Funderingar om en Stor näsa som ger en infarkt!

Startat av Jona, 30 mars 2010, 11:05:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Fick några funderingar när jag läste i tråden intill om Essingeleden, men även i andra forum när ämnet kommer upp.
Är ju så att essingeleden är som en huvudväg genom Stockholm. Ska man ta sig genom staden per bil från söder till norr (eller tvärtom) så åker man nästan säkert på Essingeleden.
Till råga på allt elände så går väg E4 där också. Vilket under rusningen, under högtrafik ger en stor mängd bilar, och rejält med köer. En infarkt alltså.
Läste någonstans, tror det var i detta forum om att vägen var underdimensionerad redan när den byggdes och antal bilar den planerad för kom den upp i snabbt. Går det inte till och med dubbel så mycket bilar där idag än vad den planerades för?

Nu blev jag lite nyfiken, eftersom detta nu verkar vara en så viktig väg, så jag tänkte bygga upp en fiktiv scenario, en hypotes sedan får vi se.

Tänk er att det är en vardag strax innan rusningen och en jätte med stor näsa, nej vänta låt mig fundera, vi tar något mer seriöst.
Tänk er att en bro längs Essingeleden endast är 16 meter hög, och den är inte öppningsbar, en pråm med en stor kran som har en höjd av 24 meter kommer med full fart och dundra in i denna bro längs Essingeleden så vägen måste stängas av. För nu är bron öppningsbar.

Då har vi en riktig infarkt. Nu kommer funderingen, vilken väg leder man då trafiken?
När mitt tänkta hypotes inträffade på riktigt så leddes stora delar av trafiken via Slussen och Västerbron.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kollisionen_mellan_Lodbrok_och_Essingebron

Eftersom söderleden fanns 2005 så antar jag att hade det varit praktikst och leda om trafiken den vägen, så hade man också gjort det.

Så vad tror ni, vilken väg skulle man leda om trafiken, Beskriv gärna med gatunamn så jag kan följa sträckan via eniro eller hitta?

Vilken väg skulle vara den bästa och leda trafiken?

Vilken väg skulle du som bor eller ofta är i staden välja och köra?

Skulle det fungera, alltså kan man hyfsat störningsfritt få all trafik genom själva staden?

Sedan funderar jag också om det verkligen är så smart och bara ha en viktig led genom staden?


Däremot tror jag inte på den där Ekeröleden som man vill bygga, eller kanske till och med startar bygget, för den skulle inte kunna avlasta Essingeleden då den missar alla stora förorter i norr och söder som idag använder Essingeleden för att ta sig fram, och kommer och behöva göra det även fortsättningsvis.

Sätta fler filer längs samma väg verkar inte vara lösningen heller, utan om hela ringleden runt staden byggs, så man kan t.ex leda trafiken runt hela staden, och sprida ut den längs 2 olika delar av ringsystemet borde väl vara det mest hållbara om en liknande olika eller annan skulle inträffa och Stockholms livsnerv skulle bli obrukbar?

Några frågor på det här?

/Jona
MVH Filosofen Jona

Nico


Citat från: Jona skrivet 30 mars 2010, 11:05:22 AMVilken väg skulle vara den bästa och leda trafiken?
Skulle det fungera, alltså kan man hyfsat störningsfritt få all trafik genom själva staden?

Antingen skulle man då kunna köra via Klarastrandsleden, Söderleden alternativt via Norrtull, S:t Eriksgatan, Drottningholmsvägen, Västerbron, Långholmsgatan och Liljeholmsbron. Det är ofta den senare vägen som används vid bl.a. nattavstängningar av Essingeleden. Den har dock ingen större kapacitet så för under en längre period så finns det egentligen inget bra sätt att få igenom trafiken genom stan på ett "hyfsat störningsfritt" vis.




Citat från: Jona skrivet 30 mars 2010, 11:05:22 AMSedan funderar jag också om det verkligen är så smart och bara ha en viktig led genom staden?

Svaret på det är; - Nej, självklart inte utan stan är mycket sårbar med nuvarande situation. För inte alltför lång tid sedan räckte det med en havererad lastbil på Essingeleden under ett par timmar för att lamslå trafiken i stora delar av närområdet.




Citat från: Jona skrivet 30 mars 2010, 11:05:22 AMDäremot tror jag inte på den där Ekeröleden som man vill bygga, eller kanske till och med startar bygget, för den skulle inte kunna avlasta Essingeleden då den missar alla stora förorter i norr och söder som idag använder Essingeleden för att ta sig fram, och kommer och behöva göra det även fortsättningsvis.

Stockholmarna håller nog inte riktigt med dig där. Dagens Nyheter hade så sent som igår en omröstning bland läsarna om 'Förbifart Stockholm' och runt 75 % av läsarna var för att den ska byggas... och vägen i sig behövs för att avlasta tätortsområdet. Sen missar den inte på det sättet du vill ha det till utan erbjuder som sagt ett alternativ för ofta går det snabbare och är smidigare att köra runt, förbi och tillbaka igen istället för att sitta och köa sig tvärsigenom.

Kan man alltså via den nya vägen kanske snabbt nå den södra sidan från norr eller vice versa så har man helt plötsligt fått en en mängd nya valmöjligheter att nå sin slutdestination. Detta då man helt plötsligt når alternativa vägar på södra sidan som man kanske inte når lika lätt via Essingeleden.  Sen behövs det även en ring runt stan på närmare håll, T-bana till Nacka samt ännu fler busslinjer på tvären, men allt det är en annan femma.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Anders Noren

Citat från: Jona skrivet 30 mars 2010, 11:05:22 AM
Däremot tror jag inte på den där Ekeröleden som man vill bygga, eller kanske till och med startar bygget, för den skulle inte kunna avlasta Essingeleden då den missar alla stora förorter i norr och söder som idag använder Essingeleden för att ta sig fram, och kommer och behöva göra det även fortsättningsvis.

