Huvudmeny

E4 i Piteå

Startat av Riksväg13, 13 mars 2010, 22:43:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Riksväg13

Jag kommer från norra Sverige (därav mitt användarnamn), men bor numera i Stockholm. På den tiden jag bodde i Norrland åkte jag väldigt mycket på E4:an mellan olika städer, däribland Piteå.

På 90-talet byggdes en ny motorväg genom Piteå som var belyst hela vägen. Nu är det över tio år sedan jag åkte den vägen. Därför var det mycket intressant att kolla Google Maps' nya "gatubilder". Jag blev jätteförvånad när jag såg bilderna av motorvägen i Piteå så som den ser ut i dag. De har tagit bort all belysning.

Varför? Väglyktor är ju ett utmärkt sätt att markera att man passerar en stad, särskilt på motorvägar.

Anders Noren

Citat från: Riksväg13 skrivet 13 mars 2010, 22:43:34 PM
Jag kommer från norra Sverige (därav mitt användarnamn), men bor numera i Stockholm. På den tiden jag bodde i Norrland åkte jag väldigt mycket på E4:an mellan olika städer, däribland Piteå.

På 90-talet byggdes en ny motorväg genom Piteå som var belyst hela vägen. Nu är det över tio år sedan jag åkte den vägen. Därför var det mycket intressant att kolla Google Maps' nya "gatubilder". Jag blev jätteförvånad när jag såg bilderna av motorvägen i Piteå så som den ser ut i dag. De har tagit bort all belysning.

Varför? Väglyktor är ju ett utmärkt sätt att markera att man passerar en stad, särskilt på motorvägar.

Vägbelysning kostar mer än det smakar. Eftersom bilarna ändå alltid bär med sig sin egen belysning så gör vägbelysning väldigt lite för trafiksäkerheten samtidigt som den förbrukar energi och kräver underhåll. Därför nybyggs vägbelysning bara på de allra mest trafikerade vägavsnitten samtidigt som befintlig belysning tas bort när det är dags för underhåll och ersätts med punktbelysning i viktiga korsningar.

Vill man markera att man passerar en stad tror jag att det finns bättre sätt som är billigare i drift och inte dränker hela trakten i ett orangt ljus, till exempel genom skyltning och genomtänkt gestaltning av broar och sidoområden.

Anders

SimonB

Citat från: Riksväg13 skrivet 13 mars 2010, 22:43:34 PM
Jag kommer från norra Sverige (därav mitt användarnamn)

Ditt användarnamn får mig inte att tänka på Norrland, men på Skåne. Riksväg 13 går mellan Ängelholm och Ystad via Klippan, Höör, Hörby och Sjöbo, och är den vägen jag bodde mindre än en km från under de 20 första åren i mitt liv.
Låt vara att det en gång i tiden fanns en väg i Norrland som hette så...

groenis

SimonB
Om du kan få fram gamla kartor så ser du hur långt Riks 13 går,
Själv bodde jag ett år vid gamla Riks 1 på en plats som ingen utom gamla rävar och lokalbefolkningen
vet var det är (Axhult) farsan hade BP macken där.
Troligen den enda macken som var geografiskt utplacerad för att täcka trafiken till och från de södra hamnarna.

/Lennart

SimonB

#4
Citat från: groenis skrivet 15 mars 2010, 04:39:55 AM
SimonB
Om du kan få fram gamla kartor så ser du hur långt Riks 13 går,
Själv bodde jag ett år vid gamla Riks 1 på en plats som ingen utom gamla rävar och lokalbefolkningen
vet var det är (Axhult) farsan hade BP macken där.
Troligen den enda macken som var geografiskt utplacerad för att täcka trafiken till och från de södra hamnarna.

/Lennart

Jag vet exakt hur långt Riksväg 13 går, som sagt. ;)
Visst, fram till 1962 hette nuvarande E4 Stockholm - Torneå Rv 13, men det var också 48 år sen.

Riksväg13

#5
Det gamla namnet på E4:an från Stockholm och norrut är det som mitt användarnamn syftar på. Jag tänkte inte på att det numera finns en väg med samma namn i Skåne. Även om jag inte har något emot dagens Europavägssystem, så är det väldigt intressant med de gamla riksvägarna.

Åter till topic...

Citat från: Anders Noren skrivet 14 mars 2010, 17:57:12 PM
Vägbelysning kostar mer än det smakar. Eftersom bilarna ändå alltid bär med sig sin egen belysning så gör vägbelysning väldigt lite för trafiksäkerheten samtidigt som den förbrukar energi och kräver underhåll. Därför nybyggs vägbelysning bara på de allra mest trafikerade vägavsnitten samtidigt som befintlig belysning tas bort när det är dags för underhåll och ersätts med punktbelysning i viktiga korsningar.

