Helmark Carosseri AB i konkurs!

Startat av adenapi, 14 april 2010, 18:47:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

adenapi

Idag försattes Helmark Carosseri i konkurs!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=3627224

Sista bussen som levererades av Helmark var en förskolebuss till Malmö, den har AOnr 653, den är byggd på Volvo B7R och levererades i Mars 2010.


Ersa

Oj! Var kom det ifrån? Det har ju inte skrivits någon om dålig ekonomi vad jag har sett.

Mats Karlsson

Sorgligt! Att gå bort redan vid 43 års ålder är lite för tidigt! Det är flexibelt att vara liten, men samtidigt väldigt sårbart. Vi får hoppas att någon annan ser potential i företaget och driver det vidare, typ Coman som tog över Omninova (via Rohill).

Björn Lövdahl

//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

adenapi

Citat från: Ersa skrivet 14 april 2010, 18:52:34 PM
Oj! Var kom det ifrån? Det har ju inte skrivits någon om dålig ekonomi vad jag har sett.
Men det har tyvärr strulat lite...
Citat från: Mats Karlsson skrivet 14 april 2010, 18:54:21 PM
Sorgligt! Att gå bort redan vid 43 års ålder är lite för tidigt! Det är flexibelt att vara liten, men samtidigt väldigt sårbart. Vi får hoppas att någon annan ser potential i företaget och driver det vidare, typ Coman som tog över Omninova (via Rohill).
Det hoppas jag med! Blir ju uppsagd nu:-(
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 14 april 2010, 18:56:21 PM
Mycket tråkigt!
Verkligen!

SimonB

Trist!
Det verkar ha varit bra bussar, och de är ju en av få som bygger den typen av karosser som de faktiskt gör. Själv åkte jag Helmark hem från högstadiet i tre år, och den bussen gav ett mycket rejält intryck.

Jan

Detta ger bussbolagen lite huvudbry i norr. Vi har ett anbud på gång med linje 45N, här kommer att behövas DD med godsutrymme. Van Hool har inte varit så pigga att bygga sådana sedan 2002. Vem bygger då? Eller blir det som på linje 10 vanliga 55 paxare med släp? Förhoppningsvis kan en revidering sker i markaryd och produktionen kommer igång igen. :)
I branschen 37 år

Ersa

Konkursförvaltaren lär ju inte bli ledsen om det nu skulle komma in en större beställning av dubbeldäckare med godsutrymme. Eller har Veolia tänkt sig Beulas Jewel med släpvagn för godset sedan länge, och därmed har det inte inkommit någon större beställning till Helmark på ett bra tag? Är ekonomin dålig idag går det ju inte att vänta på att kanske få leverera bussar till 45N och 63. Tänk även på att dagens Helmarkare på dessa bägge linjer krånglar en hel del.

Jan

Citat från: Ersa skrivet 14 april 2010, 19:20:03 PM
Konkursförvaltaren lär ju inte bli ledsen om det nu skulle komma in en större beställning av dubbeldäckare med godsutrymme. Eller har Veolia tänkt sig Beulas Jewel med släpvagn för godset sedan länge, och därmed har det inte inkommit någon större beställning till Helmark på ett bra tag? Är ekonomin dålig idag går det ju inte att vänta på att kanske få leverera bussar till 45N och 63. Tänk även på att dagens Helmarkare på dessa bägge linjer krånglar en hel del.

Det kommer inte blir DD på 63:an då den kortas för att bara trafikera Umeå-Dorotea vv. Sedan blir det matning till linje 45. Skulle tro att man väljer vanliga godsbussar på linje 63.
I branschen 37 år

Bussmicke

Varför inte återföra ledgodsbuss?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 april 2010, 19:36:58 PM
Ekonomin har nog varit knackig en tid, beställningarna har ju inte precis regnat in de senaste åren.
21 bussar 2006-2010 talar väl sitt eget språk (Bokbussar undantagna)

Enligt allabolag.se gick Helmark med i runda slängar 2 miljoner kronor i förlust 2008 och ett par hundra tusen i vinst vardera 2006 och 2007. Siffror från 2009 saknas, men det finns väl inte mycket som talar för att det året blev bättre.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 april 2010, 16:46:32 PM
Enligt allabolag.se gick Helmark med i runda slängar 2 miljoner kronor i förlust 2008 och ett par hundra tusen i vinst vardera 2006 och 2007. Siffror från 2009 saknas, men det finns väl inte mycket som talar för att det året blev bättre.

Fick just en uppgift från trovärdig källa att Helmark skulle ha gått med vinst 2009.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa


Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 15 april 2010, 18:49:10 PM
Volvos mittmotor är ju nedlagd. :(

Men det går väl att bygga en godsledbuss på ett bakmotorchassi också. Annars skulle det ju i framtiden inte gå att bygga godsbussar överhuvudtaget.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Med en sån lite volym är det underligt att de inta kursat för länge sen.. Och vad man hört har väl kvalitén inte varit den bästa heller..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina