CN113CLB/ALB i SL-områden?

Startat av CR112, 26 mars 2010, 01:26:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CR112

Vart kan man hitta höggolv-Scanior(CN113CLB och CN113ALB) i SL-trafiken? Jag kommer till Stockholm med min vän i nästa måndag och en syftet av resa är CN113xLB-bussar ;)

Peter Rost

Gullmarsplan är ett "hett" tips i rusningstid. Linjer som 806, 807, 809, och 810, är ofta tursatta med CN113CLB i högtrafik.

/Peter

Andreas

Linje 835, (Länna) / Vega - Coop Forum - Haninge C - Jordbro - Västerhaninge stn - Tungelsta, fann jag som en bra linje. Låt oss säga att när jag fotade dessa, av dem jag hann se (vid Västerhaninge), så var väl kanske 50 % av bussarna CN113-leder. 4352 och 6966 hamnade den dagen på mitt minneskort, båda tursatta på linje 835. Förutom dessa, så såg jag kortvagnarna 5220 där (bild), samt 5223 och 5233 från pendeln in till innerstan igen.

Läs gärna de trådar som jag har lagt upp ifrån Västerhaninge mfl. Jag skall lägga upp mina bilder ifrån Nynäshamn snart också. Dock fick jag aldrig min korta Säffle som jag från början var ute efter, på bild. Jag var i Västerhaninge och Nynäs för inte så länge sedan, men då det var kolmörkt ute, så fick jag inga bilder på dem. Jag såg denna säffle då och tänkte att den måste jag ha på minneskortet nästa gång. Nu var den inte där, men jag tyckte mig se den parkerad i Ösmodepån precis vid pendeltågsstationen, m.a.o. jag såg den från tåget. Better luck next time, som man säger. Du kanske får den på bild om du rör dig ditåt, who knows? ;)

Ulf Rådeström

#3
Hej!
Söderort har bussarna och då är Gullmarsplan som sagt ett bra ställe ut mot sidan som pekar in mot Stockholm där blåbuss 4 stannar.
Och precis som Peter sa så sätts Handens ledvagnar in i rusningen från stora bussterminalen på Gullmarsplan (viktigast och fota då de försvinner i år)
Älvsjö är även ett bra tips där det kan dyka upp en hel del sådana.

Även Söderort kör i Farsta, och där kan man även se de som kommer från Handengaraget.
I Farsta kan man se bussarna på linjerna i 100-linjerna och från Handen kommer de på 800-linjerna.

Även Liljeholmen kan vara ett bra ställe eller pendeltågsstationen Årstaberg. (samma garage som bussarna som kommer till Älvsjö)
Liljeholmen kan vara svårt o fota på då terminalen liksom i Helsingfors ligger under jord, men man får stå där dom kommer ut (bara massa skuggor dock), och i Årstaberg kommer inte mer än fyra-fem linjer.

Dock är nog Älvsjö stället det borde komma allra flest sådana CN-bussar!

Vill man åka lite längre kan man åka till Upplands Väsby där Arriva fortfarande kör ganska många (dock bara kortvagnar, ej ledbussar)
Även om man åker till Handen kan man se dom från Handengaraget. två bra ställen är Handenterminalen (stora busstn i Handen) eller om man går upp till en skola rakt upp genom centrum där bussrna kör upp från terminalen sett. Dit är det ca 300-400m och där passerar många linjer.

Passa på med ledbussarna, för dom flesta försvinner i år då nya etanol-ledbussar sätts in. Kortvagnarna blir nog kvar något år till åtminstone.

Lycka till och glöm inte att SL-kortets dagsbiljett gäller i hela länet så det är bara och åka på :-)

//*Uffe

Ulf Rådeström

Så sammanfattning:

Om du bara är här en dag och vill få ut så mycket som möjligt så skulle jag satsa på Gullmarsplan på båda sidorna och Älvsjö.

Är du här mer tid så skulle jag även åka till Handen och till Upplands Väsby

Björn Forslund

Ja, Arriva kör ofta med sådana pärlor på 560 som går mellan Barkarby o Löwenströmska.

Kvarne

Linje 152 som går Älvsjö-Årstaberg-Liljeholmen-SolnaC-Sundbyberg-Bromma Flyg
Linje 143 som går Högdalen-Rågsved-Hagsätra-Älvsjö-Årstaberg-Årstadal-Liljeholmen
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Bussmicke

Citat från: Kvarne skrivet 26 mars 2010, 17:18:32 PM
Linje 152 som går Älvsjö-Årstaberg-Liljeholmen-SolnaC-Sundbyberg-Bromma Flyg
Linje 143 som går Högdalen-Rågsved-Hagsätra-Älvsjö-Årstaberg-Årstadal-Liljeholmen

Här pratar vi CN113-kortvagn
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Kvarne skrivet 26 mars 2010, 17:18:32 PM
Linje 152 som går Älvsjö-Årstaberg-Liljeholmen-SolnaC-Sundbyberg-Bromma Flyg

Har det nånsin gått något annat än CN113CLB på 152:an Jag klagar då inte, då det alltid är trevligt att möta dem vid Pampas. :)

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 27 mars 2010, 00:01:24 AM
Har det nånsin gått något annat än CN113CLB på 152:an Jag klagar då inte, då det alltid är trevligt att möta dem vid Pampas. :)

Ja, CLL  exv:-X, OmniLink, Volvo..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Svemicke

Finns det några CN 113 CLB och ALB bevarade? Vet att jag hade kontakt med någon för ett tag sedan som köpt en CN 113 för privat bruk, men finns det fler?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Andreas

Tycker mig ha sett en stå inne på Spårvägsmuséet, så ja, jag tror det. ;)

Andreas

Testa denna länk. Jag gick in och sökte på Spårvägsmuséet och fann denna, som var f.d. SL Buss 4040, som byggdes om för test av hybridtester under 90-talet. Kan hända att det finns en till av denna busstyp där, det kan jag dock inte svara på.

http://www.sl.se/Templates/FMS/FMS_catalog_result_photo.aspx?recid=19541

Då saknas väl bara en stilig MaxCi också som ett ståtligt muséiföremål och några Säffle-bussar, när det tyvärr blir dags för dem någon gång i framtiden. Men MaxCin är det ju hög prio på just nu, eller hur, Bussmicke?  ;D

markuz85

Arriva kör ledvagnar i Märsta också.

Bussmicke

jo men det är det gamla ledvagnarna vi avhandlar i tråden och 7069 o 7070 rullar inte längre. i alla fall inte den ena.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.