Huvudmeny

Söndagsbild 108

Startat av Jona, 28 mars 2010, 00:01:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Tänkte det var dags för ett återbesök i länstrafiken Västerbotten huvudort igen. Länstrafikens huvudkontor finns i tätorten nämligen.
Sist vi gjorde ett besök här var nämligen i del 3 av denna serie.
Vi ska till samhället Lycksele i landskapet Lappland, en kommun i Västerbottens län.
Kommunikationer till Lycksele bortsett järnväg, som saknar persontåg, men  inom några år kan få tillbaka dom igen så passerar väg E12 (Blå vägen) genom orten.
Bussar går längs Blå Vägen till bland annat Umeå och Mo i Rana i Norge, samt till alla kringliggande kommuner.

Under 2006 gjordes några besök i Lycksele då jag hade länskort och reste runt i länet. Förra året 2009 hade jag också unnat mig ett länskort och reste runt. Passerade Lycksele några gånger under dessa 30 dagar.

Sedan nu i år vecka 9 så gjorde det vanliga gänget en fotoresa i norr och Västerbotten som vi tidigare gjort flera gånger. Att det blev ett besök i Kalix såg ni i del 107, men fler orter, däribland Lycksele han vi med och besöka.


Centrumhållplatsen Torget i Lycksele.

Wikipedia berättar följande:

Fram till 1600-talet fanns inga större samhällen i södra Lappland. Trakten användes som renbetesland av skogssamer  men hade ingen fast befolkning. I takt med att den svenska statsmakten ville stärka sin ställning uppstod behovet av fasta mötesplatser. På dessa uppfördes kyrkor och marknadsplatser, där samer och handelsmän och nybyggare kunde mötas. Dessutom drevs även skatt in här.

Detta skedde på en udde i Umeälven, uppströms från nuvarande stadskärna, den så kallade "Gammplatsen" som sedan tidigare fungerat som kyrk- och marknadsplats. Därför blev Lycksele år 1607 utsedd till officiell kyrk- och marknadsplats i Lappland av Karl IX och firade därför sitt 400-årsjubileum år 2007.

Allt efter att bebyggelsen växte runt kyrkan blev det klart att den relativt lilla udden inte längre lämpade sig för en vidare expansion. I början av 1800-talet bestämde man sig därför att anlägga den nya marknadsplatsen och kyrkan en bit nedströms. En mer modern och tätare bebyggelse uppstod.

1926 blev Lycksele köping och anslöts till järnvägen mellan Hällnäs och Storuman. Lycksele fick stadsrättigheter år 1946 som den första i Lappland.

Efter järnvägens ankomst utvecklades Lycksele till en typisk småstad med mindre industrier och viktiga offentliga institutioner som lasarett, gymnasium och tingsrätt.

Slut citat

Lite förtydligande nu, Lappland i texten avser alltså Lapplands landskap, då Lapplands län låg i Finland fram till 2009, då man avskaffade län där.

För turister kan Lycksele erbjuda en hel del, till exempel en Djurpark, eller Snöskotercross och Snöskoterdragrace, eller varför inte underjordskyrkan i Kristineberg nära kommungränsen till Malå.
Man kan bo på Ansia, en camping som även har en badpark. Annars skulle en övernattning på Hotell Lappland kunna passa, man har då en otroligt utsikt över Umeälven och centrala delen av samhället.


Stadstrafiken i Lycksele utförs vardagar från 1 oktober till sista april. 2 bussar av denna modell kör all trafik inom staden. Bortsett en tur morgon och en på eftermiddagen till/från Furuvik som körs med landsbygdsbuss.

Dessa 2 bussar trafikerar 3 olika stadslinjer, 1 industrilinje, 1 sjukhuslinje och en servicelinje. Man kör på ett krångligt system där vissa turer går en lång slinga in på flera olika områdes trafik, andra turer kör mer kortare turer direkt utan omvägar. Men områdena Furuvik och Norrmalm har en 11 - 12 turer vardagar plus servicelinjen med 2 turer som täcker större delar av samhället på sin rutt.

http://www.lycksele.se/upload/Dokument/Ovrigt/tidtabell2009210.pdf länk till tidtabellen för lokaltrafiken.


Den andra vegan som kör lokaltrafiken kommer här över denna stenvalvsbro längs Storgatan.


16:00 skoldagar avgår alla skollinjer, här är Sjögrens på väg mot Vindeln. Man kör Bångvägen fram och bussen passerar just ett mysigt litet Café där man gör goa mackor med olika tillbehör på beställning. Brödet bakas på plats. Jag brukar välja deras macka med kebabkött. Mycket gott. Insåg att jag aldrig besökt något ätställe här vid mina besök, utan det har blivit smörgås från detta ställe.


Hellströms busstrafik på väg mot Åsele och vidare mot Dorotea har just lämnat busstationen bakom säg på sin färd.


En Sorsele-buss mot Sorsele lämnar Busstationen, tätt följ av linje 32 mot Skellefteå. Man har i Lycksele sin busstation på samma vis som man har t.ex i Umeå. Man dockar mot vänthallen, vid avgång backar man ut och sedan ska alla bussar ut genom samma grindhål, mycket smidigt för fotografen alltså. Om han inte vill stå längs Bångvägen vill säga.