Ja, det är precis den slutsatsen trafikexpertisen kommit fram till också. Leden ligger för långt ut för att avlasta Essingeleden nämnvärt utan kommer framför allt öppna nya möjligheter att köra bil mellan olika delar av stor-Stockholm.

Den nationella genomfartstrafiken, definierad som trafik som korsar en länsgräns och Saltsjö-Mälarsnittet, är försumbar i jämförelse med övrig trafik (som alltså har både start- och målpunkt i länet eller inte korsar Saltsjö-Mälarsnittet), men räkna med att argumentet "varför ska all trafik mellan norra och södra Sverige behöva gå genom Stockholm?" kommer att fortsätta att dyka upp i debatten.

Anders

UglyJazz

Jag försökte för några år sedan nominera Lodbroks kapten till titeln "Årets Stockholmare",  med motiveringen att han på ett effektivt och förtjänstfullt sätt genom handling ha visat för politikerna hur viktigt det är med fungerande alternativa trafiklösningar.

Någon annan fick titeln... Fegt...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

JDS

Citat från: Nico skrivet 30 mars 2010, 14:21:32 PM
Stockholmarna håller nog inte riktigt med dig där. Dagens Nyheter hade så sent som igår en omröstning bland läsarna om 'Förbifart Stockholm' och runt 75 % av läsarna var för att den ska byggas...

Och? Det intressanta är inte vad folk tycker, utan vad de faktiskt behöver. Det senare kan man diskutera, men att blanda in åsikter är ungefär lika meningsfullt i det här fallet som att fråga 15-åringar om de borde få handla på bolaget!  :-*

Alexei

Jag skulle vilja spinna vidare på två punkter i denna tråd.

CitatDen nationella genomfartstrafiken, definierad som trafik som korsar en länsgräns och Saltsjö-Mälarsnittet, är försumbar i jämförelse med övrig trafik (som alltså har både start- och målpunkt i länet eller inte korsar Saltsjö-Mälarsnittet), men räkna med att argumentet "varför ska all trafik mellan norra och södra Sverige behöva gå genom Stockholm?" kommer att fortsätta att dyka upp i debatten.
Trafiken från utanför länet må väll vara försumbar men om man ser till trafik som skall från/till, punkter söder om Skärholmen och öster/norr om Hjulsta och Akalla (Dvs var leden ansluter till E4 och E18), utgör ca 1/3 av Essingeledens trafik. Detta enl en tidiagre utredning av vägverket
Det är ingen obetydlig avlastning! (men kommer trots detta utnytjandet av Essingeleden att vara 120-125%, med en förifart stockholm)

Nico


Citat från: JDS skrivet 30 mars 2010, 23:07:16 PM
Och? Det intressanta är inte vad folk tycker, utan vad de faktiskt behöver. Det senare kan man diskutera, men att blanda in åsikter är ungefär lika meningsfullt i det här fallet som att fråga 15-åringar om de borde få handla på bolaget!  :-*

Nu tycker jag att du läser mitt inlägg som fan läser bibeln! Ditt exempel om 15-åringar är sedan helt irrelevant då deras vara eller icke vara på Bolaget inte är något som påverkar allmänhetens dagliga liv... vilket då däremot frågan om transporter mm. i en storstadsregion faktiskt gör.

Den springande punkten här är inte de enskilda åsikterna i sig utan hur folkviljan kan komma att påverka politikerna och du kan nog vara ganska säker på att de tar intryck och försöker att ha koll på vad folk i gemen tycker. Det i sin tur gör det hela intressant, i synnerhet under ett valår då det är vad folk tycker som kommer att avgöra i många frågor. Det är även folks tyckande som kommer att ge utslag på väljarbarometrar, opinionsundersökningar och annat liknade så se där... redan har tyckandet blivit mera rumsrent även rent empiriskt.

Vad folk faktiskt sedan behöver är kanske en annan femma, men i det här fallet går det inte att sticka under stol med att mycket i Stockholmsregionen är eftersatt om man ser till bl.a. infrastruktur och däri ingår just trafikinfarkten vilken inte enbart löses med att bygga spårväg i City. Man bör nog inte heller negligera att mycket av det som påverkar vad folk då sedan tycker även direkt härrör ur vad de anser att de behöver (att behoven skiljer sig mellan singlar i innerstan och barnfamiljer i förorten är bekant för de flesta) så man får nog även acceptera att tyckande har en påverkan här.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik W

Citat från: UglyJazz skrivet 30 mars 2010, 18:08:43 PM
Jag försökte för några år sedan nominera Lodbroks kapten till titeln "Årets Stockholmare",  med motiveringen att han på ett effektivt och förtjänstfullt sätt genom handling ha visat för politikerna hur viktigt det är med fungerande alternativa trafiklösningar.

Någon annan fick titeln... Fegt...

Kul! Det var en mycket god kandidat tycker jag. Men dömt att misslyckas såklart, eftersom det inte hade ansetts politiskt korrekt.

homer

egentligen är det ju inte bara förbifarten som behövs, det behövs dessutom de som har kallats diagonal ulvsunda OCH österleden från sicka till Värtan...

Självklart är de inte nog där, tunnelbanan har inte byggts ut på 40 år och man skulle behöva ett par nya linjer där också, det funkar inte att BARA bygga ut spår som miljöpartiet förespråkar... alla kan inte åka kollektivt, inte ens i stockholm