Klockan har stannat i Dombäck

Startat av Greger Larsson, 02 september 2007, 21:01:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

Eftersatt underhåll, så att säga!  >:(

Staffan Sävenfjord

Åja, den visar ju rätt tid två gånger om dygnet. Det är långt ifrån alla klockor som gör det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bjorn_k

Den var ju snygg! Undrar om det finns nån lur bakom teleskåpets dörr... Ägde jag den där byggnaden så hade jag fixat neonbelysningen =)

Walter

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 september 2007, 08:55:15 AM
Åja, den visar ju rätt tid två gånger om dygnet. Det är långt ifrån alla klockor som gör det.
Aja alla klockor med två visare gör ju det! ::)
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: bjorn_k skrivet 02 november 2007, 20:49:29 PM
Den var ju snygg! Undrar om det finns nån lur bakom teleskåpets dörr... Ägde jag den där byggnaden så hade jag fixat neonbelysningen =)

Jo, nog hade man fixat och donat om man kommit över den där byggnaden.  :)
Påminner mig lite om den gamla militära "macken" inne på f.d. LV3 i Norrtälje. Det är också en byggnad som skulle vara kul att äga.

Bengt Jönsson

Citat från: Greger Larsson skrivet 02 september 2007, 21:01:37 PM





Hittar två Dombäck.  Dels utanför Vännsäs och dels utanför Husum.  Vilket är detta?
Var platsen "stor" någon gång på slutet av 50-, början av 60-talet eftersom byggnaden ser ut att vara från denna tid?  varför var platsen stor?  Vattenkraftutbyggnad?
Fanns ju hela samhällen som bara existerade ett årtionde under denna era och som idag är totalt borta.
/B

Axel

Citat från: Walter skrivet 02 november 2007, 21:01:46 PM
Aja alla klockor med två visare gör ju det! ::)
Nä, det räcker inte med två visare för att klockan ska visa rätt.

Min klocka har jag ställt två minuter före, för att hinna med bussen. Den går faktiskt aldrig rätt.

Greger Larsson

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 03 november 2007, 08:06:49 AM

Hittar två Dombäck.  Dels utanför Vännsäs och dels utanför Husum.  Vilket är detta?
Var platsen "stor" någon gång på slutet av 50-, början av 60-talet eftersom byggnaden ser ut att vara från denna tid?  varför var platsen stor?  Vattenkraftutbyggnad?
Fanns ju hela samhällen som bara existerade ett årtionde under denna era och som idag är totalt borta.
/B

Byggnaden finns vid gamla Riks-13/E4 utanför Husum. Till skillnad från andra samhällen där huvudvägen snirklade sig igenom så låg Husum "vid sidan av". Förutom bensinmack och kiosk fungerade byggnaden som busstation för de mer direktgående busslinjerna Umeå-Övik-Sundsvall. Ungefär som Sikeå fungerar idag dit Robertsforsborna får ta sig för att åka med snabbuss.

Mvh Greger L

Bengt Jönsson

Citat från: Greger Larsson skrivet 04 november 2007, 17:09:28 PM
Byggnaden finns vid gamla Riks-13/E4 utanför Husum. Till skillnad från andra samhällen där huvudvägen snirklade sig igenom så låg Husum "vid sidan av". Förutom bensinmack och kiosk fungerade byggnaden som busstation för de mer direktgående busslinjerna Umeå-Övik-Sundsvall. Ungefär som Sikeå fungerar idag dit Robertsforsborna får ta sig för att åka med snabbuss.

Mvh Greger L


AhA!  8)
Tackar!
Men, det borde ju finnas ganska så många "motsvarigheter" och platser där historien stannat till en stund, det funnits både Konsum, systembolag, Folkets Hus mm ett tag men där sedan rationaliseringar och annat svept allt iväg.  Tänker på f.d gruvsamhällen eller "vattenkraftbyar" uppe i Norrland som funnits, levt och existerat livaktigt en tid för att sedan försvinna med både människor och byggnader.  Har för mig att det gick en TV-serie om detta för en tid sedan

/B

bjorn_k

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 04 november 2007, 17:31:20 PM

AhA!  8)
Tackar!
Men, det borde ju finnas ganska så många "motsvarigheter" och platser där historien stannat till en stund, det funnits både Konsum, systembolag, Folkets Hus mm ett tag men där sedan rationaliseringar och annat svept allt iväg.  Tänker på f.d gruvsamhällen eller "vattenkraftbyar" uppe i Norrland som funnits, levt och existerat livaktigt en tid för att sedan försvinna med både människor och byggnader.  Har för mig att det gick en TV-serie om detta för en tid sedan

