Helmark Carosseri AB i konkurs!

Startat av adenapi, 14 april 2010, 18:47:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M


Lars

Citat från: M skrivet 16 april 2010, 05:41:26 AM
Stod precis framför bakaxeln.

http://www.gbg.bonet.se/becker/bilder/lb.jpg

Här handlade det väl om gamla 12an under B10 tiden för att få en starkare buss. Gissar att volvo inte levererar nya 13 litern med denna placering.

Björn Forslund

Citat från: Bussmicke skrivet 16 april 2010, 00:33:58 AM
Går att återinföra, handlar bara om vilja och intresse..

Det är väl just minskad efterfrågan på mittmotorbussar som gjort att Volvo valt att lägga ner detta? De ska ju vara låggolv mest numera...

Niclas Rosenius

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 april 2010, 12:17:24 PM
Det är väl just minskad efterfrågan på mittmotorbussar som gjort att Volvo valt att lägga ner detta? De ska ju vara låggolv mest numera...

   Problemet var väl att det är så mycket kringutrustning på motorna att mittmotorerna blir så höga att dom inte får plats under golvet på befintliga modeller.

   //Niclas   

Cyklisten

#19
Var det på studiebesök i höstas och då fick man höra att de gick jättebra tack vare deras flexibilitet, nu blev jag nog lite chockad (har inte läst här på några dagar pga. dag o nattjobb)

Men konstigt då deras hemsida fungerar fortfarande som vanligt och ingen info finns  ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cyklisten skrivet 16 april 2010, 15:10:07 PM
Var det på studiebesök i höstas och då fick man höra att de gick jättebra tack vare deras flexibilitet, nu blev jag nog lite chockad (har inte läst här på några dagar pga. dag o nattjobb)

Uppgifter finns att det är banken som dragit in krediterna och sagt upp lånen. Om det är så är det inte första gången. För ett par år sedan råkade ett av landets tjugo största bussbolag ut för en liknande ska. Helt plötsligt ansåg något sprättupp på bankens huvudkontor att det inte fanns någon lönsamhet i bussbranschen och det därför inte gick att låna ut pengar till bussbolaget, trots att det hela tiden skött sina amorteringar föredömligt och inte heller hade några andra betalningsanmärkningar.

Citat från: Cyklisten skrivet 16 april 2010, 15:10:07 PM
Men konstigt då deras hemsida fungerar fortfarande som vanligt och ingen info finns  ??? Synd om den duktiga killen Patrik Kosmowski som fick motstå rätt mycket innan han kom till Helmark, men hoppas att alla där hittar nya jobb.

Bussmekaniker är ju starkt efterfrågade yrkesmän så jobb finns säkert, men det blir kanske att flytta från Markaryd. Hoppet står nu till att någon vill ta över Helmark. Trots det dåliga resultatet 2008 har det ju visat sig att det går att driva med lönsamhet. Helmark har kritiserats för sin kvalitet, men vad jag förstått är det överdrivet. Jag känner flera bussägare som gillar Helmark och det är bussägare som ställer mycket höga krav på sina bussar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

M

Vi får ju verkligen hoppas att det ordnar sig för Helmark, annars finns det ju bara en Svensk busstillverkare kvar och det är ju en aning tragiskt.

/M

Jan

Citat från: M skrivet 16 april 2010, 16:59:39 PM
Vi får ju verkligen hoppas att det ordnar sig för Helmark, annars finns det ju bara en Svensk busstillverkare kvar och det är ju en aning tragiskt.

/M

Inget nytt i ämnet?
I branschen 37 år

adenapi

Citat från: Jan skrivet 21 april 2010, 17:27:41 PM
Inget nytt i ämnet?
Nej.. Just nu väntar vi på konkursförvaltaren... inte den snabbaste för vi blev uppsagda först igår..

Björn Lövdahl

Citat från: adenapi skrivet 22 april 2010, 05:56:09 AM
Nej.. Just nu väntar vi på konkursförvaltaren... inte den snabbaste för vi blev uppsagda först igår..

I Dagens Torra Blaska (Norra Skåne) hade Amber Advokater en annons där anbud på hela eller delar av rörelsen önskades.
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Jan

Intressenter skulle lämnat intresse för 15 dagar sedan. Det är tyst om vad som händer i Markaryd.
I branschen 37 år

Jan

Helmark och 9700 har ju byggt istortsett alla godsvagnar de senaste 7-8 åren till svenska köpare. Frågan är hur man löser detta nu när detta strular. Kanske Vest och Kiitokori?
I branschen 37 år

Ersa

Citat från: Jan skrivet 21 maj 2010, 07:49:40 AM
Helmark och 9700 har ju byggt istortsett alla godsvagnar de senaste 7-8 åren till svenska köpare. Frågan är hur man löser detta nu när detta strular. Kanske Vest och Kiitokori?

Släpvagnar kanske blir vanligare? Med tanke på Ceris Resors lösning på linje 10 Sundsvall-Umeå.