Huvudmeny

Ansvarsfråga

Startat av Mittlinje, 19 mars 2010, 11:33:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


MartinMartin

Ja, vad säger man  ???
Jag fattar inte varför folk ska gå så s***ns nära hela tiden,
likadant vid övergångsställen och korsningar.
Jag bara väntar på att smälla in högerspegeln i nån när man
susar fram på Kungsgatan i Uppsala.
Hitills har det inte hänt för mig, men det är bara en tidsfråga.
Sen måste dom ha varit bra skröppliga det där paret om 2 stycken druttar
om kull när dörren går igen.
Nu har vi ju fri sjukvård i Sverige så här spelar det ju egentligen inte så stor roll,
tur det inte hände i USA för då hade garanterat någon blivit stämd.
Det är tråkigt när en olycka händer och lätt att vara efterklok,
men jag stannar ändå vid att hon får nog skylla sig själv.
Givetvis skulle föraren ha stannat och haft uppsynen åt höger tills dörren hade
gått igen men alla är ju människor och Jag hoppas verkligen att han inte såg henne,
och inte bara drog iväg.

Thomas Hansen

Citat från: Mittlinje skrivet 19 mars 2010, 11:33:06 AM
Vilket ansvar har vem? Fotgängaren? Busschauffören/bussbolaget? Skånetrafiken?  ??? ??? ???
http://hd.se/angelholm/2010/03/19/brot-armen-nar-bussdorr-stangdes/
http://hd.se/angelholm/2010/03/19/skanetrafiken-kanner-moraliskt/

Bra fråga,fotgängaren och bussföraren torde ha ansvar för att se till så att olyckan inte kan inträffa och Skånetrafiken enbart med ansvar för att hjälpa efteråt i den mån lämnade uppgifter gör det möjligt. Har själv för vana att försöka notera alla detaljer,som ungefärligt klockslag,riktning,linjenummer,individnummer och sådant,både om det behövs placeras ansvar eller ges beröm.
På så vis är torde det vara lättare att klura ut upp och ner i historien. Just i den specifika historien känns det dock som huvudsakliga ansvaret torde ligga på fotgängaren utifrån hur det beskrivs.

Men samtidigt aktar jag mig för att spikrakt placera ansvaret,för det verkar vara det stora problemet i historien.

Thomas Hansen

Ersa

Nog är det bussförarens ansvar. Att folk beter sig mycket märkligt i trafiken är ju tyvärr vardag, och något man måste försöka ta hänsyn till. Även om det ofta är väldigt svårt. Jag råkar ut för incidenter likt denna i snitt varannan arbetsdag, men än har det bara varit "nära ögat" varenda gång.

Dörrar och fjärrstyrda lastluckor ska stängas. På Swebus MAN- och Neoplanbussar går bakdörren att stänga utifrån, vilket jag faktiskt ofta gör, för att kunna ha uppsikt. Den högra "automatiska" lastluckan på de tidiga 9700:orna i 56xx-serien går däremot bara att stänga från förarplatsen, vilket ofta är ett litet stressmoment. Även om man först går ut och tittar, och därefter försöker ha koll inifrån kommer det ofta folk "från ingenstans" som skriker till när de får hoppa undan.

Att folk dessutom gärna har tårna 5-6 cm över trottoarkanten vid varenda övergångsställe i Uppsala är heller inte kul. Många är de långfingrar och knutna nävar jag sett när man bromsat ner och försöker smyga sig förbi de arga gångtrafikanterna som inte vill ta ett steg bakåt vid sin röda gubbe. Jag förväntar mig 5-6 klagomål/Flogstatur i snitt, men än har ingen ringt och skrikit på min chef.

Mittlinje

Om vi lämnar bussen för en kort stund med tanke på att Ersa tycker att det eventuellt kan vara busschaufförens ansvar.

Hur bedömer vi frågan på tågperronger - är det lokförarens ansvar ifall passagerarna står för nära spåren?

Åter till "orginalfrågan" - min egen uppfattning är att även en "gånglist" (fotgängare) har ett ansvar och skall iakta försiktighet överallt i trafiken, precis som alla andra trafikanter.

Jessika

Citat från: Mittlinje skrivet 19 mars 2010, 19:44:59 PM
Om vi lämnar bussen för en kort stund med tanke på att Ersa tycker att det eventuellt kan vara busschaufförens ansvar.

Hur bedömer vi frågan på tågperronger - är det lokförarens ansvar ifall passagerarna står för nära spåren?

Åter till "orginalfrågan" - min egen uppfattning är att även en "gånglist" (fotgängare) har ett ansvar och skall iakta försiktighet överallt i trafiken, precis som alla andra trafikanter.

Det ser ju ut att vara ganska trångt på bilden? Det känns som att det är lätt hänt att man råkar komma för nära bussen - ett par snabba steg åt sidan för att mer eller mindre omedvetet väja för en annan fotgängare, en barnvagn, en vattenpöl, en cyklist... Ja, listan kan göras lång... Jag tycker inte det går att jämföra med en tågperrong - dels är den avsevärt mycket bredare, dels är man inte ute och promenerar där utan anledning och man möter inte samma typ av "hinder".

/Jessika

JDS

Citat från: S Svensson skrivet 19 mars 2010, 20:34:50 PM
Det är bussföretagets ansvar enligt fordonsansvarighetslagen.
Sedan är det bussförarens sak att anmäla sig till polisen. Som det står i tidningen så är detta det som kallas smitning.

När det gäller järnväg så gäller järnvägslagen.

Jag kan inte finna någon lag som heter fordonsansvarighetslagen. Vilken lag syftar du på S Svensson, är det trafikskadelagen?

I fråga om järnväg så är det noga räknat järnvägstrafiklagen som gäller, om det nu är skadeståndsansvar vi diskuterar. Det är alltid järnvägen, inte enskilda befattningshavare, som är ansvarig för uppkommen skada, och det är ett mycket långtgående ansvar (s k strikt ansvar).

När det gäller "trafikreglerna" för personer som står för nära järnvägsspåret så är dessa fördelade mellan järnvägslagen (förbud att beträda spårområdet om ej annat framgår) och trafikförordningen (angående trafikantens skyldighet att lämna fri väg för järnvägståg samt att försöka undvika trafikolycka i största allmänhet).

I lagen om straff för vissa trafikbrott finns bestämmelser om straffansvar för vårdslöshet i trafik (och för "smitning"), vilket teoretiskt sett även kan drabba gående, däremot inte förare av spårfordon (såvida det inte är en spårvagn).

Ersa

Jag kom att tänka på en sak till angående mitt förra inlägg. Nu var det ju tydligen en (gul) regionbuss i detta fall, men om det vore en (grön) stadsbuss då? T.ex en MaxCi. Många mitt- och bakdörrar styrs ju, som alla här i forumet redan vet, av fotoceller som aktiveras av de avstigande, och på dessa stängs ju dörren automatiskt några sekunder efter att de siste passageraren passerat fotocellen.
Tänk er att en avstigande passagerare bryter fotocellen med foten, och dörren då åker upp på en gångtrafikant utanför. Eller att dörren stängs automatiskt efter att den siste passageraren klivit av, varvid en gångtrafikant utanför går in i den, precis som i exemplet. Allt detta medan föraren säljer enkelbiljetter utan att röra några dörrknappar.

Många är de tanter i Täby som fått sig en knuff i ändalykten av den stängande bakdörren på den H22 eller H27 de nyss klivit av, sedan de stannat till för nära bussen för att rätta till nån kasse. Nävar hyttes mot föraren som inte tvångsstängt dörrarna eller rört något annat reglage, då han för tillfället var helt upptagen med att stämpla remsor. 8)

Björn Ax

Ja om detta inte rubriceras som olycka utan föraren blir åtalad då ska jag sluta öppna dörrar när det står folk nära bussen.

Då kommer mina dörrar aldrig öppnas för här i Uppsala är det nån sport att stå så nära kanten som möjligt när någon buss kommer. Hoppas man får reda på vad som händer i frågan.

yngrot

Ja i det läget lär du ju aldrig bli sen för slipper du öppna så spar du massa tid ;D   men allvarligt talat så hoppas jag verkligen att detta faller under en olycka för tyvärr är det inte sista gången sånt här kommer att hända. Alltför ofta ser man folk som står för nära kanten ingen verkar fatta hur farligt det är att stå för nära... Och det finns igen förare heller som kan ha koll på allt som händer runt bussen. Det är tur sånt här inte händer oftare än det gör..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina