Busslinks flytt- och målericirkus anno 2010

Startat av Fredrik Gelin, 27 mars 2010, 11:37:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

För er som diggar höggolvare börjar klockan klämta i Busslinkland.

I April börjar enligt planen årets stora flyttcirkus som denna gång även omfattar ett stort antal ommålningar.

Ett relativt stort antal bussar kommer under våren att byta färg, både från rött till blått och tvärtom.
De äldre Säfflelederna (42xx och vissa 54xx) kommer att slaktas i rask takt för att ersättas av etanoldrivna Omnilinkar i 36xx-serien.

Det som gör årets flyttcirkus lite speciell är alltså det stora antalet ommålningar som börjar redan nu i april och som förhoppningsvis skall vara klar under sommaren.

Eftersom SL begärt lågentrékrav på ett stort antal linjer i Norrort och dessutom utökat sin beställning på trafik kommer det att hända mest i de norra delarna av Busslinkland i SL-området.
Dock kommer även andra områden att påverkas då de får lämna ifrån sig bussar till de norra länsdelarna.

Efter sommaren kommer troligen den äldsta bussen i trafik för Busslink i Roslagen vara 3241 eller någon av de kvarvarande 54xx-vagnarna.
Ljusterö kommer att få helt ny vagnpark i form av inflyttade Nyköpingsbussar som skall flyttas så fort som möjligt under våren.

Utöver detta kommer det att flyttas bussar bland annat men inte enbart mellan Handen, Norrtälje, Nyköping, Råsta och Täby om än inte nödvändigtvis i sina nuvarande färger.
Jag kan inte avslöja vilka bussar som flyttas var ännu, men håll utkik under våren så lär ni få se en hel del intressant...
//Fredrik

Robert Brink

CitatDe äldre Säfflelederna (42xx och vissa 54xx) kommer att slaktas i rask takt för att ersättas av etanoldrivna Omnilinkar i 36xx-serien.


Nu vet jag någon som inte blir glad...

//R

homer

#2
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 mars 2010, 11:37:43 AM
Ljusterö kommer att få helt ny vagnpark i form av inflyttade Nyköpingsbussar som skall flyttas så fort som möjligt under våren.

Är de boggi vagnar i 12-serien?

säffle och carrus b12ble

Fredrik Gelin

Citat från: homer skrivet 27 mars 2010, 12:04:09 PM
Är de bogigie vagnar i 12-serien?

säffle och carrus b12ble
Det blir troligen B12:or med Säfflekaross...  ;)
//Fredrik

Andreas

Detta är ju skandal!  :o Varför orkar man inte bekosta att bygga in rullstolsramper i dessa fina bussar? Nej, istället skall man byta ut dessa fina kvalitétsbussar p.g.a. att de anses vara för gamla... Varje gång jag har åkt med de, inte en enda gång har jag tyckt att det har varit något negativt med dem, inte en enda gång, jag har bara njutit. Nu finns det ytterligare ett skäl till att säga till Busslink att de borde byta namn till Omnilink, för det är väl där det med stor risk kommer att sluta. Jag får väl glädjas åt att man åtminstone slipper resa med Omnicity i Roslagen. Då går jag hellre...  :'(

Fredrik Gelin

Det finns flera orsaker till varför de gamla Volvobussarna nu fasas ut, flera av dem har rullat så många mil att motorer och växellådor snart gjort sitt och när SL nu även kräver lågentré för att göra trafiken mer tillgänglig tar man de äldsta och de sämsta bussarna först...
Att det blir Omnilink som ersätter beror på att Scania lämnade bäst erbjudande när man skulle köpa nya bussar, det är helt enkelt affärer som vi som bussentusiaster inte alltid tänker på.

Men det blir ju några höggolvare kvar och tom fler B12:or än tidigare efter sommaren, så hr Strömblad behöver inte oroa sig riktigt ännu...  ;D
//Fredrik

Ersa

Citat från: Andreas skrivet 27 mars 2010, 12:38:26 PM
Detta är ju skandal!  :o Varför orkar man inte bekosta att bygga in rullstolsramper i dessa fina bussar? Nej, istället skall man byta ut dessa fina kvalitétsbussar p.g.a. att de anses vara för gamla... Varje gång jag har åkt med de, inte en enda gång har jag tyckt att det har varit något negativt med dem, inte en enda gång, jag har bara njutit. Nu finns det ytterligare ett skäl till att säga till Busslink att de borde byta namn till Omnilink, för det är väl där det med stor risk kommer att sluta. Jag får väl glädjas åt att man åtminstone slipper resa med Omnicity i Roslagen. Då går jag hellre...  :'(


  • EU:s krav på tillgänglighet är tydliga. Lågentré eller rullstolslyftar. Punkt slut.
  • Rullstolslyftar är inget SL tänker satsa på, då SL-förarna inte ska behöva springa runt och sköta sådana i rusningstrafik. Dessutom krävs det utbildning i 6-7 helt olika typer av ramper/liftar.
  • Om en lyft dessutom börjar krångla i nedfällt läge kan hela turen hotas, samt gator riskerar att korkas igen. Då lyftarna sällan används på många linjer innebär detta att de kommer att börja krångla när man minst anar det
  • Utöver detta anser flera handikapporganisationer att lyftar är "kränkande" då de rullstolsburna tvingas behöva ta hjälp från föraren. Det är iofs mycket som är kränkande idag, men nu kan vi även lägga till "be om assistans" på den listan.



Jonas Strömblad

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 mars 2010, 12:49:47 PM
Men det blir ju några höggolvare kvar och tom fler B12:or än tidigare efter sommaren, så hr Strömblad behöver inte oroa sig riktigt ännu...  ;D
//Fredrik

Jag är tacksam för att Ni tänker på mig   ;)
Kanske läge att ta med kameran och promenera iväg å plåta lite riktiga bussar på 178 innan det är för sent.
/J

Fredde

Citat från: Ersa skrivet 27 mars 2010, 13:17:40 PM

  • Om en lyft dessutom börjar krångla i nedfällt läge kan hela turen hotas, samt gator riskerar att korkas igen. Då lyftarna sällan används på många linjer innebär detta att de kommer att börja krångla när man minst anar det

Det räcker med en rullstolsramp på en B9S för att bli stående. Indikerar givaren för att den är utfälld är man rökt, omöjligt att få igen dörren på "vanligt" sätt....


Fredrik Gelin

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 27 mars 2010, 14:35:26 PM
Jag är tacksam för att Ni tänker på mig   ;)
Kanske läge att ta med kameran och promenera iväg å plåta lite riktiga bussar på 178 innan det är för sent.
/J
Ja gör det, i maj kan det vara för sent...
//Fredrik

Ted Selander

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 mars 2010, 17:52:38 PM
Ja gör det, i maj kan det vara för sent...
//Fredrik

De sista 8 OmniLinkarna ur nuvarande leverans blir blå, för just linje 178 (och 670).

/Ted

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 mars 2010, 12:15:56 PM
Det blir troligen B12:or med Säfflekaross...  ;)
//Fredrik

Tack för intressant info! Blir det B12 boggie eller ledbuss?

Ljusterö har ju kört med boggiebussar sedan 80-talet. De första, Volvo B10M/Säffle boggie -85, avyttrades 1997 och ersattes med nuvarande 4263 (hade då nr 4366) och 4367. Senare tillkom även 4310, samtliga tre Volvo B10M/Säffle 2000 boggie -97. Det är alltså dessa tre som snart ska ersättas.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico


Citat från: Andreas skrivet 27 mars 2010, 12:38:26 PMJag får väl glädjas åt att man åtminstone slipper resa med Omnicity i Roslagen. Då går jag hellre...  :'(

OmniCity lär du väl slippa där, men knappast OmniLink som ändå kommit på ganska bred front även inom trafikområdena i Roslagen. Främst på Täby, men även Norrtälje har fått ett par.


Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 mars 2010, 12:49:47 PMDet finns flera orsaker till varför de gamla Volvobussarna nu fasas ut, flera av dem har rullat så många mil att motorer och växellådor snart gjort sitt och när SL nu även kräver lågentré för att göra trafiken mer tillgänglig tar man de äldsta och de sämsta bussarna först...

Nog finns det en hel del 'trötta' vagnar som har gått långt, även bland de något nyare. Var ute lite med 5642 inatt mellan Täby och Danderyd och jag kan inte direkt säga att den var så bra på att hålla hastigheterna i ens måttliga uppförslut.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jonas Strömblad

Citat från: Nico skrivet 27 mars 2010, 18:40:47 PM
Nog finns det en hel del ’trötta’ vagnar som har gått långt, även bland de något nyare. Var ute lite med 5642 inatt mellan Täby och Danderyd och jag kan inte direkt säga att den var så bra på att hålla hastigheterna i ens måttliga uppförslut.

56xx-vagnarna har aldrig varit några raketer. Med symaskinsmotorer i en stor tung buss är det inte mycket annat att vänta heller.  ::)
Men de har andra kvalitéer istället...  :)
Men att köra en B10MA med stor motor (33xx-vagnarna, ex Swebus) var ett stort nöje. Mungiporna gick nästan upp till öronen hela arbetspasset  ;)
/J

buskörare

Citat från: Andreas skrivet 27 mars 2010, 12:38:26 PM
Detta är ju skandal!  :o Varför orkar man inte bekosta att bygga in rullstolsramper i dessa fina bussar? Nej, istället skall man byta ut dessa fina kvalitétsbussar p.g.a. att de anses vara för gamla... Varje gång jag har åkt med de, inte en enda gång har jag tyckt att det har varit något negativt med dem, inte en enda gång, jag har bara njutit. Nu finns det ytterligare ett skäl till att säga till Busslink att de borde byta namn till Omnilink, för det är väl där det med stor risk kommer att sluta. Jag får väl glädjas åt att man åtminstone slipper resa med Omnicity i Roslagen. Då går jag hellre...  :'(

Jag tror det går rätt ordentligt mycket fortare att lasta en rullstol i en låggolvsvagn än i en höggolvare med rullstolslift. Det funkar liksom inte att det tar för lång tid, det kan förstöra hela dans planering.