Klockan har stannat i Dombäck

Startat av Greger Larsson, 02 september 2007, 21:01:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gösta Åström

Hej.Jag bodde bara 150 meter norr om Kiosken.Bodde nog i det minsta hus i hela kommun.Flyttade ifrån D-bäck 1956.kan berätta att det en gång fans fyra Cafeer i Byn.Två affärer Nygren's och Konsum.När jag bodde där var det R 13/E4 an som gick genom byn.Oasfalterat.Vägverket lade på Lut på vägen så det inte skulle damma så mycket. Kiosken var då väldigt liten.Men det fans ett väntrum,men inga bussar från S-vall till Lule stannade,de stannade i Husbyn.Ca 2,5 km norrut.Och bussarna från Husum gick 100 m söder om kiosken. Men Farbro Ragnar han tankade och stod i,med macken med namnet Caltex.Vi ungar var alltid i väntrummetpå kvällarna och lyssnade på stor poj'ka.Som drog historier,så vi blev mörkrädda.Bert stod i kiosken och Tore var med och skötte macken,de var söner till Farbro Ragnat.  Skriver kanske mera senare

Drängen

Det kanske skulle startas en tråd för "Minnen från Mackar". ;) Själv minns jag en hel del små mackar från Jämtland, när man åkte runt med fadern i lastbilen. Jobbade själv en sommar på "Olle Håkas" Mobilmack vid Nordin & Co i Östersund.

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 september 2007, 08:55:15 AM
Åja, den visar ju rätt tid två gånger om dygnet. Det är långt ifrån alla klockor som gör det.

Problemet är väl att du inte vet NÄR de två gångerna är dock ;-)

1896


Gösta Åström

Hej.Ja det skulle vara kul om ni andra har sådana minnen,som jag har från D-bäck.Det fans så mycket att berätta,mjölkbilen stannade i D-bäck,då frågade jag om jag fick följa med till Mejeriet
i Ö-vik.Även Tidningsbilarna med Aftonbladet och Expressen,fick jag åka med.Tänk att sitta i Chevrolet 50 talare.Och få åka ända till Umeå Vännes.I dessa läckra Chevor.Kommer ihåg en Cheva 51 som visslade när tanken började bli full.Chauförerna hade jeep dunkar så de tankade på halva vägen.Bilarna var ju tungt lastade med tidningar.Och gamla R13/e4 var krokigare än man kan tänka sig Speciellt Ava kurvorna Ha HA HA.Fullfart så dammet rök Uj Uj.  Gösta