Författare Ämne: Essingeleden söder om Fredhäll  (läst 4407 gånger)

Utloggad JDS

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2635
SV: Essingeleden söder om Fredhäll
« Svar #15 skrivet: 28 mars 2010, 21:17:56 PM »
Jag har varit i kontakt med Vägverket. På 3-fältiga motorvägar i Sverige slutar som sagt nästan alltid högerfilen i en avfart, detta gör man för att trafikflödena oftast hanteras bäst på det sättet. Resultatet blir då alltså att många ligger i mitten av "rädsla" för att körfältet "plötsligt" ska upphöra.

Detta kan inte gälla speciellt många platser i Stockholm. Enda stället där jag tycker att man har någon egentlig anledning att bli överraskad är vid Farsta strand där det är tre filer IN mot stan en bit och sedan två igen; i övriga fall (Kungens kurva, Alby, Silverdal, Rosersberg osv) är man ju på väg UT från stan när antalet filer minskar och dessutom kommer det blå skyltar typ fem gånger i rad i två kilometer innan man hamnar fel.

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4898
SV: Essingeleden söder om Fredhäll
« Svar #16 skrivet: 29 mars 2010, 00:10:11 AM »

Detta kan inte gälla speciellt många platser i Stockholm. Enda stället där jag tycker att man har någon egentlig anledning att bli överraskad är vid Farsta strand där det är tre filer IN mot stan en bit och sedan två igen; i övriga fall (Kungens kurva, Alby, Silverdal, Rosersberg osv) är man ju på väg UT från stan när antalet filer minskar och dessutom kommer det blå skyltar typ fem gånger i rad i två kilometer innan man hamnar fel.

Tja, vi har väl några ställen till? Om det sedan är på G in eller ut spelar nog sedan ingen större roll för många utan skyltar mm. verkar mest verkar utgöra någon form av färgglad dekoration för en stor del av de förare som är ute. Sen är det väl inte riktigt fråga om ”blå skyltar typ fem gånger i rad i två kilometer innan man hamnar fel” utan om en avfartsskylt 1000 m före och sen en påminnelse 500 m. Möjligen då sedan i kombination med någon större allmän infotavla över hela vägen, men helt välskyltat kan man nog inte heller kalla detta.

I många fall blir det även så att folk fortsätter i samma fil trots att antalet filer kanske utökas, typ vid E4 södergående vid Rotebro. Flera fenomen på högerfilstemat återfinns då annars även vid E 4 södergående vid Haga Norra, E4 södergående vid Haga Södra, E4 norrgående vid Rotebro, E4 norrgående vid Kista/Helenelund (men det kanske är den du kallar för Silverdal?), E4 norrgående vid Sollentuna/Akalla, E4 norrgående vid Häggvik, E 4 norrgående vid Glädjen. Däremot finns det väl inte ens avfarter vid Rosersberg, än mindre då försvinnande högerfiler?

Även lite längre åt nordöst finns det liknande exempel, t.ex. då på E18 norrgående vid Danderyds kyrka, E18 norrgående vid Rosenkälla och på södra sidan har vi väl väg 73 södergående vid Handen osv. Har för mig att det även finns något motsvarande på Norrortsleden östgående efter påfarten vid Arningevägen.  Sedan finns det väl olika former av udda lösningar på temat nere i Södra länken-systemet samt dess koppling med E4/E20? Där får man som ovan förare nog hålla tungan rätt i mun ibland för att inte hamna fel och då hade det nog varit bättre om man höll en mera gängse standard istället för att gång efter annan uppfinna lite särlösningar för att spara in lite.

Andra dumheter på samma område, dvs. där huvudkörbanan, alltså den högra, försvinner in i en avfart eller en annan fil märks även på vissa tvåfiliga vägar.  T.ex. på då på Arlanda när man lämnar terminal 5 och ska ut mot Arlandarakan, Södra Kungsvägen på Lidingö ut mot Gåshaga, efter korsningen med Bodalsvägen m.fl. platser. Likaså har det blivit väldigt vanligt, sannolikt i hastighetsbegränsande syfte, att smalna av tvåfiliga gator vid övergångsställen. En utbredd metod är då att stänga av höger körbana vid övergångsstället istället för vänster. 

Med andra ord så ska man nog inte alltså vara så förvånad över att folk lägger sig och trycker så mitt i den kan (trots att de sitter bakom ratten så är där skrämmande många som mera verkar åka bil än köra densamma) då det ofta är ända sättet för många att säkert hamna där de ska.

Utloggad Pete

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 39
SV: Essingeleden söder om Fredhäll
« Svar #17 skrivet: 29 mars 2010, 00:34:57 AM »
I vissa fall kanske t.o.m. det aviga borde formaliseras...? På RV73 har som sagt en stump (från Trångsund till Handen) tre filer i varje riktning. Folk ligger kvar i sin högerfil som blev mittfil, av de olika skäl som nämnts ovan (okunskap, lathet, rädsla, kunskap att högerfilen "snart" försvinner och de ska vidare mot Nynäs, etc). Dessutom är det flera avfarter i tät följd, ofta med kösvans ut på motorvägen (Länna, Handen) och fler ska det bli (se t.ex. Vägverket, om avfart mot "Vegastaden"/Norrby). Hur skulle det vara att måla bredare streck mellan mitt- och högerfil, så att högerfilen hanterar samtliga av- och påfarande, medan mittfilen blir högerfil för huvudflödet? Det skulle om inte annat ta bort förevändningen för våra kära "uppfostrare" att demonstrativt köra om i höger- i stället för i mittfil, något som ju bara är dumt och situationsskapande, oavsett hur fel mittfilsglidaren än har.