Busslinks flytt- och målericirkus anno 2010

Startat av Fredrik Gelin, 27 mars 2010, 11:37:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad

Citat från: buskörare skrivet 27 mars 2010, 19:39:04 PM
Jag tror det går rätt ordentligt mycket fortare att lasta en rullstol i en låggolvsvagn än i en höggolvare med rullstolslift. Det funkar liksom inte att det tar för lång tid, det kan förstöra hela dans planering.

Att det skall vara lågentre i stadstrafik och i närförorter är väl ingen som motsätter sig.
På längre sträckor däremot vore normalt golv och lift bättre ur komfortsynpunkt och även ekonomin för själva bussen då man får in fler sittplatser i en normalgolvare än en lågentrevagn.
Att lyfta upp en rullstol med lift tar någon minut, men den tiden finns oftast på längre linjer där det skulle vara aktuellt. Jag har f.ö under mina snart 10 år som busschaffis (förvisso inte på heltid) aldrig råkat ut för en rullstol ombord på bussen... Säger kanske lite om hur stort problemet (inte) är.

Jag är själv barnvagnschaffis sedan några år, och visst är det bekvämt med lågt golv när man skall ombord på bussen med barnvagn. Men i de fall det är en B9S som dyker upp, och man skall resa längre än någon enstaka hållplats lyfter jag mycket hellre upp barnvagnen i normalgolvsdelen bak i bussen än sitter i låggolvsdelen vid motorn. Inte bara för bullrets skull, utan även pga barnvagnsplatsens utformning. Sen är det ibland svårt att få förarna att förstå att det faktiskt finns barnvagnsutrymme bak i bussen. De fattar inte varför man står vid bakdörren och väntar på att få komma in när de öppnat mittdörren  :o
/J


Fredde

Citat från: Ted S skrivet 27 mars 2010, 17:59:45 PM
De sista 8 OmniLinkarna ur nuvarande leverans blir blå, för just linje 178 (och 670).

/Ted

3678-3685?


Ersa

*sniff sniff*
Det luktar nära förestående lågentrékrav på 670!


homer

Citat från: Ersa skrivet 27 mars 2010, 20:21:01 PM
*sniff sniff*
Det luktar nära förestående lågentrékrav på 670!

Då kan man ju hoppas de blir boggie vagnar istället, med 1+1+0 kan man få in 55 sittplatser och är då på samma nivå som b9s och omnilink

buskörare

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 27 mars 2010, 20:13:16 PM
Att det skall vara lågentre i stadstrafik och i närförorter är väl ingen som motsätter sig.
På längre sträckor däremot vore normalt golv och lift bättre ur komfortsynpunkt och även ekonomin för själva bussen då man får in fler sittplatser i en normalgolvare än en lågentrevagn.
Att lyfta upp en rullstol med lift tar någon minut, men den tiden finns oftast på längre linjer där det skulle vara aktuellt. Jag har f.ö under mina snart 10 år som busschaffis (förvisso inte på heltid) aldrig råkat ut för en rullstol ombord på bussen... Säger kanske lite om hur stort problemet (inte) är.

Jag är själv barnvagnschaffis sedan några år, och visst är det bekvämt med lågt golv när man skall ombord på bussen med barnvagn. Men i de fall det är en B9S som dyker upp, och man skall resa längre än någon enstaka hållplats lyfter jag mycket hellre upp barnvagnen i normalgolvsdelen bak i bussen än sitter i låggolvsdelen vid motorn. Inte bara för bullrets skull, utan även pga barnvagnsplatsens utformning. Sen är det ibland svårt att få förarna att förstå att det faktiskt finns barnvagnsutrymme bak i bussen. De fattar inte varför man står vid bakdörren och väntar på att få komma in när de öppnat mittdörren  :o
/J



Och jag har under mina 10 år som busschaffis haft ett flertal rullstolar på bussen. Samt rollatorer. Rollatorer har jag nästan dagligen på. Även hört flertalet barnvagnschaffisar klagat på höggolvade bussar för att det är struligt att få av och på barnvagnarna. Det finns ju flera bussar än B9S, alla har inte motorn fram.

Bussmicke

Intressant.

Fredrik, jag har kamera och minneskort redo inför våren. ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 27 mars 2010, 18:05:11 PM
Tack för intressant info! Blir det B12 boggie eller ledbuss?

