SvD: "Stockholmarna är inga lämnar"

Startat av SimonB, 30 mars 2010, 19:28:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

#1
Den kommentar man oftast stöter på i olika skepnader:

Citat från: Kommentar under artikelnEssingeledens avlastande är ett svepskäl

Det finns massa goda skäl för att bygga förbifart Stockholm, och ungefär 27 miljarder skäl för att inte bygga den. Men att avlasta Essingeleden är inte ett av de goda skälen, en försvinnande liten andel av trafiken på Essingeleden har inte mål eller startpunkt utanför stadskärnan, därmed nås ingen betydande trafikminskning genom att ge den trafiken möjlighet till en annan väg.

Däremot kommer lite fler färdas mellan norra och södra förorterna med en smidigare förbindelse. Men är det värt 27Mkr?

Alexei

#2
Tyvärr så förenklas debatten om Förbifart Stockholm till en Ja/Nej fråga, villket inte hjälper oss som är för förbifarten.

CitatMen att avlasta Essingeleden är inte ett av de goda skälen, en försvinnande liten andel av trafiken på Essingeleden har inte mål eller startpunkt utanför stadskärnan, därmed nås ingen betydande trafikminskning genom att ge den trafiken möjlighet till en annan väg.
Skribenten har faktiskt en poäng här 2/3 av Essingelendens nuvarande trafik har ingen nytta av Förbifart Stockholm, det som verkligen skulle göra susen vore en "östlig förbindelse".  Jag skulle önska att förespråkarna skulle vara tydligare med detta samt att politikerna skulle påskynda arbetet med just en östlig förbindelse.
För övrigt skulle jag gärna utmana miljövänn förklara hur det kan vara bra för miljön att en bil som kör från Danvik till Värtan skall köra en omväg på 12km, altså mer änn 3 gr så långt!  :P

CitatDäremot kommer lite fler färdas mellan norra och södra förorterna med en smidigare förbindelse. Men är det värt 27Mkr?
Ja det är faktiskt inte värt 27Mkr!   Det finns inga rationella skäll att det skall kosta så mycket.  Jag förstår inte varför sträckorna under Lovön och Järvafältet skall byggas i tunnel, vilket fördyrar bygget avsevärt, för att inte tala om exponentiellt ökade driftskostnader, ventilation och belysning ece.  >:(
Precis för villken opinion byggs dessa tunlar? Jag tror inte det skulle bli så mycket mer protester vid ett yt-alternativ, jag annat änn från dem som protesterar för att det byggs en väg överhuvudtaget.




groenis

Alexei
Självklart hade man kunnat bygga billigare genom att lägga Kungshattleden(FörbifartStockholm)
ovan jord men Ekerö gnällde över odlingsmark och då tittade man på alternativet tunnel med uppfart
i Judarnskogen men då började Västerortsbor gnälla så då blev den nya tanken att låta hela leden
gå i tunnel.
Denna led har man stött och blött sedan mitten av sextiotalet och den har fått många namn på vägen,ursprungtanken var att svänga leden vid Fittja/Slagsta och det sista blev nu en tunnelöppning mellan Skärholmen/Lindvreten.
På sextiotalet fanns det inget som hette miljöaspekt,
I dag så kan man inte bygga en vägsnutt utan att det finns klara tolkningar på hur man skall hantera gråvatten(regn,snö och salt/sand) med avdikningsdammar.

Vad gör vi den dagen när Essingeleden inte kan ta fler bilar,Redan nu så går den på överkapacitet?
Det taket nådde vi i början av nittiotalet,
Vi kan ju inte mota bort alla som vill flytta till Stockholm.

/Lennart

Niklas Bygdestam

Bygget är inte planerat att starta förrän 2012. Riksdagsvalet är nu i höst. Om det blir regeringsskifte, har en eventuell röd-grön regering möjlighet att stoppa bygget? Eller har man i besluten kommit för långt för att riva upp det? Jag utgår alltså givetvis ifrån att det skulle råda enighet i den här frågan i en eventuell kommande regering
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Anders Noren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 mars 2010, 01:15:29 AM
Och jag noterade att den här SIKA utredningen som "visar" att det bara är 200 bilar som passerar Saltsjö-Mälaröavsnitten ett årsmedeldygn som skulle ha nytta av en förbifart....

Detta debatterade vi tidigare i nåt forum, kasta den utredningen i runda arkivet..... frågan är om man medvetet utgår från fel underlag eller om man gör det av okunnighet.

All trafik från platser bortom Skärholmen till Sollentuna och bortom inkl Täby-Åkersberga-Norrtälje har nytta av en förbifart.

Det är den nationella genomfartstrafiken, definierad som trafik som passerar länsgräns och Saltsjö-Mälarsnittet, som kommer att uppgå till ungefär 200 fordon per dygn år 2020. Siffrorna är framtagna med tanke på det vanliga påståendet att leden har stor betydelse för den nationella trafiken och att utan den tvingas all trafik mellan norra och södra Sverige gå genom Stockholms innerstad.

Leden har säkert stor betydelse för biltrafiken i Stockholms län, och då är det väl lämpligt att ledens förespråkare koncentrerar sig på det argumentet i stället för att vidarebefordra en massa gamla missuppfattningar, eller hur? För den nationella genomfartstrafiken förbi Stockholm skulle en satsning på riksvägarna 55, 56 och 68 vara långt viktigare. (Skulle 28 miljarder kronor räcka till motorväg, eller åtminstone planskild väg, hela vägen mellan Valbo och Norrköping?) Den trafik som värderar punktlighet och låg bränsleförbrukning högre än kort körtid undviker ju redan omvägen genom Stockholm.

Däremot skulle det vara intressant att se en motsvarande beräkning av den trafik som passerar både "Häggviks-" eller "Skärholms-snittet" och Saltsjö-Mälarsnittet, om det nu finns siffror på lägre nivå än länsnivå. I stället för länsgränserna skulle i så fall gränserna mellan Järfälla/Sollentuna och Stockholms kommuner kunna användas på norra sidan och gränsen mellan Huddinge och Stockholms kommuner på södra sidan.

Tillägg: Jag ser att vi redan har avhandlat allt detta en gång, i Postvagnen i höstas.

Anders

Anders Noren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 mars 2010, 12:17:56 PM
Förutom den trafik som de facto passerar både länsgränsen söder om Sthlms län och den norr om Sthlms län finns det en icke försumbar trafik som passerar den norra gränsen men har start eller målpunkt söder om Saltsjö-Malaravsnittet och nu faller den bort helt, all godstrafik t/fr Västberga norrifrån t.ex.

Det är ju just den trafiken, som till exempel ska från Uppsala till Västberga och därför passerar både minst en länsgräns och Saltsjö-Mälarsnittet, som ingår i de 200 fordonen tillsammans med den trafik som bara kör igenom länet.

Anders