Biltullar på Essingeleden redan nästa år?

Startat av Mr G, 20 april 2010, 18:24:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Den rödgröna oppositionen presenterade idag sin lösning för Förbifart Stockholm. Det blev trärtemot vad sossarna lovade här om veckan, när man själva sa att man skulle köra över v+mp. Nu ska det bli folkomröstning istället, men först 2012, så hur det än blir om leden skulle byggas kommer den att bli försenad flera år om vänsterblocket vinner valet. Hur folkomröstningen skall läggas upp är ett eget problem som kräver en egen tråd nästan. Men en sak som jag uppfattade när jag hörde på radion är att oavsett resultat i folkomröstningen kommer de rödgröna att införa biltullar på Essingeleden redan 2011 om de vinner valet. Alliansen har tidigare sagt att biltullar på Essingeleden införs när förbifarten öppnas, vilket iallafall jag tycker är mer logiskt.

Någon som har snappat upp vad som gäller för Essingeleden om vänstern vinner valet till hösten?
吉先生

Peter Rost

Läste för något år sedan att finansborgarådet Sten Nordin inte ville gå så långt som att ta ut trängselavgift på Essingeleden, då han tyckte att det var "ologiskt".
Däremot kan han tänkas ta trängselavgift på Leden när väl förbifarten är färdig, då betraktas Essingeleden som en "lokal Stockholmsgata". ??? Så vi får väl se. ;) Kapaciteten på Essingeleden är ju som bekant hög.

/Peter

homer

Citat från: Mr G skrivet 20 april 2010, 18:24:12 PM

Någon som har snappat upp vad som gäller för Essingeleden om vänstern vinner valet till hösten?

troligtvis kommer Miljöpartiet få ALL sin vilja igenom gällande trafikfrågor

Dvs nuvarande trängselskatt kommer att bli 2 eller 3 gånger så hög, kanske ännu mer, nya tullstationer kommer att sättas upp inom nuvarande zon, och säker massa tullstationer på gator i ytterområden också...

Cero

Citat från: Peter Rost skrivet 20 april 2010, 19:35:44 PM
Läste för något år sedan att finansborgarådet Sten Nordin inte ville gå så långt som att ta ut trängselavgift på Essingeleden, då han tyckte att det var "ologiskt".
Däremot kan han tänkas ta trängselavgift på Leden när väl förbifarten är färdig, då betraktas Essingeleden som en "lokal Stockholmsgata". ??? Så vi får väl se. ;) Kapaciteten på Essingeleden är ju som bekant hög.

/Peter

Att ha "trängselskatt" i innerstaden är inget jag personligen stödjer men det är i alla fall möjligt att skapa en logisk tanke kring varför man inför det i just detta område (även om man kan ha vissa tveksamheter kring områdets utbredning). Varför man ska ha avgifter på just Essingeleden är dock svårare att förstå. Hur kan det komma sig att det ska kosta tullavgift att åka mellan exempelvis Gröndal och Solna (en sträcka där det i så fall inte finns några avgiftsfria alternativ) men det ska vara tullfritt att åka Alvik-Solna eller Gröndal-Huddinge, bara för att ta några exempel. Varför ska just den nord-sydliga axeln beskattas? I logikens namn borde då också alla väst-östliga axlar beskattas. Snacka om att segregera Stockholm som stad.

Citat från: homer skrivet 20 april 2010, 19:55:25 PM
troligtvis kommer Miljöpartiet få ALL sin vilja igenom gällande trafikfrågor

Dvs nuvarande trängselskatt kommer att bli 2 eller 3 gånger så hög, kanske ännu mer, nya tullstationer kommer att sättas upp inom nuvarande zon, och säker massa tullstationer på gator i ytterområden också...

Jag tror tyvärr att de utökade pålagor du räknar upp kommer att tillhöra de minst negativa effekter vi får känna på om det blir maktskifte i stad och/eller stat i höstens val...

Man kan också undra vad Miljöpartiet har emot bilen som sådan. De, och många andra som anser sig vara miljövänner, förefaller ha något emot bilen som fordon, inte enbart det faktum att den drivs av en förbränningsmotor. Man förefaller aldrig sätta bilen i sitt sammanhang och fundera över hur ett s.k. miljövänligt samhälle ska se ut utan att det blir alltför stora förändringar som upplevs som negativa i folks liv. Drivs man av en tanke av att det inte är jämlikt om vissa åker egen bil och andra kollektivt, oavsett vad bilen drivs med?

Alexei

#4
Hur höga blir driftskostnaderna för en trängselskatt på Essingeleden?
Jag förtutsätter att man kommer att använda samma system som trängselskatten i innerstaden, dvs med fotografering och faktura från Skatteverket i efterhand.

Till skillnad från innerstaden är Essingeleden inte en destination i sig. Dessutom förmodar jag att antalet bilister som kör där då och då är betydligt högre änn i innerstaden.  Det kostar ju ungefär lika mycket att fakturera en bilägare som pendlar dagligen in till city, dvs ca 40 resor/mån änn en som kommer utsocknes råkat haft vägarna förbi och gjort 1 resa.  Blir det verkligen pengar över efter admin och porto för den tian in trängselskatt?  ??? (samma problem råder förvisso med dagens tränselskatt, men jag förtutsätter att andelen sällan resenärer är ytterst liten)

För övrigt.
Hyootes
Citatnya tullstationer kommer att sättas upp inom nuvarande zon
I i innerstaden är trängselskatten ett faktum, tycker jag att det inte vore orimligt med ett tullsnitt över Saltsjö-Mälarsnittet.
Det är ju en påtaglig geogafisk updelning av stan. Om bilpendlare Nacka-City får betala, är det bara rimligt att en pendlare Södermalm-City ocksåfår göra det.  Man kan kanske säga att om man paserar 2 tullsitt innom 1h betalar man para en gång, så det inte blir dyrare för individen - bara mer som är med och betalar.

CitatHur kan det komma sig att det ska kosta tullavgift att åka mellan exempelvis Gröndal och Solna (en sträcka där det i så fall inte finns några avgiftsfria alternativ) men det ska vara tullfritt att åka Alvik-Solna eller Gröndal-Huddinge, bara för att ta några exempel. Varför ska just den nord-sydliga axeln beskattas? I logikens namn borde då också alla väst-östliga axlar beskattas. Snacka om att segregera Stockholm som stad.
Absolut, södern är ju den ekonomiskt svagare region halvan så ur fördelningssynpunkt är det ett självmål.


Jan-Peter

Hej.
Jag undrar var alla pengar från bilskatter tar vägen.Min Micra kostar f o m år 2010, 785 kr
Här i Norrland ( Umeå)kan man inte se att det görs vägunderhåll mm.
Varför ska det alltid vara bilisten som ska betala allt
Jag betalar ännu för bron i Malmö men åker aldrig där.
Hälsn.Jan-Peter

Anders Noren

Citat från: Cero skrivet 20 april 2010, 20:14:44 PM
Att ha "trängselskatt" i innerstaden är inget jag personligen stödjer men det är i alla fall möjligt att skapa en logisk tanke kring varför man inför det i just detta område (även om man kan ha vissa tveksamheter kring områdets utbredning). Varför man ska ha avgifter på just Essingeleden är dock svårare att förstå. Hur kan det komma sig att det ska kosta tullavgift att åka mellan exempelvis Gröndal och Solna (en sträcka där det i så fall inte finns några avgiftsfria alternativ) men det ska vara tullfritt att åka Alvik-Solna eller Gröndal-Huddinge, bara för att ta några exempel. Varför ska just den nord-sydliga axeln beskattas? I logikens namn borde då också alla väst-östliga axlar beskattas. Snacka om att segregera Stockholm som stad.

Jag tror tyvärr att de utökade pålagor du räknar upp kommer att tillhöra de minst negativa effekter vi får känna på om det blir maktskifte i stad och/eller stat i höstens val...

Man kan också undra vad Miljöpartiet har emot bilen som sådan. De, och många andra som anser sig vara miljövänner, förefaller ha något emot bilen som fordon, inte enbart det faktum att den drivs av en förbränningsmotor. Man förefaller aldrig sätta bilen i sitt sammanhang och fundera över hur ett s.k. miljövänligt samhälle ska se ut utan att det blir alltför stora förändringar som upplevs som negativa i folks liv. Drivs man av en tanke av att det inte är jämlikt om vissa åker egen bil och andra kollektivt, oavsett vad bilen drivs med?

Det är de nord-sydliga länkarna som är högst belastade, då är det vanlig marknadslogik att ta ut en avgift för dem.

Vad bilen beträffar så tar den plats och bullrar, vilket i sin tur leder till ett utglesat samhälle som tvingar fram transporter som behövs enbart p.g.a. glesheten. Dessutom är bilen dyr och resurskrävande att tillverka. (Hundratusentals människor i Sverige söker sig idag till städerna för att _slippa_ skaffa eller använda bil och ingen vet hur många utöver dem som skulle vilja flytta till städerna om det vore enklare och billigare att få tag i en innerstadslägenhet.) Om så varje bil drevs av ett eget litet vindkraftverk skulle man inte komma undan dessa obestridliga fakta. Miljövänliga motorer minskar bara avgasutsläppen.

Nej, jag är inte miljöpartist, jag är stadsplanerare.

Anders

Mr G

Ändå glömmer du eller förbiser du de positiva effekter bilen har haft på vår ekonomi och vårt välstånd. Det behövs inte mycket baskunskap i nationalekonomi för att inse att  bilen, hur hatad den än är av många, är en av de viktigaste förklaringarna till den jättelika välståndsökning vi hade efter kriget. Ta bort bilen helt ur det sammanhanget och fundera över hur vårt samhälle hade sett ut idag förutan den.
吉先生

Jan-Peter

Hej.
Vore väl önskvärt att all kan bo runt Stockholm i en radie dit T-banan går.
Hur skulle det se ut.
Vem skulle ta ner timmer,ta upp järnmalm.All vattenkraft som behövs för el till dessa storstäder och T-banan för även den
kör med ström.
Så några måste nog bo kvar ovanför Dalälven
MVH Jan-Peter Umeå

Hans Fredriksson

Det är idag en minoritet och bortglömd del av befolkningen som bidrar med den inkomstbringande produktionen.
Denna minoritet tycker nog att tjänstemannamajoriteten är mer resurskrävande än tillverkning av plåtlådor på hjul.

bjornm

Jag undrar bara om politiker och vanligt folk tänkt på vad biltullar även på genomfartstrafiken kommer att göra med ekonomin? Hur tror dom / ni att prisbilden kommer förändras på allt från mjölk, grönsaker och bröd till kläder, skor och möbler?
Ju dyrare skatt, ju dyrare transport och en dyrare transport måste kompenseras och det kommer synas på prislappen!

groenis

Fråga
Om de Röd-Gröna får igenom sitt förslag hur ska de förklara för Johansson
i Sundsvall att han ska betala vägtull bara för att han åkte på Essingeleden.

Att transportkostnaderna ökar så har de redan fixat det,
Förare från Balt Staterna får komma hit och köra de kör gladeligen för tjiånittio dessutom så slipper de betala trängselavgift eftersom de är utlands reggade samt att de har lägre lönebild än vi Svenskar.

/Lennart

Peter Rost

Läste nånstans att c.a 80% av länets innevånare säger "ja" till Förbifarten, enligt en SKOP-undersökning som Stockholms handelskammare låtit göra. Så vi för väl se.

/Peter

Stinsen

Citat från: bjornm skrivet 10 maj 2010, 14:55:13 PM
Jag undrar bara om politiker och vanligt folk tänkt på vad biltullar även på genomfartstrafiken kommer att göra med ekonomin? Hur tror dom / ni att prisbilden kommer förändras på allt från mjölk, grönsaker och bröd till kläder, skor och möbler?
Ju dyrare skatt, ju dyrare transport och en dyrare transport måste kompenseras och det kommer synas på prislappen!


Haha, ursäkta men det där var bland det mest överdrivna jag läst på länge. Den maximala avgiften per fordon är 60 kr per dag, om en lastbil rymmer 1000 paket mjölk så kommer mjölken bli 6 öre dyrare... Om en lastbil rymmer 10 IKEA-soffor kommer soffan bli 6 kronor dyrare... Att det skulle på verka ekonomin i landet i stort håller jag för osannolikt.

Alexei

Är inte trängselskatten dessutom avdragsgill för företag?

Tror snarare för fraktrafikens del att det är bensin priset/skatten som drar upp kostnadsnivån.