Anledningen till att jag valde och besöka Lycksele denna regniga dag i slutet av April var för det skulle bli min sista chans och hinna och fota lokaltrafikens bussar. Jobb och det att sista stadsbussen rullade bara någon dag senare för säsongen gjorde att det blev så.


Några dagar senare, var jag tillbaka i samhället. Nu blev det morgonrusningen som jag fotade, och då kommer dom flesta bussar in här, via Magasinsgränd, en mindre parallell gata längs med Bångvägen. Dom flesta bussar ankommer kring 8:00 - 8:15 och som tur var så brukar bussen från Skellefteå på linje 32 vara en av dom första in. Tur jag kom den vägen då alltså.


Denna lite udda godsbuss med låggolv kommer längs med Magasinsgränd även den.


Har man tur kan man få möjlighet och fota 5 st dubbeldäckare med gods-utrymme som står här och lastar på morgonen. Tyvärr lyckades inte jag med det denna dag, men fick däremot 5 st godsbussar intill varandra på bild. Här står nämligen:

Vilhelmina Taxi RYT922
Swebus 4529
Skelleftebuss 277
Swebus 6250
Swebus 4534


Nu hoppar vi fram till början av mars i år. Nu har jag sällskap av vecka-9 gänget. Samma buss och samma chaufför som den 27 april året innan.


Arctic dubbeldäckare som snart ska avgå mot Malå kommer in från Bångvägen i bakgrunden och är på väg in mot busstationen. Även denna buss kommer längs med Magasinsgränd.


Ville inte stå uppe vid Cafét på Bångvägen ännu en gång, för det har jag provat tidigare. Så valde denna miljö och position denna gång. Huset i bakgrunden är samma höghus som syns i bakgrunden på någon bild från 4 maj 2009 några bilder längre upp i detta svep.


Sist ut då, en bild från ett av få tillfällen då dom 2 bussarna i lokaltrafiken är vid torget samtidigt. Den som är skyltat "Artcic" ankommer från Norrmalm, och den andra står och lastar för ännu en färd mot Norrmalm och Furuvik via Brännbergsvägen. Den förstnämnda går nu till garaget medan den andra kommer och köra 2 turer till innan den får avsluta dagen.

Bortsett att en av bussarna har dragit på sig en liten skada från tidigare bilder i detta svep, så ser det mesta likadant ut i Lycksele.
Varför ändra på något som fungerar?

Med den så tänkte jag passa på och avsluta dagens söndagstråd, väl mött igen söndag vecka 14 om allt går som planerat.

MVH Jona

Trådregister: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html
MVH Filosofen Jona

Ersa

Citat från: Jona skrivet 28 mars 2010, 00:01:03 AM
Lite förtydligande nu, Lappland i texten avser alltså Lapplands landskap, då Lapplands län låg i Finland fram till 2009, då man avskaffade län där.

Lite mer förtydligande: Lappland och övriga historiska landskap har ingen som helst funktion i dagens Norr- och Västerbottens län. Man är Norrbottning i Kiruna, Arvidsjaur och Arjeplog, samt Västerbottning i Åsele, Tärnaby och Lycksele. Möjligtvis känner sig Doroteaborna sig som Ångermanlänningar pga sin Ångermanländska dialekt, men i övrigt följer kulturen och dialekterna de moderna länsgränserna rätt bra.

"Lappland huvudstad" brukar Lycksele kallas för turisternas skull, men att få en Lyckselebo att kalla sig "Lapplänning" är väl ungefär lika lätt som att få en Stockholmare från Södermalm att kalla sig för "Sörmlänning". ;)

Men nog är det sig likt i Lycksele alltid. Trevligt med bilder därifrån.

the0fiskis

gillar den första bilden

Muk

Trevligt svep! Länskort är någonting man får fundera på.  :)

Jona

Citat från: Muk skrivet 28 mars 2010, 11:32:42 AM
Trevligt svep! Länskort är någonting man får fundera på.  :)

Tack för alla kommentarer. En sak nu angående länskort. Länstrafiken här har höjt biljettpriset varje år med ca 4% men har nu 3 år i rad sänkt priset på länskort. Först genom att ta bort stadstillägget, alltså du får åka buss i Skellefteå, Lycksele och Umeå lokal/stadstrafik med ditt länskort.

Sedan sänktes priset, i år kostar länskortet under 1200:- så det är bara och fara. Jag rekommenderar att du far i MAJ. Då börjar det vara varmare och nästan sommarväder, och skolbussarna som man vill fota går fortfarande för säsongen. Det är även ljust långt in på kvällarna, till skillnad för i september.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Muk

Citat från: Jona skrivet 28 mars 2010, 12:26:40 PM
Tack för alla kommentarer. En sak nu angående länskort. Länstrafiken här har höjt biljettpriset varje år med ca 4% men har nu 3 år i rad sänkt priset på länskort. Först genom att ta bort stadstillägget, alltså du får åka buss i Skellefteå, Lycksele och Umeå lokal/stadstrafik med ditt länskort.

Sedan sänktes priset, i år kostar länskortet under 1200:- så det är bara och fara. Jag rekommenderar att du far i MAJ. Då börjar det vara varmare och nästan sommarväder, och skolbussarna som man vill fota går fortfarande för säsongen. Det är även ljust långt in på kvällarna, till skillnad för i september.

/Jona

Tack för informationen! Jag visste inte att man fick åka stadsbuss med länskortet. Nu blev det riktigt intressant.  :)