Huvudmeny

Söndagsbild 110

Startat av Jona, 25 april 2010, 01:22:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Att välja ut bilder som både är sevärda och gärna av hyfsad kvalitet och bygga en intressant tråd av detta är inte alltid lätt.
Funderade på genomgående tema och vad som kunde bli intressant denna söndag och kom fram till ett förslag.

Jag är en nummerfetisch. Så jag är lite svag för sifferkombinationer som kan passa ihop på ett eller annat sett. Så jag gick igenom mitt enorma arkiv och letade lite bilder som kan stämma in på det temat. Valde ut 10 st från olika ställen i Sverige som jag hoppas ska passa er i smaken.

Trådens nummer får bli samma som Nörd- nej jag menar nöd-numret till räddningstjänsten i Norge, nämligen 110.
Binärt skriver man den decimala siffran 6 (sex) också 110. Bortsett att dom flesta brukar gilla 6 så är det även 6 st bilder från Skellefteå i denna tråd. Vi besöker 5 olika städer, och siffran 5 skrivs 101 binärt. Samma siffror men i olika ordning alltså.
Okej nu kör vi ett bildsvep på 10 bilder i kategorin nummerfetisch!


Vi börjar bildsvepet i Norrköping. Linje 116 blir omkörd av linje 117.


Skelleftebuss 62 kör om 63 på Kanalgatan intill Torget i Skellefteå. Men även linjenummer passar in, 5 och 6. Den buss med lägre nummer kör den linje som har lägre nummer. Så här är det många siffror som är rätt.


Kungsgatan i Uppsala intill Resecentrumet kommer dessa 2 bussar från Swebus, ja bolaget hette så då. Bussarna har samma siffror men olika ordning i inventarienumret.

Extra tack går till det stora sällskap som hängde med mig denna dag, men även till dom som valde och dyka upp och säga hej.
Tackar för det, mycket trevligt.


Buss 33 och 34 står och vilar sig intill varandra på Busstationen i Sundsvall.


Skelleftebuss 200 på Linje 200 mot Bodö startar sin färd.


En bild till på samma buss vid samma tillfälle. Linje 200 avgår 10:00 från Skellefteå varje vardag och 12:00 söndag och helgdagar.
Normalt spetsvänder man i Jäkkvikk och resande får byta buss för fortsatta färd med en Nordland bus mot Bodö.
Buss 200 kommer då tillbaka igen till Skellefteå vid 19 tiden.


Ännu än bild som passar in på samma linjenummer som bussens inventarienummer.


Veolia 3020 men i dagligt tal endast 20 lämnar Skellefteå för färd söderut på linje 20.


Klockan är snart 15:00 och direktbussen till Byske står startklar. Men eftersom det var några bussar i vägen så kunde denna buss inte ta sig in till sitt hållplatsläge på ett smidigt sätt. Det löste man genom att köra in bussen, men då hamnade dörrsidan inte mot perrongen. Efter lastningen så kommer 237 in-svängande och passerar förbi. Här stämmer även registreringsnumret 2 sista siffror även in.

Men innan jag visar er den bild som jag tycker borde bli detta sveps nummer 1 på grund av en klockren detalj, så vill jag passa på och tacka Bussmicke och Jacke för sällskapet den 22 april. Tackar för en trevlig dag.


Bilden som gjorde att jag började leta igenom arkivet, den bild som fick igång mina tankar på denna söndags tema.
Den klockrena bilden med 2 fordon från samma bolag, med samma nummer och på samma ställe.
Denna bild var helt klart ett oplanerat höftskott som ändå blev riktigt bra.
Ibland går det bra, men normalt går det åt Hell som det brukar göra.

Vill ni läsa mer om trafiken, området eller kanske staden, följ med i framtida trådar. Se detta som ett litet inför Söndagsbild, en lite förhandsvisning om vad som ska komma. Det och mycket mer i denna kanal, vid ungefär samma tid och samma dag i en dator nära dig.
Nu blir det mest troligt 3 veckor till nästa bild. Har en massa olika saker och stå i. Väl mött framöver.

http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

Bussmicke

Mycket trevligt och tack för senast
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Trevlig svep i vanlig ordning. Själv gillade jag sista bilden Kållered -Bölet dit har man kört en del på Kålleredsbussarna
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jona

Citat från: yngrot skrivet 25 april 2010, 09:30:58 AM
Trevlig svep i vanlig ordning. Själv gillade jag sista bilden Kållered -Bölet dit har man kört en del på Kålleredsbussarna

Tack för alla trevliga kommentarer. Jo även jag gillade den bilden riktigt mycket också.
Saknar Götet, skulle vara kul och få möjlighet och komma tillbaka på besök vid tillfälle.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Ersa

Det alltså i denna tråd som en bild på Fridströms 9639, DGU639, på SL-linje 639 passar?
Nästan lika bra passar Swebus Kalmarplacerade 5606 som har regnr TAE835 och oftast går på linje 835. ;)

Dieselsmurfe

Ser man på gamla silvervägen bussen?

Jona

Citat från: Dieselsmurfe skrivet 07 oktober 2010, 18:14:12 PM
Ser man på gamla silvervägen bussen?

NEJ är den nya du ser på bild. Den gamla bussen är vanliga Skelleftebuss-lacken numera.  /J
MVH Filosofen Jona

Dieselsmurfe