Huvudmeny

Söndagsbild 107

Startat av Jona, 14 mars 2010, 00:15:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Tänkte försöka få denna tråd och börja röra sig igen, så har siktet inställt på en tråd varannan söndag från förra veckan. Det kommer inte och bli så exakt, det kan variera, men det är det ungefärliga målet.

Under 3 års tid så har jag med sällskap av 2 personer varje vecka 9 rest runt några dagar i Norrland och fotat. Det har blivit Umeå, Vännäs, Vindeln eller Piteå och Skellefteå. I år gick resan i både Norr och Västerbotten. Denna söndag tänkte jag bjuda på några färska bilder från den plats som är både längst norrut och längst österut jag varit till.
I alla fall dit jag varit efter 10 års ålder, och utan sällskap av förälder. Den platsen heter Kalix.

Denna söndag blir också första gången i detta svep, men inte första gången under fototur, som jag använder 2 kameror istället för att växla objektiv. Majoritet av bilderna är fotade med min nyare Nikon d3000, medan någon är fotat med min äldre Nikon D50. Då jag inte helt lärt mig den nya till 100% ännu kan det förekomma synliga nyansskillnader mellan bilderna fotade med den ena eller den andra.


I Kalix körs stadstrafiken av Enbergs åkeri, man använder 2 nya Omnilink av årsmodell 2008 för trafiken.
Man har garaget för sina bussar i den lilla orten Påläng cirka 16 kilometer sydväst om Kalix ute vid deltat, där det finns en drös med öar i olika storlek i havsviken.


Den andra bussen som används för lokaltrafiken. Även den fotat på Kalix lilla Busstation inklämt mellan Torget och väg E4.

http://www.enbergs.com/ länken går till Enbergs egen hemsida
http://www.kalix.se/FileOrganizer/Tekniska_forvaltningen/Trafik_mark/Busstidtabell%20Vinter%202009.pdf
Denna länk går till en PDF med den nu gällande busstabellen.

Man har 5 linjer i samhället, 1, 2 och 3 är daglinjerna i centralorten, det avgår ungefär en buss i timmen på varje linje. Linje 2 och 3 avgår från Busstationen XX:00 och XX:05 varje timme på ett ungefär. Linje 1 avgår XX:30 vilket ger anslutningar mellan linjerna och bytesmöjlighet.

Linje 4 har 2 kvälls-turer som trafikerar delar av daglinje-nätet. Linje 5 har också 2 turer vardagar och går från Åkroken, Gammelgården i Väster via centrum och Busstationen till Karlsborg i Öster.

Det går inga bussar i lokaltrafiken Lördag, Söndag eller helgdagar.


Närbild på en dekal på stadsbussarna.


Här står Granbergs buss 49 och lastar intill vänthallen och bussgods på busstationen innan den fortsätter sin färd som extrabuss mot Umeå cirka 40 mil söderut. Det är nämligen Fredag och då brukar linje 100 behöva förstärkningsbussar. Det gäller även i viss mån andra linjer som trafikerar väg E4 men det är ett annat ämne.

Intill Granbergs 49 står en av Enbergs bussar, antar av skyltningen att den gissningsvis kört en skolbuss tidigare. Men den kommer snart och skylta om och köra linje 61 mot Överkalix.


En annan åkare från Kalix med en trevlig buss från Volvo och Carrus lämnar busstationen för färd mot en by med trevliga namnet Båtskärsnäs. Byn ligger öster om Haparanda ute på en lång udde ute i havet.


Inte bara linje 100 sköter den långväga trafiken längs väg E4, även linje 20 ska lite längre söderut än Luleå, men i detta fall är bussen på väg från Umeå och mot Haparanda, och där tar Sverige slut i alla fall i öster.


Denna bild och dom 3 efterföljande är fotograferad med min gamla Nikon D50 och med 18 - 55 mm gluggen på. Den nya har teleobjektivet nämligen, men ibland är en vidvinkel/normalobjektiv guld värt, då du inte kan gå tillräckligt långt bort för att fota med tele.

Bussen på bilden är den tidigare omnämnda som ska mot Överkalix.


Johanssons godsbuss av modell 9700HD på väg mot Övertorneå lämnar Kalix busstation...


..Tätt följd av denna pärla från Enbergs, här "EJ i Trafik"-skyltad, då dessa bolag ofta väljer och skylta med företagsnamnet framför att skylta ej i trafik.


