Vägvisning till utlandet

Startat av Stefan K, 13 mars 2010, 17:29:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Har noterat att det i Göteborg och Karlskrona finns vägvisning till utlandet med färjesymbol och med en EU-symbol där landsförkortning (D, DK, PL) finns inne i stjärncirkeln. Snyggt och lätt att fatta.
Såg det i Göteborg för några år sedan och undrar om det är något som kommer att införas på fler platser?

Tänker bl.a. på Helsingborg som skulle kunna skylta tydligare till E47 och Danmark!

Niklas Bygdestam

Citat från: Stefan K skrivet 13 mars 2010, 17:29:57 PM
Har noterat att det i Göteborg och Karlskrona finns vägvisning till utlandet med färjesymbol och med en EU-symbol där landsförkortning (D, DK, PL) finns inne i stjärncirkeln. Snyggt och lätt att fatta.
Såg det i Göteborg för några år sedan och undrar om det är något som kommer att införas på fler platser?

Tänker bl.a. på Helsingborg som skulle kunna skylta tydligare till E47 och Danmark!

Vad jag förstått så brukar man i Helsingborg säga att E4 går till Helsingör och i Helsingör att E47 går till Helsingborg. Med andra ord att E4 och E47 lappar över varandra. På sätt och vis känns det faktiskt riktigt logiskt om det stämmer. Och det smidigaste kanske vore att det skyltades E4 Helsingör istället för de som följt E4-skyltning en lång väg norrifrån så de får sin skyltade fortsättning

Jag tycker att man i Stockholm och Kapellskär gott och väl kunde ha likadana EU-symboler med FIN och EST
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

SimonB

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 mars 2010, 20:56:53 PM
Vad jag förstått så brukar man i Helsingborg säga att E4 går till Helsingör och i Helsingör att E47 går till Helsingborg. Med andra ord att E4 och E47 lappar över varandra. På sätt och vis känns det faktiskt riktigt logiskt om det stämmer. Och det smidigaste kanske vore att det skyltades E4 Helsingör istället för de som följt E4-skyltning en lång väg norrifrån så de får sin skyltade fortsättning

Jag tycker att man i Stockholm och Kapellskär gott och väl kunde ha likadana EU-symboler med FIN och EST


...fast egentligen slutar ju E4 i Helsingborg, och går inte över sundet.

BMJ

Man kunde ju göra som man gjorde i Göteborg innan E45 tog språnget över Kattegatt, man skyltade E45 med hänvisningsstreckad linje runt vägnumret. Det var lätt att förstå att det syftade på vägnumret på den danska sidan. Förresten borde både E47 & E55 skyltas, då de delar sträckning från Helsingör ner till Nyköping på ön Falster.

IngemarJ

Hej!

Här i staden var dock stjärnkransskyltningen aldrig genomförd, Scandinavian Seaways mot Norge/Storbrittanien fick aldrig likadana skyltar utan endast färjeskylt.

Hälsar

Ingemar

Som saknade GB i stjärnkrans

Nico


Överlag har vi väl i Sverige inte direkt den bästa skyltningen alla gånger och i vissa lägen är det nog även lite dåliga traditioner/ovana som ligger bakom. Inte för att det är bättre utomlands alla gånger, men minns att jag upptskattar bl.a. Österrike. Kommer ihåg på t.ex. 70-talet när man kom söderut i riktning mot Villach och Klagenfurt hur det helt plötsligt dök upp vägskyltar med nationalitetsbeteckningar på. Typ då pil höger för trafik mot I och CH medan pil vänster gällde för trafik som skulle vidare mot YU och GR eller ännu längre bort.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

David M

Skall man kalla det tradition? Fram tills år 2000 gick det inte att köra över till Danmark och även nu på Öresundsbron skyltas det bara till Köpenhamn och Kastrup tills man kommer in i landet. Förutom Danmark är det bara till norska och finska destinationer man skyltat till och eftersom vi talar om glesbebodda gränsområden där den mesta trafiken inte är någon genomfartstrafik jämfört med länder som Österrike där många kommer långt bortom Österrike, skall färdas igenom landet och inte talar språket räckte det med att skriva "Oslo" eller "Torneå". Sverige är inget stort transitland och folk som kör på vägar som korsar gränsen vet ändå var de skall.

BMJ

Citat från: David M skrivet 06 april 2010, 01:33:39 AM
Skall man kalla det tradition? Fram tills år 2000 gick det inte att köra över till Danmark och även nu på Öresundsbron skyltas det bara till Köpenhamn och Kastrup tills man kommer in i landet. Förutom Danmark är det bara till norska och finska destinationer man skyltat till och eftersom vi talar om glesbebodda gränsområden där den mesta trafiken inte är någon genomfartstrafik jämfört med länder som Österrike där många kommer långt bortom Österrike, skall färdas igenom landet och inte talar språket räckte det med att skriva "Oslo" eller "Torneå". Sverige är inget stort transitland och folk som kör på vägar som korsar gränsen vet ändå var de skall.

Naturligt att det bara är de fasta utlandsförbindelserna till N/FIN/DK som skyltas, eftersom de är de enda fasta gränspassager vi har. I de svenska orter jag har besökt som har färjeförbibdelser med utländska hamnar skyltas dessa destinationer tillsammans med färjesymbolen. Det torde bli svårt att skylta destination bortanför färjelinjens destinationshamn, då detta hade förvirrat mer än det hade klargjort.

bengt l

Citat från: SimonB skrivet 15 mars 2010, 04:18:38 AM
...fast egentligen slutar ju E4 i Helsingborg, och går inte över sundet.
Jag tror Vägverket tror det är som före 1992. Enligt FN:s beslut då slutade E4 och E6 gå söder Sverige och gick bara till Helsingborg respektive Trelleborg. Men Vägverket tror båda fortsätter via färja och skyltar så.

Kanterberg

Citat från: bengt l skrivet 30 maj 2010, 21:24:12 PM
Jag tror Vägverket tror det är som före 1992. Enligt FN:s beslut då slutade E4 och E6 gå söder Sverige och gick bara till Helsingborg respektive Trelleborg. Men Vägverket tror båda fortsätter via färja och skyltar så.


E4:an borde ju ha hetat E47, Sverige och Norge som fick specialförhandla med FN om att få behålla E4 och E6 (kostnaden för att skylta om ansågs helt enkelt för hög). Hade vi följt med i det nya systemet hade E4:an blivit E47 och E6:an hade blivit E55.

Finns ett roligt spår av detta i Danmark (Lolland, strax före Rödy) där man kan stanna på E4-baren. En kvarleva från tiden innan E4:an blev E47, ungefär som E3-baren som ju fortfarande finns på E20 i Västergötland någonstans.