Gamla E4 genom norra Umeå - Del 1: Marieberg/Nydala

Startat av Ersa, 30 augusti 2007, 06:31:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa


Älgvägen i östlig riktning mot Marieberg och Nydala. Idag bussgata. Förr var detta E4:an norrut mot Sävar, Robertsfors och Skellefteå. Vägen till vänster mitt i bild nedanför Volvokombin är Rådjursvägen. Busshållplatsen används aldrig pga att bussgatan bara går på Rådjursvägen och sedan uppför backen.


Ty vänder jag mig om 180 grader i riktning mot Morkullevägen ser det ut såhär. Förr var detta E4:an in mot Umeå C via del av dagens Uttervägen och "ÖK" (Östra Kyrkogatan). Idag är det gångväg och/eller bussgata även av denna del. Repotage om Uttervägen och ÖK kommer senare.


Jag och hunden backar några 100m och ser en OmniCity på linje 2 utnyttja bussgatan genom att lämna Älgvägen för Rådjursvägen. Fortfarande i samma riktning.


Ny fotoplats: Denna gång vägstumpen som går söder om dagens E4 i höjd med Kolbäcksvägen. Riktningen är österut mot Umeå. Den blå bilen kör norrut på Kolbäcksvägen och når dagens E4 om c:a 200m. Bakom den blå bilen är gamla E4 en gångväg som mynnar ut på Älgvägen, och pga spöregnet ville jag inte gå dit denna dag.


Vi vänder oss 180 grader och kan se resterna av infarten norrut mot Ersmark. Idag är det en liten återvändsgränd på 50m och skylten till höger är bara ett fornminne. Rakt fram mynnar denna väg ut mot dagens norrgående E4. Fotografens svarta bil står parkerad på den väghalva som blivit av med sin asfalt. Idag är vägen smal.


Samma riktning, men längre in på vägen. Här slutar den gamla vägen vid en bågskyttebana, och bakom viltstängslet fortsätter E4:an norrut mot trakter där Jona och Krille bor.

Ersa

Som sagt kommer fler "gammelvägsreportage" från Umeå senare.
Jag ser dock att fler på forumet beger sig ut och fotar gamla fornstora vägar i andra delar av landet  :)

Ulrik Berggren

Citat från: Verspieder skrivet 30 augusti 2007, 08:04:42 AM
Som sagt kommer fler "gammelvägsreportage" från Umeå senare.
Jag ser dock att fler på forumet beger sig ut och fotar gamla fornstora vägar i andra delar av landet  :)

Uppmaning noterad:) Vet du när den beskrivna omläggningen av E4 ägde rum?

/UB

Ersa

Det var långt innan min tid, men Greger L eller några av mina kollegor minns nog.

Bengt Jönsson

Underbara bilder av vägarkeologi!  Högsta klass!  Speciellt bilden där man kan se hur mossan börjar ta över..  ;D
Hur länge sedan är det E4 gick fram längs vägen på bilderna?

/Bengt

Stefan K

Intressanta bilder med bra beskrivningar. Ämnet vägarkeologi är spännande.
Ser fram emot mer av den varan!

Ersa

Citat från: Stefan K skrivet 02 september 2007, 18:41:31 PM
Intressanta bilder med bra beskrivningar. Ämnet vägarkeologi är spännande.
Ser fram emot mer av den varan!

Nästa del av sträckan mellan Morkullevägen och "ÖK" är fotade. Bilderna läggs ut när redigeringstid finnes.