Många olika varianter av skylten Trafikplatsnummer!

Startat av Stefan K, 03 maj 2010, 18:47:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Har kollat på olika varianter av skylten F27 Trafikplatsnummer. Hittat många olika.

Beroende på tillverkare är ramen cirkulär, halvelliptisk eller ram med rak vertikal sida.
1. I Skåne är ramen ofta "halvelliptisk", ungefär som en cirkel men lite mer rak på sidan.
2. Lägre upp i landet mer som en cirkel.
3. Och nu visar Transportstyrelsen en skylt med raka linjer på sidan.
Dessutom finns varianter med svarta och gula fält, som egentligen skall vara gråa!

Om det hade funnits en skyltformgivare på Trafikverket eller Transportstyrelsen så hade denna kunnit fixa det enhetligt. Finns det någon sådan?

Niklas Bygdestam

Citat från: Stefan K skrivet 03 maj 2010, 18:47:17 PM
Har kollat på olika varianter av skylten F27 Trafikplatsnummer. Hittat många olika.

Beroende på tillverkare är ramen cirkulär, halvelliptisk eller ram med rak vertikal sida.
1. I Skåne är ramen ofta "halvelliptisk", ungefär som en cirkel men lite mer rak på sidan.
2. Lägre upp i landet mer som en cirkel.
3. Och nu visar Transportstyrelsen en skylt med raka linjer på sidan.
Dessutom finns varianter med svarta och gula fält, som egentligen skall vara gråa!

Om det hade funnits en skyltformgivare på Trafikverket eller Transportstyrelsen så hade denna kunnit fixa det enhetligt. Finns det någon sådan?

Du berör en punkt som jag reflekterat över ett antal gånger då jag kör på E4 från Uppsala och söderut. Systemet med avfartsnummer på det svenska motorvägsnätet är faktiskt egentligen minst sagt komiskt ;D

Ok, vem bryr sig egentligen? kanske några undrar. Men när man kör på motorvägen kan man trots allt observera ett antal olikheter oavsett om man bryr sig eller inte. Själv störs jag inte utan tycker mest det är lite lustigt :)

En sak kan man märka med detta. Långa sammanhängande motorvägar i Sverige sköts väldigt regionalt. En region har hand om ett viss geografiskt område och i detta område ingår en bit av en lång motorväg. Man tar då hand om sit eget område och även delen av den långa motorvägen ingår i området och sköts som en del av regionen och med den syn man har i denna. Men efter regionens gräns fortsätter den långa motorvägen och den fortsätter över många sådana gränser, men det bryr man sig tydligen mindre om verkar det som ;)
Därför märks på motorvägen efter t ex en länsgräns att skyltning ändrar sig en aning, man har olika sätt att skylta, mitträcket ändrar form lite efter länsgränsen och precis på länsgränsen märker man en tydlig asfaltsskarv. Så i Uppsala län har t ex E4 frästa räfflor i asfalten på sidan som ska varna och detta saknas plötsligt när motorvägen fortsätter över gränsen in i Stockholms län, för där nöjer man sig med målade :)

Så har vi då avfartsnumren som alltså är lite komiska. Skyltarna har alltså en liten skillnad i utseende i vissa delar. De är lite mer runda i ändarna i vissa delar medan de är rakare i andra delar. Hörnen är grå på vissa, gula på en del och på andra så är hörnen svarta efter bårdens färg, dvs hörnen blir fyllda. Men inte nog med detta. Man har ibland lite olika sätt att montera upp dessa också i olika delar av landet. Om det är normala skyltar brukar det finnas ett standardiserat sätt att montera upp dessa på. Då ska de sitta längst ned på skylten till vänster, och minst 95 % av dessa brukar också sitta så. Men när man har skyltning som sitter uppe på portaler tycks det inte finnas en standard. I Stockholms län sitter den på sidan som ett litet "bihang". Här i Uppsala är de integrerade i skylten, vilket de också faktiskt brukar vara i Skåne, men inte integrerade på exakt samma sätt däremot. Man tolkar detta tydligen lite lokalt ;)

Men räcker detta då? Nej då, det finns mer i röran ;D
Hur ska avfarterna numreras? Det vanligaste är att man numrerar i logisk följd och utelämnar rastplatserna och bara numrerar avfarter och motorvägskorsningar. Varje avfart har vanligtvis ett nummer och ett namn. Men det här gäller långt ifrån samtliga fall ;D

En sak är säkert. De avfartsnummer vi har i Uppsala ligger i samma serie som i Helsingborg. Så långt är ju allting bra :)
Men man har tydligen olika filosofier hur det ska numreras och sedan bara sett till att numren länkar ihop med varandra. Så här verkar det ha gått till:

Skåningarna sätter ihop en nummerserie i sin region och sedan lämnar man över stafettpinnen till Kronobergs län. I Kronoberg tar de bara reda på vilket nummer skåningarna slutade med och utgår från detta och fortsätter, sedan får Jönköpings län ta över och så fortsätter det tills man kommer till Uppsala län. När man sedan lämnar över stafettpinnen till Gävleborgs län tar de inte ens emot den utan struntar i nummer, trots att det skulle vara befogat att numrera i alla fall upp till Axmartavlan dit det är enhetlig vägstandard från Helsingborg. Men istället slutar numren vid länsgränsen mellan Gävleborg och Uppsala län, till synes helt omotiverat.

Namngivning finns inte i Uppsala län, bara nummer.

Rastplatser numreras normalt inte, men den regeln gäller tydligen inte i Stockholms län. För där har man numrerat Stora Wäsby i nummerserien. Sillekrog nära Vagnhärad har däremot inget nummer, men det ligger ju i Södermanlands län och där har man tydligen en annan syn på detta än man har i Stockholms län

Så visst är det en härlig röra om man granskar dessa avfartsnummer ;D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Stefan K

Intressant inlägg!
Det finns som sagt mycket som skiljer mellan Trafikverkets regioner och länen.
Två av de mest anmärkningsvärda sakerna tycker jag är att...
...man avfartsnumrerar rastplatser (utan anlt. till övrigt vägnät)
...man inte fortsätter numreringen upp i Gävleborgs län

Angående trafikplatsnumreringen så är det också lite egendomligt att VV bestämde att tpl Kropp utanför Helsingborg skall ha samma trafikplatsnummer för E4 och E6. VV kunde ha valt samma system som i Tyskland där trafikplatserna numreras löpande och det innebär att motorvägskors (Autobahnkreuz) får olika nummer på den ena och den andra motorvägen. Det gör inte så mycket eftersom det inte finns några inrättningar som kan hänvisa till avfarter i de punkterna. Avfarten kommer ju först vid trafikplatser som inte är motorvägskors.

För övrigt skulle de ju vara omöjligt i Tyskland att synka alla trafikplatser med gemensamma nummer. Dett blir också snart omöjligt i Sverige när motorvägsnätet växer ihop i Västsverige och Mälardalen.

Återkommer fler kommentarer senare!
Ämnet är intressant!

Ingwar Åfeldt

Jag tycker det är märkligt att man kör med löpande nummer på avfarterna. Hur gör man då om kanske tio år när man behöver bygga en ny trafikplats? Numret är redan upptaget. Det bästa är naturligtvis att ha nummer efter vilken kilometer avfarten ligger på. Börja numreringen på t ex E4 i dess södra ände med kilometer 0. Sedan är det lätt att sätta ett nummer på varje avfart som matchar kilometertalet från vägens ändpunkt. Lätt för bilisten att hitta. Ändringar i antalet avfarter påverkar inte befintliga avfartsnummer.

M v h
Ingwar

Niklas Bygdestam

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 07 maj 2010, 20:44:23 PM
Jag tycker det är märkligt att man kör med löpande nummer på avfarterna. Hur gör man då om kanske tio år när man behöver bygga en ny trafikplats? Numret är redan upptaget. Det bästa är naturligtvis att ha nummer efter vilken kilometer avfarten ligger på. Börja numreringen på t ex E4 i dess södra ände med kilometer 0. Sedan är det lätt att sätta ett nummer på varje avfart som matchar kilometertalet från vägens ändpunkt. Lätt för bilisten att hitta. Ändringar i antalet avfarter påverkar inte befintliga avfartsnummer.

M v h
Ingwar

I Tjeckien och Österrike har man det system som du förespråkar, dvs ett kilometerbaserat system med avfartsnummer. Jag måste erkänna att jag i början var väldigt skeptisk till deras system när jag körde i dessa länder första gången. Jag tyckte det kändes en aning förvirrande att se en avfart med nummer 28 och sedan kommer nästa som heter 34. Då tyckte jag att det kändes mer logiskt med löpande nummer som man har i Sverige och Tyskland. Men när jag sedan började vänja mig så insåg jag att det tjeckiska systemet inte var så dumt. Dessutom sitter kilometermarkeringar på tjeckiska motorvägar och detta tillsammans med kilometerbaserade avfartsnummer gör det ovanligt smidigt. Och skulle det tillkomma en ny avfart mellan t ex 28 och 34 får ju denna ett nummer efter sitt läge och skulle t ex kunna få nummer 31 om den nu kommer ligga vid det läget

I Sverige hare man ännu inte byggt nya avfarter på motorvägarna mellan två redan numrerade avfarter. Men i Tyskland har detta hänt. Där lägger till en bokstav som komplement. Om det byggs en ny avfart mellan avfarterna 11 och 12 får den nya avfarten heta 11b. Troligen kommer man göra likadant i Sverige

Löpande nummer som i Sverige är allra vanligast i Europa. Det finns i Sverige, Tyskland, Storbritannien, Danmark, Schweiz och många fler länder. Kilometerbaserat finns i Tjeckien, Slovakien, Österrike och Ungern. Det är alltså ett centraleuropeiskt system. Jag kan hålla med om att det kilometerbaserade har många fördelar om man väl lärt sig hur systemet fungerar

Att Sverige har valt löpande nummer beror nog på att man troligen har haft Tyskland som förebild
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Pete

Jo det finns på Essingeleden. Visserligen inte byggt i efterhand men avfarterna mot Fridhemsplan och mot Hornsberg har nummer xyza och xyzb. xyz = nåt nummer jag glömt.

Marcus L

Citat från: Stefan K skrivet 07 maj 2010, 17:48:56 PM

För övrigt skulle de ju vara omöjligt i Tyskland att synka alla trafikplatser med gemensamma nummer. Dett blir också snart omöjligt i Sverige när motorvägsnätet växer ihop i Västsverige och Mälardalen.

Återkommer fler kommentarer senare!
Ämnet är intressant!

Ja, det blir ju intressant att se hur man ska "sy ihop" numreringen när nummerserierna på E20 "möts"... :)
Finns det förresten inte ett ytterligare exempel på "a"- och "b"-suffix i Örebro?

Pete

Men det är väl egentligen inget stort problem, om man anger vägnummer + trafikplatsnummer? Och om man lämnar luckor i numreringen där man kan anta nybyggnad? Och annars funkar ju a, b...numreringen som sista utväg.

Axel

En annan märklig sak är att trafikplatserna inte heter samma sak. I Västsverige heter de mot, som "Lindomemotet"

Även i Jönköping finns a och b. 98a och 98 b, tror jag.

Ersa

Hur var det med nya trafikplatsen norr om Arninge på E18? Kom den till innan trafikplatsnumren sattes upp?

Nor1

Citat från: Axel skrivet 09 juli 2010, 01:23:37 AM
En annan märklig sak är att trafikplatserna inte heter samma sak. I Västsverige heter de mot, som "Lindomemotet"

Även i Jönköping finns a och b. 98a och 98 b, tror jag.


"Mot" är ett dialektalt ord som betyder typ "vägmöte". Sen finns "a" o "b" även i Göteborg Olskroksmotet har 74a och 74b.