jag ser en sådan, man blir van och lite mer likgiltig när man sett en modell ett antal gånger. Men det är inte detsamma som att man tycker om den

Den här nya Säfflefronten var en nyhet för mig som jag inte vant mig vid. Det kommer att ta tid för mig att vänja mig kan jag säga. Men den ser så udda ut för mig att jag inte ens kan avgöra om jag gillar den eller inte. Ännu så länge ser den mest konstig ut bara utan att jag kan tycka att den varken är snygg eller ful. Får jag se den lite mer och får se en buss av den typen på riktigt kommer jag kunna uppfatta om det är ett utseende jag kommer gilla eller inte. Ibland kan jag gilla en del lite udda formgivningar också
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Esbjörn

Inte är det vackert, men det blir nog till att få vänja sig.
Jag hittade en bild på en kommande modellbuss som skvallrar om att även Volvo 7700 får ett liknande nylle.

http://www.modellhobby.se/data//generated/images/big/42/42392.jpg

LarsBudtz.dk

Citat från: bussgrabben skrivet 06 maj 2010, 17:02:35 PM
Jag kunde ju inte låta bli till slut. Vad tror du om denna? Visserligen en lack som står mig varmare om hjärtat än SL, men du fick dina dim- och extraljus i alla fall. ;)



Dér tror jeg at du er inde på noget, med det sorte under vinduet, og rundt om vinduerne. Men lidt sort for neden, og en nummerplade, hjælper også lidt på udseendet  ;D :


Og udfra modellen af 7700'eren, kan vi jo få bekræftet at der skal være sort om lygterne...  ;)

(Men at placere et Movia-klistermærke, (eller et SL-klistermærke  ;)) bliver da svært!)
Titta på mina bilder på http://busglobe.com/user/larsbudtz !

Walter

Och vid första omlacken är det svarta runt lyktorna borta....
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

homer

Citat från: Esbjörn skrivet 06 maj 2010, 22:10:35 PM
Inte är det vackert, men det blir nog till att få vänja sig.
Jag hittade en bild på en kommande modellbuss som skvallrar om att även Volvo 7700 får ett liknande nylle.

http://www.modellhobby.se/data//generated/images/big/42/42392.jpg

Det är väl snarare en 7500 som modellen visar

Cyklisten


[/quote]

Det var snyggt gjort! Om du visat bilden i ett separat inlägg då skulle man kunna tro att det är eb leverans på gång  ;D

Ersa

Citat från: bussgrabben skrivet 06 maj 2010, 17:02:35 PM
Jag kunde ju inte låta bli till slut. Vad tror du om denna? Visserligen en lack som står mig varmare om hjärtat än SL, men du fick dina dim- och extraljus i alla fall. ;)

Som alltid sparar jag direkt ner alla dina manipulerade bilder. Och vilken tur att jag fick fronten precis som jag ville ha den!  :D
Vågar du pröva på några fler exemplar med samma extraljus och svart kring strålkastarna, nu när du ändå har vanan inne?
Tänkte mig SL-rött, SL-blått samt GUB-grönt. 8)

Ersa

Citat från: Walter skrivet 06 maj 2010, 23:25:09 PM
Och vid första omlacken är det svarta runt lyktorna borta....

Det beror på hus seriös beställaren och lackeraren är. Jag hade aldrig släppt ut en enda äldre OmniCity/Link från min lackverkstad med någon annan färg än svart omkring strålkastarna, om jag vore chef över en sådan inrättning. Och hade jag varit någon form av depåansvar hade jag muttrande gått lös med maskeringstejp och svart sprayfärg på fellackerade bussar! ;)

Danne B.

#40
Citat från: Ersa skrivet 06 maj 2010, 00:35:31 AMMånga Säffle tänkta för landsbygdstrafik har ju hittills ofta beställts utan de inre extraljusen, och denna nya Säfflefront har ju som sagt fyra platser för extraljus, jämfört med gamla frontens två. Jag ser faktiskt inte problemet.

Nog gick gamla fronten oxå att få med 4 fjärrljus utöver dom i huvustrålkastaren?! Iaf på Adelsö Miljöbuss Säffle sitter det fjärrljus istället för dimljus i dom nedre hålen!

Se BussMickes bild här: http://www.bussmicke.se/TEMP/Adelso_Buss_BWG760_Kungens_kurva_100107c.jpg

//Danne

bussgrabben

Citat från: Ersa skrivet 07 maj 2010, 02:17:08 AM
Som alltid sparar jag direkt ner alla dina manipulerade bilder. Och vilken tur att jag fick fronten precis som jag ville ha den!  :D
Vågar du pröva på några fler exemplar med samma extraljus och svart kring strålkastarna, nu när du ändå har vanan inne?
Tänkte mig SL-rött, SL-blått samt GUB-grönt. 8)

Sl-rött


GUB-grönt


SL-blått går ju inte, det behövs en ledbuss då! ;)

bisquit

Precis så, Gör snygg i Sl-färger. :P Volvo har faktiskt lyckats denna gång. Väntar bara på att de bygger många i boggiutförande kör upp till stockholm.  8) Istället för alla tråkiga plastbussar av märket Scania. Visst den här är väl oxå ganska plastig. Men så mycket snyggare.. Sen får de även köpa in såna till Odensbacken vid nästa avtalsperiod. :P

Johan B

Lite annan färg gjorde stor skillnand kan jag konstatera efter att ha sett all kreativitet. Tyvärr gör det inte tillräckligt för att jag ska bli övertygad men det blir kanske som med OmniExpressen i mitt fall, man vänjer sig. Tycker dock att låtsasgrillen kunde plockas bort, den ser bara ditklistrad ut. Snyggare med ett helsvart fält och en lite större Volvologga i.

virtual1

Citat från: bussgrabben skrivet 07 maj 2010, 14:54:46 PM
SL-blått går ju inte, det behövs en ledbuss då! ;)

Försök inte, Linje 676 är vanligtvis blåa kort-volvos ;-)