Ännu en Enbergs står och vilar sig på Busstationen.


Låt oss lämna busstationen och istället gå lite västerut upp på bron över Kalix-älven som tar väg E4 från centrala Kalix till samhället Rolfs väster om älven.

Veolia 3022 på linje 20 är här på väg söderut via kusten. Haparanda, Kalix, Töre, Råneå, Luleå, Piteå, Jävre, Byske, Skellefteå, Sikeå, Sävar och slutligen Umeå är orter linjen passerar.


Sist ut av bussbilderna får bli samma buss från Enbergs som vi startade svepet med, här på Bron över älven, med Kalix Kyrka i bildens vänsterkant.

Mellan klockan 12:00 och 13:05 är alla bilder i detta bildsvep och en stor drös till fotade. Det avgår nämligen en drös med bussar utspridda med några minuter mellan avgångarna på dom olika linjerna just mellan 12:00 och 13:05 men det går självklart något fler bussar senare på eftermiddagen under den riktiga skolrusningen. Men vi stannade inte längre utan for vidare till annan ort, men också det är en annan story som ni får läsa om en annan söndag.


Men innan vi avslutar bildsvepet från Kalix vill jag visa en bild, som inte är en bussbild, som jag fotade medan jag/vi väntade på att fota bussarna på dom 2 bilderna ovan. Ser trevligt och roligt ut och framföra detta bandförsedda motormonster längs den frusna älven.

Tidigare har jag gett er länkar till Enbergs hemsida, men då jag inte lyckades hitta en till Johanssons som också blivit omnämnd får den länken utgå.

Nu tänkte jag berätta någon lite rad om samhället Kalix. Kalix ligger där en havsvik möter Kalixälven och finns därför en stycke innåt landet, jämfört med tex Karlsborg, Påläng, Töre och Båtskärsnäs bara för att nämna några ställen.

Wikipedia berättar:
Kalix är centralort och en tätort  i Kalix kommun. Omkring hälften av kommunens 17 300 invånare bor i tätorten.

Centralortens största sevärdhet är den senmedeltida stenkyrkan, som är Sveriges nordligaste. Kalix centrum, tidigare präglat av idyllisk trähusbebyggelse och med stadsplan av den kände arkitekten Per Olof Hallman, har sedan 1960-talet genomgått en stor omvandling. Kalix ligger 5 mil från finska gränsen och känner av de affärsmöjligheter som IKEA-bygget betytt för Haparanda.

Stora privata företag i eller nära tätorten Kalix är Billerud Karlsborg AB (1 mil öster om Kalix) och Rolfs Såg och hyvleri AB.

Haparandabanans nya sträckning kommmer att gå via Kalix.

1840 - till nutid så har Sågverksindustrin haft stor betydelse och i Kalix kommun anlades en rad sågverk: Karlsborg, Ryssbält, Nyborg, Båtskärsnäs, Axelsvik, Ängören, Bergholmen, Törefors och Fortuna. Samhällen växte upp kring sågverken.

Under året 2001 startades ett pilotprojekt i Gammelgården, en av byarna i Kalix genom egen regi och arbetskraft grävde ned fiberoptik till större delen av hushållen i byn. Genom olika satsningar såsom folkomröstningar angående kommunalskatten utsågs år 2002 Kalix till Sveriges första IT-kommun.

Slut citat, för mer information besök med fördel wikipedia.

Bortsett mitt resesällskap som gjorde mig sällskap och hjälpte till och göra dagen trevlig så vill jag även tacka Svensk Busshistoria och dennes skapare. Det var på den sidan jag letade upp all information jag behövde om själva bussarna.

http://www.svenskbusshistoria.se/index.html

Tidigare delar http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

MVh Jona

MVH Filosofen Jona

Ersa

Citat från: Jona skrivet 14 mars 2010, 00:15:50 AM
..Tätt följd av denna pärla från Enbergs, här "EJ i Trafik"-skyltad, då dessa bolag ofta väljer och skylta med företagsnamnet framför att skylta ej i trafik.

Det gäller nog nästan alla små- och medelstora privata företag på landsbygden i detta land, och särskilt i de län där påtvingad anonym länslack gör att destinationsskylten blir en viktig marknadsföringskälla.
"Ej i trafik" används mest på stadsbussar i tätorter där man ibland tydligt måste visa att det rör sig om en tomkörning, och inte en beställning eller förstärkning.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 14 mars 2010, 00:30:05 AM
Det gäller nog nästan alla små- och medelstora privata företag på landsbygden i detta land, och särskilt i de län där påtvingad anonym länslack gör att destinationsskylten blir en viktig marknadsföringskälla.

