Karlstadsbuss nya linjenät klart..

Startat av Fredde, 29 maj 2007, 23:26:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

                               

Det kommer bli 7 Baslinjer med 10 mintrafik på 3 av linjerna vardagar bla.. Vet inte om hur många till vagnar det ev kommer behövas, någon som har koll?

Mycket information finns på nedan länk, man får klicka sig runt lite i informationen...

http://www.karlstad.se/buss/nyheter/nytt.shtml



Fredde som just nu är i Karlstad..

Bussmicke

Ser att bussen till Välsviken behåller sitt nummer 53, Bussen till Universitetet som idag heter 54 skall visst heta 52.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jona

HEJ

Tackar för detta, hoppas det blir bättre för resande så här? någon som kan göra en grov spekulering och gissa om det blir bättre eller sämre? Allt i ämnet är välkommet!

Jag tycker det är väldigt intressant och läsa om förändrinagr i trafiken, framförallt om det förändras till det bättre och tackar därför denna länk med ny och intressant läsning! Ögongodis!
MVH Filosofen Jona

Jona

HEJ Igen

En tanke nu när jag läst varje rad på länken en bit längre upp?
Om nu Skåre har stadsbuss, varför inte låta Skoghallsbussarna bli stadsbuss också då?
Jag menar, Karlstadsbuss är väl länstrafik och inte som i Skellefteå som exempel, där kommunen kör i egen regi?
Är det länstrafik alltihop så lär väl alla vinna på och ha just dom linjerna som stadstrafik, men gemensamma avgångar osv!

En tanke helt taget ur mitt huvud, vet inte dom lokala förhållanden är!
MVH Filosofen Jona

Clabbe

Det blir för dyrt tycker VTABs vd Lars Bull i onsdagens vf.   http://www.vf.se/  klicka på nyheter onsdag


Länk till NWT
http://www.nwt.se/ArticlePages/200705/29/20070529210002_857/20070529210002_857.dbp.asp

Claes

bruse

Citat från: Jona skrivet 30 maj 2007, 23:09:45 PM
HEJ Igen

En tanke nu när jag läst varje rad på länken en bit längre upp?
Om nu Skåre har stadsbuss, varför inte låta Skoghallsbussarna bli stadsbuss också då?
Jag menar, Karlstadsbuss är väl länstrafik och inte som i Skellefteå som exempel, där kommunen kör i egen regi?
Är det länstrafik alltihop så lär väl alla vinna på och ha just dom linjerna som stadstrafik, men gemensamma avgångar osv!

En tanke helt taget ur mitt huvud, vet inte dom lokala förhållanden är!

Karlstadsbuss är en kommunal affär, stadstrafik. Skåre ligger i Karlstad.
Skoghall ligger i Hammarö kommun, länstrafik.

Peter Hultin

#6
Citat från: Bussmicke skrivet 30 maj 2007, 02:14:28 AM
Ser att bussen till Välsviken behåller sitt nummer 53, Bussen till Universitetet som idag heter 54 skall visst heta 52.

Nja, inte riktigt. 53:an skall fortsätta heta 53 men 54 motsvaras av linje 1 i det nya linjenätet som förlängs till Bergvik i väster. Nya 52 är gamla 44 som bara trafikeras av en tur per dag ... och endast i en riktning.
Citat från: Jona skrivet 30 maj 2007, 22:47:50 PM
HEJ

Tackar för detta, hoppas det blir bättre för resande så här? någon som kan göra en grov spekulering och gissa om det blir bättre eller sämre? Allt i ämnet är välkommet!

:)
Det är en klar förbättring jämfört med i dag. I dag trafikeras Karlstad av särskilda lågtrafiklinjer kvällar, lördagar, sön- och helgdagar med i de flesta fall längre resväg än under högtrafiktid. Tätare turer på de flesta linjer blir det.  30-minuters trafik under kvällarna t ex. I dag är 60-minuterstrafik på de flesta linjerna. 20-minuterstrafik på lördagar. Under de 20 år som jag har bott i Karlstad har det aldrig varit tätare trafik än 30 minuter på lördagar.


bruse

Innan det nuvarande linjenätet infördes, minns jag turtätheten på vissa linjer. eller så slår jag bara lite på måfå i min tidtabellsamling som är komplett från 1976. Linje 3, Gruvlyckan-Rud hade som bäst 8-minuterstrafik, linje 1 Sommaro-Lamberget hade 10. Sämst var 7:an Växnäs-Färjetad på 15 minuter. Idag går det inte buss alla tider dit!