"Hej då Macken...."

Startat av Lusan, 15 april 2010, 19:01:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lusan

Det var med vemod som en kollega och jag lämnade PTS/Fly By Coach depå i Vallentuna i dag em.
Det kändes verkligen tungt. Undertecknad körde ej i heller i dag pga av det omständigheter som råder i både det Svenska samt Europeiska luftrummet så någon avskedstur blev det ej   :'(   :'(   :'(

Endast seriösa svar ombedes, skitsnackare göres ej besväret att svara på detta inlägg.
Vänligen respektera att detta är personers arbetsplats, personer som har tyckt om att gå till jobbet, haft underbara kollegor och kämpat på trots rådande förhållanden.
Observeras bör även att inget bolag är i konkurs och att PTS inte har sagt upp sin personal. Trafiken är inställd tillsvidare och inte för gott, än i alla fall.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lusan skrivet 15 april 2010, 19:01:04 PM
Det var med vemod som en kollega och jag lämnade PTS/Fly By Coach depå i Vallentuna i dag em.
Det kändes verkligen tungt. Undertecknad körde ej i heller i dag pga av det omständigheter som råder i både det Svenska samt Europeiska luftrummet så någon avskedstur blev det ej   :'(   :'(   :'(

Endast seriösa svar ombedes, skitsnackare göres ej besväret att svara på detta inlägg.
Vänligen respektera att detta är personers arbetsplats, personer som har tyckt om att gå till jobbet, haft underbara kollegor och kämpat på trots rådande förhållanden.
Observeras bör även att inget bolag är i konkurs och att PTS inte har sagt upp sin personal. Trafiken är inställd tillsvidare och inte för gott, än i alla fall.


En sak måste jag i alla fall säga: jag beundrar förarna som ställt upp och kört den här trafiken trots alla problem som varit. Inte bara med PTS och FlyByCoach utan även sådana som orsakats av Skavsta flygplats agerande. Och jag tycker det är tråkigt att FlyByCoach försvinner och att Flygbussarna nu återigen blir ensamma, vilket säkert mycket snart kommer att märkas på biljettpriserna.

Dessutom går mina tankar till den drabbade personalen. Blir det konkurs finns visserligen statlig lönegaranti för den lön man har innestående men ändå. Det gäller ju att hitta ett nytt jobb som man trivs med också.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

SpeedyGonzalez

Om man får tro vad som står i tidningen Bussbranschen verkar Leif Svensson redan nu planera för en återkomst.
Frågan är bara hur realistiskt det är att tro, kommer någon i branschen att vilja göra affärer med honom i
framtiden? Är det heller så klokt av honom att ensidigt lägga skulden på Ryanair, ifall han tänkt sig ett förnyat
samarbete med dem?

Vad ska du själv göra nu? Söka dig vidare eller vänta på ett eventuellt återinträde på Skavsta? Vad ska du i så
fall göra under tiden? Hoppas din situation löser sig. Samtidigt har jag hela tiden ansett att lite ödmjukhet hade
varit klädsamt hos Leif Svensson. Om det inte hade varit för att vanliga busschaufförer nu riskerar sina jobb,
hade jag sagt rätt åt Fly By Coach. Så stöddig och självsäker som Leif Svensson har varit.







Lusan

En bra bussförare får alltid jobb..........   Jag klarar mig.  ;)

SpeedyGonzalez


Omnilasse

Citat från: Lusan skrivet 15 april 2010, 19:01:04 PM
Det var med vemod som en kollega och jag lämnade PTS/Fly By Coach depå i Vallentuna i dag em.
Det kändes verkligen tungt. Undertecknad körde ej i heller i dag pga av det omständigheter som råder i både det Svenska samt Europeiska luftrummet så någon avskedstur blev det ej   :'(   :'(   :'(

Endast seriösa svar ombedes, skitsnackare göres ej besväret att svara på detta inlägg.
Vänligen respektera att detta är personers arbetsplats, personer som har tyckt om att gå till jobbet, haft underbara kollegor och kämpat på trots rådande förhållanden.
Observeras bör även att inget bolag är i konkurs och att PTS inte har sagt upp sin personal. Trafiken är inställd tillsvidare och inte för gott, än i alla fall.

Jag tror vi alla tycker det är tråkigt när någon får ge upp verksamhet på kortare tid och eller för gott -särskilt för de anställda som ju har kämpat kvar, trots vad jag förstått det varit förseningar med löner etc.  Som väl Busstidningen skriver har ju FAC också närmast dumpat marknaden. Nu läggs ju mycket skuld på ägarna till PTS, men som sagt Ryan Air verkar ju inte heller gett det stöd som skulle behövas (eller vad som har hänt). Problemet med FAC är att man har starka ägare bakom sig och egentligen är det ju något att uppmuntra när någon vill utmana en större aktör och det är tråkigt när den större aktören dumpar marknaden på ett oseriöst sätt. Däremot tror jag alla är överens om att det nog är ganska svårt att konkurrera med FAC, utan stödet från Ryan Air och det är ingen bra lösning för fortsättningen att som man gjort senaste tiden köra med många inställda turer och bara delvis upprätthålla trafik. Det är en kortsiktig lösning som snarast skadar varumärket och omöjliggör ett återupptagande av  trafiken. Löser man konflikten med Ryan Air ja då kan det ju finnas någon möjlighet att finnna en samarbetspartner som kan komma in med nytt kapital.  Men det måste nog vara en av de stora aktörerna i sammanhanget - om man skall kunna hålla emot en eventuell prisdumpning.

Fikman

Kan ju bara hålla med att leffe skulle behöva lära sig lite ödmjukhet och sen är det ju inte leffe som står för pts utan det är hans fru, pga tidigare näringsförbud.