Ljusterö har ju kört med boggiebussar sedan 80-talet. De första, Volvo B10M/Säffle boggie -85, avyttrades 1997 och ersattes med nuvarande 4263 (hade då nr 4366) och 4367. Senare tillkom även 4310, samtliga tre Volvo B10M/Säffle 2000 boggie -97. Det är alltså dessa tre som snart ska ersättas.
Du har helt rätt i att det är de nuvarande B10:orna som skall ersättas, vad som kommer i stället får du nog se under senvåren/sommaren.  ;)
//Fredrik

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 28 mars 2010, 11:06:44 AM
Du har helt rätt i att det är de nuvarande B10:orna som skall ersättas, vad som kommer i stället får du nog se under senvåren/sommaren.  ;)
//Fredrik

Tack, det ska bli spännande att se. Kul om det blir boggiebussar, som är sällsynta i Norrortstrafiken.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Kvarne

Oj oj...får passa på att digga de fd Söderorts-Volvo-vagnarna 42xx....

Kommer Söderort få något "nytt" eller är "vi" inte berörda av detta...?

Tillägg: 3241....är det Carrusen...? Om ja; Varför blir den kvar...?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Andreas

Något för Fridströms Buss att lägga till några vagnar i deras vagnpark (för Guds skull då inte ersätta, utan att bara utöka vagnparken  ;D) eller så har Spårvägsmuséet kanske möjlighet att skapa en plats till för en av de fina bussar som snart även dem försvinner till busshimlen. Det räckte inte med MaxCi känns det som, man tog lite mer när man ändå kunde... Jag förstår varför man gör det och jag kan väl acceptera att alla bussar skall ha lågentré eller låggolv för handikappade eller pensionärers skull, men samtidigt väldigt trist. Jag kommer till Roslagen nu och fritidshuset i påsk, kommer jag förbi Norrtälje då, så skall jag fylla minneskortet till bredden. Lär väl vara en av de sista eller kanske sista gången man får se det som det är nu...  :'(

Uppstår dominans av Omnilink och B9Sar överallt... Värre mardröm kan jag inte tänka mig...

Ersa

#26
MaxCi eller äldre ledvagnar i Fridströms ägo lär vi aldrig få se bl.a pga de olika krav som ställs i kombination med kostigarna i Roslagen. De kör nog mycket hellre med nyare tvåaxliga vagnar. 12 meter med normalgolv eller 13-14 meter med lågentré. Det ska ju helst gå att köra åt både SL, kommunen samt beställningar med de flesta vagnar för att det ska löna sig.
Resultatet av "den perfekta bussen" blir då som den senaste Setran. Ny årsmodell pga att få ner medelålderskravet samt klara miljözonen, 12-meter och tvåaxlig för att kunna köras överallt i innerstan, SL94-röd och BussPC för att köras i SL-trafik, rullstolslyft för framtida SL-krav, skolskyltar, bälten och alkolås för skolbusskrav.

Andreas

Citat från: Ersa skrivet 28 mars 2010, 22:25:12 PM
MaxCi eller äldre ledvagnar i Fridströms ägo lär vi aldrig få se bl.a pga de olika krav som ställs i kombination med kostigarna i Roslagen. De kör nog mycket hellre med nyare tvåaxliga vagnar. 12 meter med normalgolv eller 13-14 meter med lågentré. Det ska ju helst gå att köra åt både SL, kommunen samt beställningar med de flesta vagnar för att det ska löna sig.
Resultatet av "den perfekta bussen" blir då som den senaste Setran. Ny årsmodell pga att få ner medelålderskravet samt klara miljözonen, 12-meter och tvåaxlig för att kunna köras överallt i innerstan, SL94-röd och BussPC för att köras i SL-trafik, rullstolslyft för framtida SL-krav, skolskyltar, bälten och alkolås för skolbusskrav.
Hmm, ok, då vet jag.  :(

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 28 mars 2010, 22:25:12 PM
MaxCi eller äldre ledvagnar i Fridströms ägo lär vi aldrig få se bl.a pga de olika krav som ställs i kombination med kostigarna i Roslagen.

Yessssss
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Andreas

Citat från: Bussmicke skrivet 28 mars 2010, 23:22:24 PM
Yessssss

Det är ju tråkigt ju, BM! :P Men om det nu är så att Spårvägsmuséet bestämmer sig för att spara en MaxCi som minne från kollektivtrafikshistorien, då är det väl där som man kommer att kunna finna dig många gånger framöver?  ;) Bara för att beundra den!  ;D

Jag säger bara detta: Må MaxCin bli en odödlig buss!