Essingeleden söder om Fredhäll

Startat av Riksväg13, 13 mars 2010, 00:37:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Riksväg13

Kan någon förklara varför det är heldragen linje en lång bit genom Fredhällstunneln och över Lilla Essingen för de som kör upp på leden från Kungsholmen? Alltså, varför inte direkt ut på motorvägen, utan bara hålla till höger hela tiden tills det är fritt att byta fil först när man passerar bron mellan de två Essingeöarna?

Det hände en liten trafikolycka i morse med ett par kyssar på väggarna strax före Fredhällstunneln så det blev köer upp från Kungsholmen samtidigt som trafiken flöt fint på de andra filerna. Den heldragna linjen som några bilister överskred iallafall... suck...

groenis

Du svarade indirekt på din fråga själv,
Anledningen var att många som kom ifrån Tranebergsbron tvärade över när de kom upp i Fredshällstunneln vilket skapade fler olyckor och för minska den delen så gjorde man heldraget genom hela tunneln och en bra bit ut på Essingeleden.
Problemet är att det fortfarande finns förare som kör över heldraget och skapar olyckor som de själva inte blir inblandade i utan de bakomvarande bromsar och blir påkörda (upphinnande olyckor)

/Lennart

Ersa

Upp med en vajer där det idag är heldragen linje. Fast då lär denna bli nermejad varannan vecka... ::)

Riksväg13

Citat från: Ersa skrivet 13 mars 2010, 02:15:55 AM
Upp med en vajer där det idag är heldragen linje. Fast då lär denna bli nermejad varannan vecka... ::)

Varannan vecka?  ;D

Jag skulle tro att mycket av den vajern ligger i Mälaren redan efter en vecka...

JDS

Citat från: Riksväg13 skrivet 13 mars 2010, 00:37:14 AM
Kan någon förklara varför det är heldragen linje en lång bit genom Fredhällstunneln och över Lilla Essingen för de som kör upp på leden från Kungsholmen? Alltså, varför inte direkt ut på motorvägen, utan bara hålla till höger hela tiden tills det är fritt att byta fil först när man passerar bron mellan de två Essingeöarna?

Vadå inte direkt ut på motorvägen, du ÄR redan ute på motorvägen! Du kommer typ till Alby innan du behöver byta körfält, så fortsätt bara rakt fram och var nöjd! Ska du åt Årstahållet har du över en kilometer på dig att byta körfält efter att den heldragna linjen har tagit slut så vad är problemet? 8)

Ersa

Citat från: JDS skrivet 19 mars 2010, 21:52:49 PM
Vadå inte direkt ut på motorvägen, du ÄR redan ute på motorvägen! Du kommer typ till Alby innan du behöver byta körfält, så fortsätt bara rakt fram och var nöjd! Ska du åt Årstahållet har du över en kilometer på dig att byta körfält efter att den heldragna linjen har tagit slut så vad är problemet? 8)

Skulle tippa på nåt i stil med dessa tankerader från dagens bilister:
"Staten måste sluta att begränsa min rättighet att vansinnesbyta 2-3 filer direkt!" eller "Högerfilen är farlig! Jag måste alltid ligga i mittfilen!"

groenis

JDS
Du har säkert sett det här med att tvångsmässigt byta fil på Essingeleden för att sen ligga under hastigheten för att inte missa avfarten 3-5 km längre bort.
Jag och Ersa ser det här så ofta både Norrut som Söderut att vi har blivit blase' på det hela,
Vi ser ofta incidenter som skulle kunna undvikas om man utnyttjade alla filerna.
Men alla tänker inte som vi dessvärre.

/Lennart

Riksväg13

Citat från: JDS skrivet 19 mars 2010, 21:52:49 PM
Vadå inte direkt ut på motorvägen, du ÄR redan ute på motorvägen! Du kommer typ till Alby innan du behöver byta körfält, så fortsätt bara rakt fram och var nöjd! Ska du åt Årstahållet har du över en kilometer på dig att byta körfält efter att den heldragna linjen har tagit slut så vad är problemet? 8)

Läst mitt startinlägg? En trafikolycka strax efter påfarten stoppade trafiken tillfälligt från Kungsholmen/Bromma samtidigt som det inte var några problem med trafiken mot samma håll i de andra filerna.