/B
Mmm, vill man se ett sådant samhälle på nära håll så kan man bege sig till t ex Grängesberg, där märks det så tydligt att gruvan inet längre är produktiv, visserligen finns samhället kvar, men inte ens i närheten av vad det en gång varit... Där kan man dessutom se hur det blir när man flyttar ett helt samhälle pga risk för gruvras, långt långt innan de ens började fundera på detsamma uppe i Kiruna, visserligen byggde dom nytt en massa ist för att flytta byggnader, men ändock... samhället har bytt tyngdpunkt pga av gruvan...

artedi

Minns mycket väl när denna bensinstation och kiosk var i full verksamhet. Fram till början av 70-talet tror jag det var innan man etablerade sig invid den nya E4 som drogs förbi bebyggelsen i Dombäck. Livet liksom dog ut i lilla Dombäck. Bensinstationen som Ragnar Forsberg drev tillsammans med sina två söner försvann. Visserligen byggde de upp en ny stor med restaurang och bilverkstad vid infarten till Husum, men det blev inte som de tänkt, stora lån för finansieringen blev nog för stora, annat var det med den lilla TEXACO macken som syns på bilden, där fanns nog inga krav på åter betalningar.
Längst till vänster i bild var telefonkiosken, den gick att ringa både inifrån och utifrån, det var liksom en vägg som man kunde vända, så telefonen fanns tillgänglig från båda sidor.
Till vänster om telefondörren var linjebuss väntsal, därinne fanns en jukebox, minns att min favoritskiva då var en låt med The Mamas and the Papas. Många ungdomar nyttjade mellanöl, de lastade in öl kassen via telefondörren, sedan gick de skötsamt in genom ordinarie ingången som låg invid kioskdelen i mitten av byggnaden. Där stod den barska fru Forsberg, butter och barsk till det yttre, men otroligt vänlig och med en strålande humor, om man nu lärde känna henne. Väl inne i väntsalen var det bara att vända telefonväggen och hämta den medhavda drycken. Närmast ytterdörren hängde en tavla, man stoppade i en 10-öring och plötsligt ramlade den ner, då skulle man trycka på en knapp som gjorde att slanten stannade på sin färd. Man kunde då utläsa reaktionshastigheten, vilket blev än sämre ju törstigare man varit under kvällen. Mycket underhållande tillsammans med jukeboxens toner. Trivsammare än så kunde det knappast bli en lördagskväll i ett vintrigt och kallt Dombäck. Klockan 22 kom fru Forsberg, då var de bara att gå ut i kylan, kiosken och väntsalen stängde.
Längst till höger residerade ägaren och mack föreståndaren Ragnar Forsberg, han var av den gamla stammen, så fort en bil eller moped stannade för att tanka kom han ut och ombesörjde påfyllningen av denna exklusiva vara, som på den tiden kostade under kronan. Han hade en trasa i byxfickan som han noggrant använde för att torka upp det spill som aldrig blev av, men som han invant ändå gjorde.

Drängen

Tyvärr så syns inte bilderna. Intressant referat från "då". Var det denne Forsberg som byggde en fenomenal bärgare på en gammal Volvo Rundnos?. Med förhöjd tomgång drog den upp det mesta. Ritningar gjordes med krita på verkstadsgolvet. Skulle nåt ändras användes foten som "radergummi". Minns en artikel i nån veterantidning för några år sedan.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Drängen skrivet 26 december 2009, 11:07:46 AM
Tyvärr så syns inte bilderna.

Nä, det blir gärna så när man lyfter gamla trådar. Den som lagt ut bilderna har för länge sedan tagit bort dem.
Lyft inte gamla trådar (äldre än sex månader) utan starta en ny och länka om så behövs till den gamla.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

artedi

Den som ägde bärgningsbilen hette Klas Swan, hade sin bilverkstad i Gidebacka, alldeles vid E4, vid bron över Gideälv. En gång hade en buss kört av vägen, han drog en vajer runt och drog..... bussen delades nästan. En personbil hade hamnat på taket i diket, brydde sig inte om att vända den, drog upp den, men på taket. Efteråt var den inte vacker.
Om jag inte minns fel så var det en kulturförening i Örnsköldsvik som köpte bärgningsbilen, bara för att ha den bevarad.
En person i Umeå med namnet Sune Strömberg, kan allt om Klas Swan.