Huvudmeny

Rödby - Puttgarden

Startat av Stinsen, 17 april 2010, 02:18:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stinsen

Hej

Vet inte om Vägforum eller Offtopic är rätt plats för det här men jag chansar här i Vägforum...

Undrar om det finns någon här på forumet som vet något om färjan mellan Rödby och Puttgarden, är det något man måste boka i förväg eller kör man bara dit och ställer sig i kön och kan räkna med att komma med direkt? Gäller personbil.

Är det möjligen någon här som har erfarenhet av rutten och vet hur det brukar fungera?

Mvh
Patrik

stefanruf

Det är bara att åka dit och ställa sig i kön,ingenting som behöver bokas.Om du åker från helsingborg så kan du köpa biljetten redan där för båda färjorna.

/stefan


blubb

Citat från: Stinsen skrivet 17 april 2010, 02:18:27 AM
Hej

Vet inte om Vägforum eller Offtopic är rätt plats för det här men jag chansar här i Vägforum...

Undrar om det finns någon här på forumet som vet något om färjan mellan Rödby och Puttgarden, är det något man måste boka i förväg eller kör man bara dit och ställer sig i kön och kan räkna med att komma med direkt? Gäller personbil.

Är det möjligen någon här som har erfarenhet av rutten och vet hur det brukar fungera?

Mvh
Patrik


Beror på vilken dag du tänkte åka, men på helgerna är en bokning att rekomendera. Har sett rätt långa köer där

Staffan Sävenfjord

Citat från: blubb skrivet 17 april 2010, 08:56:10 AM

Beror på vilken dag du tänkte åka, men på helgerna är en bokning att rekomendera. Har sett rätt långa köer där

Normalt behövs det inte ens en fredag eller söndag om man är beredd att vänta en timme - eller i extrema fall två. Men under rådande flygstopp är det tillrådligt att göra det. Eller i samband med att de tyska semestrarna börjar eller slutar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: scaniav8 skrivet 17 april 2010, 17:09:41 PM

Alla ska till Calles  ;D

De flesta skall förstås ut på kontinenten men visst skall många till Calles eller Fleggaard också. På hemresan känns dessa bilar igen på att de är extremt överlastade. De kunder som skall handla har dock den sympatiska vanan att köra ut ganska tidigt på morgonen. Det är lite värre när de skall hem igen. Dessutom är det mer sällan de bokar så de får trängas med alla andra obokade i färjekön.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stinsen

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 april 2010, 17:29:38 PM
De flesta skall förstås ut på kontinenten men visst skall många till Calles eller Fleggaard också. På hemresan känns dessa bilar igen på att de är extremt överlastade. De kunder som skall handla har dock den sympatiska vanan att köra ut ganska tidigt på morgonen. Det är lite värre när de skall hem igen. Dessutom är det mer sällan de bokar så de får trängas med alla andra obokade i färjekön.



Hej
Tack alla för svaren.

"Calles" är det alltså en öl och spritaffär?  :) Nej, det är inte dit jag ska i så fall. Jag har planerat en resa Uppsala - Düsseldorf. Tyvärr är det nu osäkert om SAS kommer kunna flyga i kommande helg så jag tänkte ha bilen som ett backup-alternativ, tyvärr hittade jag inga riktigt attraktiva tider med tåg då mycket är bokat redan förmodligen på grund av flygproblemen...

Någon som har tips på bra hotell längs vägen? Åker från Uppsala vid 17-tiden så i trakten av Helsingborg/Helsingör borde väl vara lagom.

Göran Westman

Det finns gott om hotell i Helsingborg bla. två Scandic hotell som kan rekommenderas.

Peter C


Båda Scandic-Hotellen i Hbg är kanonfina, rekommenderas!

groenis

Dessvärre så serverar de bara Löfbergs och inte Zoegas på grund av stor inköp :'(

/Lennart

Danne B.

Citat från: stefanruf skrivet 17 april 2010, 07:39:27 AM
Det är bara att åka dit och ställa sig i kön,ingenting som behöver bokas.Om du åker från helsingborg så kan du köpa biljetten redan där för båda färjorna.

/stefan


Även om man kör Öresundsbron kan man köpa biljett till Rödby-Puttgarden på samma gång som man löser brobiljetten!

Och som redan sagts, så behövs ej förbokning!

//Danne

Martin Maltkvist

Citat från: Stinsen skrivet 17 april 2010, 20:37:58 PM
Hej
Tack alla för svaren.

"Calles" är det alltså en öl och spritaffär?  :) Nej, det är inte dit jag ska i så fall. Jag har planerat en resa Uppsala - Düsseldorf. Tyvärr är det nu osäkert om SAS kommer kunna flyga i kommande helg så jag tänkte ha bilen som ett backup-alternativ, tyvärr hittade jag inga riktigt attraktiva tider med tåg då mycket är bokat redan förmodligen på grund av flygproblemen...

Någon som har tips på bra hotell längs vägen? Åker från Uppsala vid 17-tiden så i trakten av Helsingborg/Helsingör borde väl vara lagom.
Om du har möjlighet att skuta upp övernattningen ytterligare 1-2 timmar rekommenderar jag Zum Grünen Jäger som ligger i Gremersdorf, drygt 3 mil från Puttgarden. Ombonade rum för att inte tala om den varma och gemytliga stämningen i lobby och matsal. (Jag vet, ohämmad textreklam men undertecknad har gästat inrättningen ett par gånger och vill ge dem lite uppmärksamhet ;))
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin