Begagnade göteborgare i Borås [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 01 mars 2010, 18:18:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 20 mars 2010, 17:53:29 PM
Kan man verkligen inte köra så man undviker dessa skador?
Otroligt.

Frågan borde snarare vara: Kan man verkligen inte snöröja så man undviker dessa skador? Sanningen är att snöröjarna inte hängt med i utvecklingen. Nyare bussar än pansarvagnen MaxCi kräver mer avancerad snöröjning än tidigare.

Många är de filer som tas upp till hälften av snö och is inte bara i Borås, utan även i t.ex. Nyköping, Uppsala och självklart Stockholm. Att köra sönder bussen är självklart inte bra, men det ska till mycket mod för en ensam ung bussförare att dra åt handbromsen och vägra köra en meter. Då drar denne på sig stora klagomål från arga passagerare som sett andra (äldre högre) bussar passera tidigare. Även bilister bakom blir arga, och idiotförklarar föraren då han inte klarar av att köra "där bilarna kan köra". Jämför förra vintern i Umeå där det fanns 0% förståelse för skydsstoppet när det var snorhalt överallt. Då fick alla bussförare verkligen höra hur värdelösa de var. Tyvärr finns mentaliteten "håll tyst och kör, duger det inte så byt jobb" på många ställen. >:(

Svemicke

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 20 mars 2010, 14:40:04 PM
Det är väl i och för sig något som inträffar då och då med MAN-bussarna tycker jag så det är ju tyvärr inget nytt. En lördag för någon vecka sedan såg jag f ö en OmniLink med stora dörrproblem på Allégatan vid Hötorget då den gick på 1:an. Hur man än gjorde gick inte dörren längst bak igen. När man trodde den var stängd och körde vidare slog den omedelbart upp på nytt. Vid Högskolan tömdes bussen och passagerarna fick ta nästa 1:a.

Jag är inte ett dugg imponerad av OmniLinkarna. Förarplatsen är dock lite mer ergonomiskt utförd än sina tyska motsvarigheter, men det är en massa datorer även i dessa som ställer till det. Dessutom har de en ryckig gång tack vare växellådan.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -