Gamla E4 genom norra Umeå - Del 2: Mariedal/Sandbacka

Startat av Ersa, 03 september 2007, 10:05:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Så börjar vi på samma ställe som i förra inlägget, med skillnaden att det var sol idag. Och att jag går åt andra hållet, mot Umeå C.


Jag behöver inte säga mer än att detta förr var en raksträcka på gamla E4 mot Umeå C.
Gångvägen i bakgrunden är just denna väg, med originalasfalten kvar.


Från andra hållet sett (mot Sävar). En Ultrabuss kommer på linje 2 precis som i förra inlägget. T.o.m. åt samma håll.
Notera gärna vägmarkeringen i form av en mittlinje som ännu finns kvar pga obefintligt slitage.


Vi vänder oss mot Umeå C igen, och hittar gott om vägmarkeringar kvar.


Vi når fram det ställe då gångvägen blir till bussgatan Uttervägen. Korsningen Uttervägen-Vargvägen närmare bestämt. Här i riktning mot Sävar.


Samma ställe fast vänt mot Umeå C. Här passerar linje 5 från Ersmark ner mot Vasaplan varje halvtimme i högtrafik.


Noterade ni gläntan i förra bilden. Detta ser man om man tittar åt andra hållet från andra sidan gläntan.


Vi når nästan Rönnbärsstigen, som även den är en del av gamla E4. Men nu var min 11-åriga labrador trött och ville åka hem. Stadsdelarna Sandbacka, Haga och Umeå innerstad får komma i följande inlägg. Dessutom blir det nog även något inlägg från södra sidan av älven också.

Bengt Jönsson

Hur länge sedan var det E4 gick i denna sträckning du visar på dina fina bilder?

/Bengt

Ersa

Jag är född 1979 och det var innan dess.
Av de ytterst få kartor jag har tillgång till samt logiskt uträknande av stadsdelarnas födelseår att döma borde det vara på sent 60-tal eller möjligtvis första hälften av 70-talet. Omkring 1980 började Ersboda byggas upp för fullt, och då var dagens E4 i full trafik.

Älgvägen mellan Morkullevägen och Mariehemsvägen på del 1 av mitt reportage kan nog ha använts som vanlig lokalväg för all typ av trafik ända in på 90-talet, då denna bara är avstängd med betongsuggor, och aldrig fysiskt ombyggd och avsmalnad.

Tyvärr är det oerhört svårt att få tag i folk på kommunen som har koll på nutidshistoria!  :(

Muk

På stadskartan i telefonkatalogen 1967 (kartdatum 7 juli 1967) finns nya E4 inritad som "framtida E4". I telefonkatalogen från 1971 (kartdatum 1971.06.15) finns den norra delen utritad, medan den södra delen finns inritad som "projekterad E4". I telefonkatalogen från 1973 (kartdatum 1972.08.10) finns hela nya E4 med.

Bengt Jönsson

Ombyggnader av vägar tycks ha gått i perioder.  Här nere i "Sörlandet" verkar det som om det byggdes väldigt mycket nya vägar och kringfartsleder kring 1956/57/58/59.  Bl.a några av landets första motorvägar - Rikstvåan mellan det som idag kallas för Hjalmar Brantingsmotet och Kungälv, förbifarter utanför Varberg (Påskbergsskogen), Falkenberg och Heberg.  uppe i vid Åsen / Grinneröd Bohuslän så att Rikstvåan inte längre gick på den idag K-märkta och gatstensbelagda vägen från 30-talet.  Rikstvåan drogs även om så att den inte längre gick genom den enkelriktade Norre Katts port i Halmstad för att bara ta några snabba exempel mm.

/B

David M

Snygga bilder! Om det verkligen stämmer att omläggningen gjordes kring 1970 så har beläggningen hållit sig ypperligt väl, måste jag säga  :)

Hursomhelst så var vägen i trafik till någon gång efter dagen H 1967, det syns på de vita vägmarkeringarna. Före högertrafiken var markeringarna gula. Kan vara bra att känna till om man ska ge sig in i vägarkeologi.

Citat från: Bengt JönssonOmbyggnader av vägar tycks ha gått i perioder.  Här nere i "Sörlandet" verkar det som om det byggdes väldigt mycket nya vägar och kringfartsleder kring 1956/57/58/59.  Bl.a några av landets första motorvägar - Rikstvåan mellan det som idag kallas för Hjalmar Brantingsmotet och Kungälv, förbifarter utanför Varberg (Påskbergsskogen), Falkenberg och Heberg.

De tidiga förbifarterna i Varberg och Falkenberg var tänkta att kunna bli ombyggda till motorvägar vid ett senare tillfälle. Ny miljö- och vägbyggnadslagstiftning samt bostadsbyggande m.m. som skedde vid sidan av vägen under tiden gjorde att tankarna på ombyggnad till motorväg slopades på 1970-talet. Det är dock lätt att se om man tittar på flygfoton hur lätt det vore att smälla upp en extra körbana bredvid vägen om man så skulle vilja.

Framförallt skedde många trafikomläggningar under tiden före dagen H eller strax efter 1963-1967, då man passade på i många fall att göra en översyn av vägnätet och bygga förbifarter vid t.ex. Strängnäs. Som i sin tur ersattes av en ännu nyare förbifart mindre än fyra decennier senare...

Ersa

Hittade två ex av Motormännens kartböcker, som jag fått av mina morföräldrar:

1959: Här går Riksväg 13 den gamla sträckan via Östra Kyrkogatan, Ersmark och Bullmark fram till Robertsfors. Dvs sträckan på mina bilder i båda trådarna var inte byggd då.

Mellan dessa årtal började man att bygga denna väg och leda om trafiken till nya RV13/E4 via Sävar. Trafiken gick fortfarande på Östra Kyrkogatan, men tog av in på sträckan där mina bilder är tagna, därefter ut på dagens E4 mot Sävar.

Därefter byggde man en helt ny E4 genom hela stan, övergav Östra Kyrkogatan helt och byggde samtidigt en ny väg norr om denna sträcka. Detta är vägen som används idag.

1978: Här går E4:an fram precis som idag, som det ser ut. Det är dock svårt att se, då det saknas stadskartor så långt norr om Umeå innerstad i dessa böcker.

Bengt Jönsson

Citat från: David M skrivet 04 september 2007, 11:50:33 AM
Snygga bilder! Om det verkligen stämmer att omläggningen gjordes kring 1970 så har beläggningen hållit sig ypperligt väl, måste jag säga  :)

Hursomhelst så var vägen i trafik till någon gång efter dagen H 1967, det syns på de vita vägmarkeringarna. Före högertrafiken var markeringarna gula. Kan vara bra att känna till om man ska ge sig in i vägarkeologi.

De tidiga förbifarterna i Varberg och Falkenberg var tänkta att kunna bli ombyggda till motorvägar vid ett senare tillfälle. Ny miljö- och vägbyggnadslagstiftning samt bostadsbyggande m.m. som skedde vid sidan av vägen under tiden gjorde att tankarna på ombyggnad till motorväg slopades på 1970-talet. Det är dock lätt att se om man tittar på flygfoton hur lätt det vore att smälla upp en extra körbana bredvid vägen om man så skulle vilja.

Framförallt skedde många trafikomläggningar under tiden före dagen H eller strax efter 1963-1967, då man passade på i många fall att göra en översyn av vägnätet och bygga förbifarter vid t.ex. Strängnäs. Som i sin tur ersattes av en ännu nyare förbifart mindre än fyra decennier senare...

Jo, det stämmer!
Bron över gamla "Rikstvåan"/E6 i Varberg strax norr om Påskbergsskogen och som leder över mot Sjukhuset har tillräcklig bredd för motorväg.  Vill minnas att även E6 var just 4-filig på en kort sträcka här men idag så har man väl "snävat in" vägbanan för att folk inte skall köra så fort!

/Bengt

Ersa

Citat från: Muk skrivet 04 september 2007, 09:30:29 AM
På stadskartan i telefonkatalogen 1967 (kartdatum 7 juli 1967) finns nya E4 inritad som "framtida E4". I telefonkatalogen från 1971 (kartdatum 1971.06.15) finns den norra delen utritad, medan den södra delen finns inritad som "projekterad E4". I telefonkatalogen från 1973 (kartdatum 1972.08.10) finns hela nya E4 med.

Oh! Du har inte lust att scanna in dessa kartor?  :D

Greger Larsson

Hej!

Diskuterade sträckningen norr om Umeå med några kollegor och vi kom fram till att (gamla) E4:an från Sandbacka och norrut användes från slutet av 50-talet och fram till c:a 1966-67. Innan dess gick den (Riks-13) via Fällforsån och därefter nuvarande sträckning. Alltså inte så länge efter vägen på bilderna, att vägen ändå är så pass bibehållen beror på att den användes av annan trafik innan Kolbäcksvägen byggdes och det var bara sträckan vid bågskyttebanan som i stort sett slutade att användas.
Det här är ett intressant ämne och jag lovar att återkomma om jag får fram lite mer exakta uppgifter.
Kan nämna i sammanhanget att E4:an över Hökmarksberget norr om Lövånger också togs i bruk c:a 1966-67, dessförinnan gick den via Mångbyn och Hökmark.

Mvh Greger L

David M

Konstigt att nya E4 norr om Umeälven aldrig byggdes som motorväg när man gjorde det söder om mellan Stöcksjö och Teg. Underskattade man genomfartstrafikens betydelse, planerades en stadsmotorväg igenom stadskärnan, eller var det så viktigt att hälsa sörlänningarna välkomna med en pampig och bred stadsinfart?  ???

Muk

Citat från: Verspieder skrivet 04 september 2007, 20:34:55 PM
Oh! Du har inte lust att scanna in dessa kartor?  :D

Det är lite svårscannat då kartorna breder ut sig över ett helt uppslag, men jag kan kolla i helgen om det fungerar.

Bengt Jönsson

Citat från: David M skrivet 04 september 2007, 23:13:22 PM
Konstigt att nya E4 norr om Umeälven aldrig byggdes som motorväg när man gjorde det söder om mellan Stöcksjö och Teg. Underskattade man genomfartstrafikens betydelse, planerades en stadsmotorväg igenom stadskärnan, eller var det så viktigt att hälsa sörlänningarna välkomna med en pampig och bred stadsinfart?  ???


Tegsbron över Umeälven är ju i.a.f av "motorvägsstandard" med två filer i varje riktning!  ;D
Kolla webkameran nedan.

http://www.vk.se/externt/webcam.jsp

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 05 september 2007, 06:38:34 AM

Tegsbron över Umeälven är ju i.a.f av "motorvägsstandard" med två filer i varje riktning!  ;D
Kolla webkameran nedan.

http://www.vk.se/externt/webcam.jsp




Jag har kört på den bron och upplever den som för smal för att kalla den för motorvägsstandard
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 september 2007, 14:05:53 PM

Jag har kört på den bron och upplever den som för smal för att kalla den för motorvägsstandard

Nu skrev jag ju "motorvägsstandard" inom " " så..  ;D
Dessutom är väl Tegsbron byggd någon gång på tidigt 60-tal (eller sent 50-tal) och liksom Skurubron bygd enligt den tidens standarader.

Bara det förresten att E4 går nästan rätt igenom både centrala Umeå och Sundsvall måste ju vara en kvarblivenhet från dessa ovan nämnda decennier.

/Bengt