Man tvingas köra i högerfältet en bra bit. En slags förlängning av påfarten från Kungsholmen/Bromma. Men nu har andra svarat på min fråga om den långa heldragna linjen iallafall.

JDS

Citat från: Riksväg13 skrivet 20 mars 2010, 21:15:27 PM
Läst mitt startinlägg? En trafikolycka strax efter påfarten stoppade trafiken tillfälligt från Kungsholmen/Bromma samtidigt som det inte var några problem med trafiken mot samma håll i de andra filerna.

Man tvingas köra i högerfältet en bra bit. En slags förlängning av påfarten från Kungsholmen/Bromma. Men nu har andra svarat på min fråga om den långa heldragna linjen iallafall.

Ja, de hade svarat redan innan jag skrev mitt inlägg. Grejen är att folk blir så nervösa så fort de ska ut på en flerfilig väg. De sitter och tittar åt alla möjliga håll (utom typ framåt) och undrar vart de ska ta vägen, och vill inte riktigt acceptera att den närmaste minuten ska de bara ligga kvar där de är och koncentrera sig på att inte köra in i bilen framför. Tidigare slutade spärrlinjen i en högerkurva ungefär vid tunnelmynningen med dålig sikt och det blev ofta till att tvärbromsa. Nu är det något bättre, fast när linjen så småningom tar slut så byter de förstås likförbannat fil inom en sekund, men då är de åtminstone på ett ställe med bättre sikt.

groenis

Nu är väl heldragningen bättre men ett tag så var den så lång att de till St:Essingen fick 750 meter
på sig att byta.

/Lennart

Cero

Citat från: JDS skrivet 21 mars 2010, 00:39:11 AM
Ja, de hade svarat redan innan jag skrev mitt inlägg. Grejen är att folk blir så nervösa så fort de ska ut på en flerfilig väg. De sitter och tittar åt alla möjliga håll (utom typ framåt) och undrar vart de ska ta vägen, och vill inte riktigt acceptera att den närmaste minuten ska de bara ligga kvar där de är och koncentrera sig på att inte köra in i bilen framför. Tidigare slutade spärrlinjen i en högerkurva ungefär vid tunnelmynningen med dålig sikt och det blev ofta till att tvärbromsa. Nu är det något bättre, fast när linjen så småningom tar slut så byter de förstås likförbannat fil inom en sekund, men då är de åtminstone på ett ställe med bättre sikt.

Brukar också byta när spärrlinjen tagit slut och alla virrat klart. Det gäller dock när jag kommer norrifrån och ska söderut, eftersom alla byter till någon av de andra tre filerna brukar den högra (dvs den som kommer upp från Tranebergsbron) bli tom vilket innebär att man kan hålla lagstadgad hastighet med lite moms i en tom fil utan att få en A eller B i rumpan. Förstår inte heller varför alla har så bråttom ut i vänsterfilen på motorväg och merparten av de som klipper alla filerna på en gång har fullständigt glömt bort blinkersen. Eller är det så att det går så fort att de inte hinner slå på den eller kan de inte göra flera saker samtidigt..... 8)

Ersa

Citat från: Cero skrivet 21 mars 2010, 10:36:18 AM
Brukar också byta när spärrlinjen tagit slut och alla virrat klart. Det gäller dock när jag kommer norrifrån och ska söderut, eftersom alla byter till någon av de andra tre filerna brukar den högra (dvs den som kommer upp från Tranebergsbron) bli tom vilket innebär att man kan hålla lagstadgad hastighet med lite moms i en tom fil utan att få en A eller B i rumpan. Förstår inte heller varför alla har så bråttom ut i vänsterfilen på motorväg och merparten av de som klipper alla filerna på en gång har fullständigt glömt bort blinkersen. Eller är det så att det går så fort att de inte hinner slå på den eller kan de inte göra flera saker samtidigt..... 8)

Det blir allt vanligare med tvångstanken att folk tror att de alltid måste ligga i mitt- eller vänsterfilen på trefiliga motorvägar, vilket störde mig enormt förr. Numera har detta beteende blivit så vanligt att högerfilen ofta är helt tom, så nu är jag glad igen, då jag kommer fram snabbt till höger. :D

Pete

Beteendet gör ju att kapaciteten blir som en tvåfilig sträcka, till kostnaden av tre filer.