OK, då förstår jag bättre. Men vad säger man då om Stockholm som har miltals av vägbelysning ända bort till Södertälje respektive Arlanda, även efter att man lämnat de sista förorternas tätbebyggelse och kör genom landsbygd? Det där anser jag vara onödigare i så fall.

Ersa

Citat från: SimonB skrivet 15 mars 2010, 04:15:02 AM
Ditt användarnamn får mig inte att tänka på Norrland, men på Skåne. Riksväg 13 går mellan Ängelholm och Ystad via Klippan, Höör, Hörby och Sjöbo, och är den vägen jag bodde mindre än en km från under de 20 första åren i mitt liv.
Låt vara att det en gång i tiden fanns en väg i Norrland som hette så...

Det är dock viss skillnad i dagligt uttal. Gamla vägen mellan Stockholm och Haparanda kallas väl numera huvudsakligen "gamla Rikstretton", medan stumpen i Skåne heter "Riksväg 13".

På samma sätt hör man ju ofta "gamla Riksettan" om gamla vägen bredvid dagens E4 Stockholm-Linköping-Helsingborg.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Riksettan_%28turistv%C3%A4g%29
http://www.r1-riksettan.se/
http://maps.google.se/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid=110775984950292978051.000471e0253cc21f57196

1959 hette dagens Skånska riksväg 13 följande.
Ängelholm - Munka Ljungby: Länsväg 64
Munka Ljungby - Klippan - Spången (Brohuset, Ljungbyhed): Länsväg 61
Spången - Röstånga: Länsväg 54
Röstånga - Höör - Hörby: Länsväg 60
Hörby - Ystad: Länsväg 36

groenis

När det gäller sträckan Norrtull-Arlanda så fanns det en skröna om att var vägbelysningen tänd
hela vägen så fick man köra 100 med flygbussen.
Detta var en skröna som snurrade i Råstagaraget när flygbussarna tillhörde SL.

/Lennart

Bengt Jönsson

Den gulröda natriumbelysningen sträcker sig från "Sagsjön" vid Kållered i Söder upp till norr om "Rollsbomotet" i Kungälv längs med E6/E20
Längs E20 sträcker sig vägbelysningen till "Jonseredsbacken".
Göteborgsområdet alltså!
8)

/B

Anders Noren

Citat från: Riksväg13 skrivet 15 mars 2010, 23:00:09 PM
OK, då förstår jag bättre. Men vad säger man då om Stockholm som har miltals av vägbelysning ända bort till Södertälje respektive Arlanda, även efter att man lämnat de sista förorternas tätbebyggelse och kör genom landsbygd? Det där anser jag vara onödigare i så fall.

Jag antar att det har med trafikmängderna och risken för köbildning att göra. Sträckan Södertälje-Arlanda har mer än 60 000 fordon/dygn och fyra körfält på delar av sträckan, vilket t.ex. kan jämföras med tidigare nämnda sträcka i Piteå som har ca 8 000-13 000 fordon/dygn på lika många körfält. Jag vet inte om det finns en rekommenderad minimitrafik för vägbelysning, men E4 förbi Uppsala har fått vägbelysning vid en trafikmängd på drygt 19 000 fordon/dygn så jag kan tänka mig att 20 000 fordon/dygn är riktmärket för när vägbelysning kan övervägas. Samtidigt har de tidigare planerna på att sätta upp belysning på riks-80 mellan Gävle och Valbo (21 000-24 000 fordon/dygn) skrinlagts och den belysning som fanns tagits bort med undantag för korsningen med E4 (<29 000 fordon/dygn). Antagligen gör regionerna olika bedömningar, som så ofta annars.

Över huvud taget är man snålare med vägbelysning idag i situationer där det inte finns oskyddade trafikanter, men i gengäld frikostigare när det gäller cykelbanor. Förr kunde en stor väg vara välbelyst medan cykelbanan intill fick hålla tillgodo med spilljuset från vägen. Idag sätter man upp belysning på cykelbanan men låter vägen vara.

Anders

Alexei

Vad är det som kostar?  Själva armaturerna eller elräkningen?  En stor del av året slås belysningen på först efter det att jobbet slutat så det borde finnas ett överskott på el.

Ytterligare en fundering, skulle det gå med solceller som laddas under dagen? 
Ex Det tar 12h att ladda upp 4h.  På vintern kan man toppa-up med ström från elnätet, och ev ha släkt 24-05.

Anders Noren

Citat från: Alexei skrivet 16 mars 2010, 23:27:17 PM
Vad är det som kostar?  Själva armaturerna eller elräkningen?

Antagligen underhållet, dvs. att ha någon som ser till att belysningen fungerar och förmodligen varje vecka utför löpande underhållsåtgärder som till exempel att byta trasiga lampor.