Busslinks flytt- och målericirkus anno 2010

Startat av Fredrik Gelin, 27 mars 2010, 11:37:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 28 mars 2010, 22:25:12 PM
MaxCi eller äldre ledvagnar i Fridströms ägo lär vi aldrig få se bl.a pga de olika krav som ställs i kombination med kostigarna i Roslagen. De kör nog mycket hellre med nyare tvåaxliga vagnar. 12 meter med normalgolv eller 13-14 meter med lågentré. Det ska ju helst gå att köra åt både SL, kommunen samt beställningar med de flesta vagnar för att det ska löna sig.
Resultatet av "den perfekta bussen" blir då som den senaste Setran. Ny årsmodell pga att få ner medelålderskravet samt klara miljözonen, 12-meter och tvåaxlig för att kunna köras överallt i innerstan, SL94-röd och BussPC för att köras i SL-trafik, rullstolslyft för framtida SL-krav, skolskyltar, bälten och alkolås för skolbusskrav.
Och antagligen kommer man väl vara rätt försiktig med nyinvesteringar under året. Upphandlingen i Norrtälje ska ju vara klar i slutet av året och det är ju långt ifrån säkert att Busslink får fortsätta (om de ens lägger anbud efter magplasket däruppe) och även om så, är det ju långt ifrån säkert att man ser det som mest effektivt att fortsätta samarbetet med Fridströms...Har man bara krav på skolbuss- och beställningstrafik kan man ju även välja lite andra lösningar. Det kan ju m.a.o. bli en stor flyttcirkus även nästa år beroende på om Busslink förlorar/vinner HBS och/eller Norrtälje...

Fredrik Gelin

Citat från: Kvarne skrivet 28 mars 2010, 21:15:16 PM
Oj oj...får passa på att digga de fd Söderorts-Volvo-vagnarna 42xx....

Kommer Söderort få något "nytt" eller är "vi" inte berörda av detta...?

Tillägg: 3241....är det Carrusen...? Om ja; Varför blir den kvar...?
Söderort berörs liksom nästan alla Busslinks garage av årets flyttkarusell, ni kommer att få minst tre bättre begagnade linkar i stället för 69xx-vagnar som lär skrotas.

3241 som mycket riktigt är en Carrus Express (Busslinks sista?) kommer att leva vidare på övertid, jag gissar dock att den inte kommer att användas i reguljär linjetrafik.
Nu bor 3241 i Norrtälje varför jag gissar att den kommer att gå som resgruppsbuss och linjeutbildning under våren för att sedan skrotas/avyttras efter midsommartrafiken.
Så har man åtminstone gjort tidigare år med gamla bussar som av olika skäl inte passar i trafiken längre.
//Fredrik

M224

Ser fram emot dagen då alla normalgolvare är borta. Då finns det inte längre kvar några bussar som är av intresse för min del.

Jonas Strömblad

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 01 april 2010, 20:17:10 PM
Nu bor 3241 i Norrtälje varför jag gissar att den kommer att gå som resgruppsbuss och linjeutbildning under våren för att sedan skrotas/avyttras efter midsommartrafiken.

Hur tänkte man då?
En buss som knappt har några sittplatser och en växellåda som passar stadstrafik skickar man till Norrtälje...
Det är en "kultig" buss, men det var ett misstag när jag första gången bad att få den och skulle köra några vändor på 624. Den varvar fullt vid 70.
/J

Fredrik Gelin

Tja om det funkade med kärror som motsvarade dåvarande H27:orna lär det nog funka även med denna bastard, men jag kan hålla med om att den kanske inte är optimal på motorvägslinjer...
Jag gissar dock att det förutom min egen nostalgi även föreligger ekonomiska skäl.
Personligen gillade jag att köra 3241 och tog ut den så fort jag fick chansen trots en inbyggd seghet i dörrautomatiken som var lite störande.
Jag körde den på allt från lokallinjer i Täby till 621:or, men jag håller med Jonas om att den var rätt bullrig på E18...
//Fredrik

Peter Rost

Kom att tänka på B12:orna i Handen, blir de kvar där, eller är tanken att även dessa flyttas?

/Peter

Jonas Strömblad

Citat från: Peter Rost skrivet 06 april 2010, 21:55:33 PM
Kom att tänka på B12:orna i Handen, blir de kvar där, eller är tanken att även dessa flyttas?

De är varmt välkomna till Täby  :)
/J

Kvarne

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 07 april 2010, 10:54:53 AM
De är varmt välkomna till Täby  :)
/J

Även till Söderort.....!  :D

Önsketanken är väl att våra trötta 53xx blir ersatta, men det blir nog inte mer än önsketankar....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ted Selander

Citat från: homer skrivet 27 mars 2010, 12:04:09 PM
Är de boggi vagnar i 12-serien?

säffle och carrus b12ble

Stämmer bra, både och alltså.

/Ted

Ted Selander

Följande blåingar planeras bli röda (och kvar i Norrort).
5622
5651
5652
5653
5682
5683
5684
5685
5686

De 5 med eget dörrarrangemang flyttas till Norrtälje i röd kostym.
5677
5678
5679
5680
5681

Än är inte dock hela pusslet lagt...reservation för ändringar.

/Ted

Fredrik Gelin

Citat från: Peter Rost skrivet 06 april 2010, 21:55:33 PM
Kom att tänka på B12:orna i Handen, blir de kvar där, eller är tanken att även dessa flyttas?
/Peter
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 07 april 2010, 10:54:53 AM
De är varmt välkomna till Täby  :)
/J
Du lär troligen få din önskan uppfylld...  ;)
//Fredrik

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 07 april 2010, 11:58:39 AM
Stämmer bra, både och alltså.

/Ted



Det blir förmodligen denna busstyp, kanske till och med just denna vagn.

Citat från: Ted S skrivet 07 april 2010, 12:57:55 PM
Följande blåingar planeras bli röda (och kvar i Norrort).
5622
5651
5652
5653
5682
5683
5684
5685
5686

De 5 med eget dörrarrangemang flyttas till Norrtälje i röd kostym.
5677
5678
5679
5680
5681

Än är inte dock hela pusslet lagt...reservation för ändringar.

/Ted


Tack för dessa uppgifter. Det innebär att blåbussarna 3242, 3253, 5419, 5441-5443 och 5446-5450 slopas. Det är Volvo B10M/Säffle 2000 led som idag är avsedda för linje 178 och 670.

Det har ju diskuterats mycket vilka ledbussar som ska slopas i Norrort, men det finns ju även ett antal kortvagnar i Norrort med normalgolv och samma årsmodell som de diskuterade ledvagnarna. Det är 4421-4432 och 4505-4510. Kommer även dessa att ersättas av ledvagnar under året eller planeras det för nya kortvagnar med etanoldrift, t ex Scania Omnilink som ersättare för dessa?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

3242 och 3253 blir troligen kvar ett tag till medan majoriteten av 54xx-vagnarna försvinner (några kommer eventuellt att få vara kvar även efter sommaren).

När det gäller kortvagnarna så blir det troligen enkel biljett till Hölö för några av dem medan några får fortsätta ett tag till.
Täby har ju bara fyra kortvagnar kvar i 44xx-serien med högt golv och de kan fortfarande användas på flera av Täbys linjer då det inte är lågentrékrav på alla linjer ännu.

Eftersom behovet av kortvagnar med högt golv stadigt minskar gissar jag att antingen dessa eller 45xx-bussar slopas när alla bussar från Nyköping är på plats.
Det verkar inte vara aktuellt att ta några etanoldrivna kortvagnar i trafik i Roslagen just nu, men det kan säkert bli aktuellt i framtiden när all infrastruktur är på plats och om SL kräver/önskar detta.
//Fredrik

Fredrik Gelin

Hittills har några bussar hunnit byta färg:

6601-02, 6611 och 6640 är numera blåa.
5686 är numera röd och snart är även 5683 röd.

Det verkar som om de har lite svårt att hinna med det tempo som önskas nede i Katrineholm...
//Fredrik

Robert Brink

Om jag inte är helt snurrig, så tyckte jag mig se 6610 i blått vid Tekniska nu i helgen! Men jag kanske såg fel... ???

//R