Jämför med den tyska disciplinen, där till och med "200-dårarna" oftast går till högerfilen efter omkörning, och framför allt de som kör 100 - 120 aldrig ligger kvar i mittfil (jo om högerfilen är full med långtradare, men annars...). Minns en gång på nordgång en söndag, måttligt med trafik, sen blev det plötsligt kö... orsaken? Två svenska bilar i mittfilen i knappa 110 km/tim...

Bidragande orsaker i Sverige kan ju vara att motorvägar med tre filer i varje riktning i stort sett bara finns runt tärorter, med täta avfarter och påfarter (typ Handen - Trångsund). Då kanske det blir naturligt att de på- och avfarande kan ta sig ut i en någorlunda tom högerfil. Dessutom är filmarkeringen gjord så att den tvåfiliga vägens högerfil blir den trefiligas mittfil. I Tyskland är det vanligast att tredje filen adderas till vänster, och att påfarten har en normal accelerationssträcka. Där finns ju också långa sträckor sexfilig motorväg utanför storstäderna vilket kanske bidrar till mer normalt beteende. De sista tio-femton åren har väl dock lastbilstrafiken fyllt upp högerfilen på vissa sträckor/vissa tider på dygnet, så då gäller kanske mittfilen som personbilarnas högerfil.

Fredrik W

Citat från: Pete skrivet 26 mars 2010, 15:31:48 PM
Bidragande orsaker i Sverige kan ju vara att motorvägar med tre filer i varje riktning i stort sett bara finns runt tärorter, med täta avfarter och påfarter (typ Handen - Trångsund). Då kanske det blir naturligt att de på- och avfarande kan ta sig ut i en någorlunda tom högerfil. Dessutom är filmarkeringen gjord så att den tvåfiliga vägens högerfil blir den trefiligas mittfil. I Tyskland är det vanligast att tredje filen adderas till vänster, och att påfarten har en normal accelerationssträcka. Där finns ju också långa sträckor sexfilig motorväg utanför storstäderna vilket kanske bidrar till mer normalt beteende. De sista tio-femton åren har väl dock lastbilstrafiken fyllt upp högerfilen på vissa sträckor/vissa tider på dygnet, så då gäller kanske mittfilen som personbilarnas högerfil.

Jag har varit i kontakt med Vägverket. På 3-fältiga motorvägar i Sverige slutar som sagt nästan alltid högerfilen i en avfart, detta gör man för att trafikflödena oftast hanteras bäst på det sättet. Resultatet blir då alltså att många ligger i mitten av "rädsla" för att körfältet "plötsligt" ska upphöra.

Jag åker nästan dagligen buss med Västtrafik mellan Göteborgs centrum och Partille på E20. 9 av 10 busschaufförer kör direkt ut i mitten och ligger kvar där hela tiden. De verkar inte bry sig om att bilar kör om dem på insidan. Jag blir båda förvånad och irriterad att yrkeschaufförer beter så oprofessionellt/amatörmässigt.



Ersa

Citat från: Fredrik W skrivet 28 mars 2010, 20:12:31 PM
Jag har varit i kontakt med Vägverket. På 3-fältiga motorvägar i Sverige slutar som sagt nästan alltid högerfilen i en avfart, detta gör man för att trafikflödena oftast hanteras bäst på det sättet. Resultatet blir då alltså att många ligger i mitten av "rädsla" för att körfältet "plötsligt" ska upphöra.

"Plötsligt" var ordet, sa Bull. Det är ju iofs tydligt skyltat med en blå skylt ovanför det högra körfältet, samt en grön skylt ovanför den vänster- och mittfilen... ofta uppåt över 2 km innan vägen "delas"... men vad hjälper det? Idag vägrar folk hålla till höger på E4 norrgående vid Järva Krog, för att höger körfält försvinner vid trafikplats Glädjen, "bara" två mil därifrån. ::)