Huvudmeny

Söndagsbild 109

Startat av Jona, 11 april 2010, 00:22:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Skelleftebuss har smugit sig in i några söndagstrådar sista tiderna, men ett svep där dom stått för majoriteten har jag inte visat detta år. Så därför tänkte jag det kunde passa och vara dags för det nu denna söndag.

Idag går inte bilderna i kronologisk ordning, utan jag vill visa hur bussarna kör genom byn jag valt och därför blir det istället i den ordningen jag visar bilderna. Därför kommer det blandas friskt med bilder från mars i år, med snö i mängder och från slutet av maj i fjol.

Byn jag tyckte det var dags och besöka för första gången sedan jag började med söndagsbild-serien är Norsjö. Varm välkommen, i alla fall fläckvis.


Här startar vi svepet, med en bild på bussgaraget i Norsjö. Här sover ju bussarna, fast just nu är dom inte hemma.


När jag besökte Norsjö i Maj 2009 så var det denna buss på linje 32 som tog mig hit.
13:00 avgång från Skellefteå och man passerar Norsjö 14:15 på sin väg mot Lycksele.
Lycksele besökte vi i förra tråden.


Norsjö har 2 eftermiddagsturer på alla skolinjer. 13:25 och 14:50 från Norsjö Busstation och alla kör dom samma runda skoldagar. (linje 27 och 32 går inte slingan, men turer14:50 på linje 22 gör det)

Bilder från maj är på den senare turen, medan vinterbilderna från i år är fotade på den tidigare.


Nu börjar vi, här startar alla turer, från Busstationen i Norsjö.


Bussarna kör ut från Busstationen och in på storgatan och följer den västerut.


Sedan svänger man vänster in på kyrkogatan och åker nu söderut.


En buss med jakt-galler följer med. Denna buss, och en buss till kommer och vika av i slingan före alla andra.


Man svänger sedan vänster igen in på Skolgatan och färdas nu österut. Sedan svänger man in på skolgården och lastar sina elever på bestämda lägen. Detta betyder att bussarna måste starta från Busstationen i rätt ordning, annars kan man inte komma åt sin hållplats vid skolan.

Här ser man också en elev som bär det vanligaste namnet vi har i Sverige, nu mera bärs det konstigt nog även av killar. Men det verkar vara fasligt populärt och heta Svea. När jag var barn så stog det Danne, Tobias eller annat namn på mössan, för det var ju vad man hette.
Numera ser man bara folk med namnet Svea bära sitt namn på mössan. Annars är man bara noname.


Skelleftebuss 207 bor numera i Norsjö och här står den och lastar inne på skolgården.
Detta var första gången, med till och med 2 stora systemkameror hängande runt halsen, som jag kunde befinna mig på en skolgård, och fota, utan och få flertalet ungar och komma springande och fråga:

- Är du från Norran (morgontidningen) och får man vara med i tidningen?
- Tyvärr inte måste man alltid ge som svar, men dom får ju ändå vara med i min söndagstråd. Inte morgontidningen, men väl eventuellt världstäckande.


Sista bilden från Skolan. Arctic Bus Nya SETRA, av årsmodell 2010. Denna är sist och lämna skolan, på linje 239 mot Bastuträsk. Den buss och en annan kommer lämna slingan efter skolan, men alla andra fortsätter. Låt oss gå tillbaka till Storgatan.


För nu kommer bussarna i slingan tillbaka igen, passerar busstationen ute på Storgatan, utan uppehåll för vidare färd mot sina respektive destinationer.


Precis bakom bussen är korsningen med Kyrkogatan och det var här bussarna tidigare svängde vänster (fast höger i bild) för färd mot skolan. Men nu när varvet förbi skolan är avklarad kör man istället rakt fram i korsningen och följer Storgatan västerut.


Strax efter att alla bussar lämnat Norsjö ankommer linje 27. Vill man åka från Skellefteå och vidare med någon skollinje så måste man medfölja linje 32 13:00 från Skellefteå, och ta sena skolrusningen från byn. För den tidigare missar man med 15 minuter.

Denna vardagliga tur på linje 27 med avgång 12:05 från Skellefteå passerar Norsjö 13:40 på sin väg mot Malå. Har en gammal tabell från 1991 i min ägo och då gick turen strax efter 11 från Skellefteå.
Men annars har den rullat på mer eller mindre oförändrat i många många år nu.
Skellefteå - Bastuträsk - Norsjö - Malå fram och åter. I del 104 så besökte vi Malå och även då nämndes denna tur.

Även turen med linje 32 har i många år rullat på med avgång strax efter 13 från Skellefteå mot Lycksele. Här ändrar man inte invanda resandemönster på 20 år annat än någon minut här och där.
Dessa turer borde man kunnat rista i sten.
Om det är en bra eller dålig sak kan jag inte besvara.

Sedan var det detta med att skriva något om byn, men dit jag ofta vänder mig för att söka information, wikipedia, har bara en mening om samhället. Man skriver:

Norsjö, tätort och centralort i Norsjö kommun. Men man skriver mer om själva kommunen.

Norsjö socken bildades först 1834 genom en utbrytning ur Skellefteå socken. Kommunen inrättades när 1862 års kommunalförordningar trädde i kraft. Två municipalsamhällen inrättades i kommunen, Norsjö (1935) och Bastuträsk (1936). Den riksomfattande kommunreformen 1952 innebar här ingen ändring av de yttre gränserna, men de båda municipalsamhällena upplöstes detta år.

1974 sammanslogs Malå kommun med Norsjö kommun till den nya Norsjö kommun. Malå församling bröts dock redan 1983 åter ut för att bilda en ny Malå kommun med samma gränser som tidigare. Norsjö kommun återuppstod då inom sina ursprungliga gränser (/slut citat)

I Norsjö finns det olika företag, bland annat i orten Bjurträsk längs vägen från Skellefteå och Boliden till Malå och Kristineberg där har man även en fönsterfarbrik.
Man har även skogs, gryv, bygg, el och alla andra typer av vanliga företag som finns i kommunen. Många av dom håller till i ett Industriområde i östra änden av samhället längs vägen till Bastuträsk.

Hoppas ni fick en liten inblick i hur skolbussarna trafikerar samhället, så ni själv vid eventuellt besök kan hitta en fotoplats ni själv skulle föredra och använda. Då har man i alla fall fått vara lite behjälplig.

Tidigare trådar: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

Jacob med C

Trevligt söndagstråd. Bilderna från skolan blev bra.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Andreas

Jag har läst igenom många av dina söndagsbildstrådar, Jona, och jag är riktigt imponerad av alla bilderna och det är väldigt kul och intressant att följa dem.  :D

Jona

Citat från: Jacob med C skrivet 11 april 2010, 00:25:50 AM
Trevligt söndagstråd. Bilderna från skolan blev bra.

Tack till dig för sällskapet den snöiga dagen i mars.

Citat från: Andreas skrivet 11 april 2010, 00:27:45 AM
Jag har läst igenom många av dina söndagsbildstrådar, Jona, och jag är riktigt imponerad av alla bilderna och det är väldigt kul och intressant att följa dem.  :D

Kul dom uppskattas, mycket trevligt. Jag har däremot fått en konkurrent här på forumet som kombinerar snygga bilder och intressant text. Han heter Rikard Å.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Tommy E

Intressant svep. Det där med att bussarna måste köra i rätt ordning till skolan lät kul. Kanske inte så praktiskt, men charmigt. :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussmicke

Mumma, det där Norsjö borde man åka till nån gång
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Lövdahl

Lite snyggt och trevligt som vanligt!
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se