Huvudmeny

En omstridd väg

Startat av Mr G, 24 april 2010, 00:50:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Fredrik W skrivet 28 april 2010, 12:39:52 PM
Jag blir dessutom trött på att många (unga) människor inte skaffar bil/körkort för att det "inte behövs". De har däremot inget emot att få skjuts av sina bilburna vänner.

Starta en facebookgrupp då, det är säkert jättemånga som vill vara med och slåss för minskad samåkning!  :-*

Fredrik W

Citat från: JDS skrivet 28 april 2010, 13:34:33 PM
Starta en facebookgrupp då, det är säkert jättemånga som vill vara med och slåss för minskad samåkning!  :-*

Det är ingen som tar dig på allvar med såna inlägg. Men det är kanske inte din avsikt heller?

JDS

Citat från: Fredrik W skrivet 28 april 2010, 14:35:05 PM
Det är ingen som tar dig på allvar med såna inlägg. Men det är kanske inte din avsikt heller?

Skilj på sak och person, jag kan ha missuppfattat dig, vad menar du att problemet är med att ungdomar samåker?

Drängen

Ett av problemen är väl att det mesta som konsumeras i Kungl. Huvudkommunen, måste levereras från andra ställen i Sverige, vilket bidrar till en hög trafikbelastning. Nånting måste göras iallafall. Vissa tider tar det ju en evighet från t.ex Kungens Kurva till Norrtull. Och under tiden tickar vår dyrbara körtid....Bygg gärna ut kollektivtrafiken och gör den attraktiv, men slopa för den sakens skull inte Förbifart Stockholm.

Ulf Rådeström

Men alltså - i dom flesta inläggen här är det lite antingen eller

Varför verkar väldigt få av er inse att man behöver alltihopa?
Tåg, bussar, tunnelbana, spårvagn OCH bilar med eller utan samåkning...

Jag själv tycker det är en oerhörd frihet att ha bil och åka när jag vill, var jag vill. Ingen väntan på tåg eller bussar, inget gap och skrik i t-banan som man ibland kan sitta o störa sig på, lyssna på vilken radiokanal jag vill och vad det nu kan vara.

VARFÖR måste man förbjuda eller minska på detta? ALLT behövs ju. Kollektivtrafiken kommer ALDRIG att räcka till om man minskar biltrafiken eller låter bli att bygga nya förbindelser i takt med en utveckling som går framåt (om man nu inte som JDS verkar tro att den hellre skall gå bakåt eller stanna upp).

Som sagt....det är ju en mix av allt som skapar en hållbar infrastruktur och en bra utveckling....

Jämför med askmolnet för ett par veckor sedan. Flyget stannade och det blev rätt uppenbart även för dom som vill förbjuda eller minska på flygtrafiken att det helt enkelt inte går eftersom hela samhället är uppbyggt kring transporter och logistik av flera trafikslag.
Tåg och bussar klarade inte av att transportera den mängden personer som flygtrafikens stopp satte på backen.

Översätt det till att ta bort biltrafiken eller att stänga av Essingeleden tex....
Eller att tabort t-banan för den delen...är det aldrig nån som klagar på den outhärdliga trängsel det kan vara i den? Nää...den är ju sååå bra alltid  :)