Sjöströms och Vännäs Buss skyltar med företagets namn när dom inte är i trafik.

Ersa

#3
Citat från: RoggaBoy skrivet 14 mars 2010, 00:31:00 AM
Sjöströms och Vännäs Buss skyltar med företagets namn när dom inte är i trafik.

Ja, Vännäs ingår väl i hela Sveriges landsbygd? :)

Krille

Citat från: Ersa skrivet 14 mars 2010, 00:32:34 AM
Ja, Vännäs ingår väl i hela Sveriges landsbygd?

Även Kristianstad!
Under mina månader här har jag aldrig sett Ej i trafik skyltas! Man kör, som ni säger, med firmanamnet.

/K

Carl Eric

Citat från: Krille skrivet 14 mars 2010, 09:13:59 AM
Även Kristianstad!
Under mina månader här har jag aldrig sett Ej i trafik skyltas! Man kör, som ni säger, med firmanamnet.

/K

Och det tycker jag är mycket bättre! Det ser trevligare ut!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Björn Lövdahl

Citat från: Krille skrivet 14 mars 2010, 09:13:59 AM
Även Kristianstad!
Under mina månader här har jag aldrig sett Ej i trafik skyltas! Man kör, som ni säger, med firmanamnet.

/K

Tror nog stora delar av Skåne skyltar firmanamnet, många gånger även i stadstrafiken

Jona: Lika trevligt som vanligt
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Muk

Trevligt bildsvep! Linje 63 åkte jag ofta med när jag bodde i Övertorneå. Johanssons hade bussen garagerad i gamla lokstallet i Övertorneå på den tiden. Tråkigt att man inte hade kommit igång med fotograferandet på den tiden.  :)

Carl Eric

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 14 mars 2010, 10:06:27 AM
Tror nog stora delar av Skåne skyltar firmanamnet, många gånger även i stadstrafiken

Jona: Lika trevligt som vanligt

Stämmer, det är inte många gånger som man ser Arrivas bussar i HBG skyltade Ej i Trafik!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Jona

Citat från: Muk skrivet 14 mars 2010, 11:31:16 AM
Trevligt bildsvep! Linje 63 åkte jag ofta med när jag bodde i Övertorneå. Johanssons hade bussen garagerad i gamla lokstallet i Övertorneå på den tiden. Tråkigt att man inte hade kommit igång med fotograferandet på den tiden.  :)

En får tacke för alla trevliga kommentarer. Detta med att inte fotografera förr i världen det brukar jag också så här med facit i hand ångra ofta. Men man får väl glädja sig över att man faktiskt fotar ibland numera....

Denna tråd visar i alla fall det trevliga med ett diskussionsforum där alla skribenter bidraga med en bit var. Inte kunde jag föreställa mig att svar och kommentarerna skulle handla om Ej i trafik-skyltens vara eller inte. Men nu blev det så, vilket kan vara intressant. Tråden ändrade riktning efter jag lämnat den vind för våg, och byggdes vidare med inlägg och kommentarer som kom från en liten kommentar, en anekdot, en reflektion som jag i förbifarten nämnde.

Detta är mycket trevligt och det uppskattas, detta gör forumet mer levande, så tack å tack.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Ersa

Citat från: Jona skrivet 14 mars 2010, 18:26:16 PM
Denna tråd visar i alla fall det trevliga med ett diskussionsforum där alla skribenter bidraga med en bit var. Inte kunde jag föreställa mig att svar och kommentarerna skulle handla om Ej i trafik-skyltens vara eller inte. Men nu blev det så, vilket kan vara intressant. Tråden ändrade riktning efter jag lämnat den vind för våg, och byggdes vidare med inlägg och kommentarer som kom från en liten kommentar, en anekdot, en reflektion som jag i förbifarten nämnde.

Det är det härliga med forum likt detta. Och det hade inte blivit något intressant utbyte om du bara lagt upp bilderna utan text. :)

Jona

Citat från: Ersa skrivet 14 mars 2010, 18:40:02 PM
Och det hade inte blivit något intressant utbyte om du bara lagt upp bilderna utan text. :)

Eller tvärtom då kanske?  ;D

/Jona
MVH Filosofen Jona