Begagnade göteborgare i Borås [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 01 mars 2010, 18:18:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

olasand

Citat från: Ersa skrivet 02 mars 2010, 01:14:29 AM
Är de mer obekväma än MaxCin?

Har aldrig kört Scania, men dessa MANar kunde vara väldigt hoppiga och ryckiga. Fungerar de som de skall är de dock bland de bättre bussarna jag kört. Gillar den gungiga fjädringen och att de är ganska tysta (dock inte på utsidan!)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tomas Fransson skrivet 01 mars 2010, 23:04:58 PM
Har dom kvar plexiglaset i Borås...

Jag åkte med 081 i dag och den hade i varje fall plexiglaset kvar. För övrigt en rätt angenäm bekantskap. Gav ett fräscht intryck och bussen gick bra utan ryck eller så. Bättre än BL:s tidigare MAN A21.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

olasand

Ja, bussarna är väl lyckliga över att slippa stånka upp för backarna i Masthugget och Lunden och går säkert bra av ren lättnad  ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: olasand skrivet 02 mars 2010, 19:33:10 PM
Ja, bussarna är väl lyckliga över att slippa stånka upp för backarna i Masthugget och Lunden och går säkert bra av ren lättnad  ;)

Det är minst lika svåra backar i Borås. Men från Kristineberg till centrum är det nerför så jag fick inte tillfälle att känna på den i uppförsbacke.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: olasand skrivet 02 mars 2010, 19:33:10 PM
Ja, bussarna är väl lyckliga över att slippa stånka upp för backarna i Masthugget och Lunden och går säkert bra av ren lättnad  ;)

Det finns gott om backar i Borås också... De MAN vi har sedan tidigare går inte så där värst bra i dessa, brukar låta mer än det går fort och så förstås en del ryckanden.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 02 mars 2010, 19:38:03 PM
Det finns gott om backar i Borås också... De MAN vi har sedan tidigare går inte så där värst bra i dessa, brukar låta mer än det går fort och så förstås en del ryckanden.

Fast det finns ju grader även i h*****et. Om man jämför med Lundabussarna (Volvo B10L) så går MAN-bussarna riktigt bra. I dag var för övrigt alla tre Lundabussarna ute på stadslinjer: en på 2-an, en på 7-an och en på 9-an.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 mars 2010, 19:40:05 PM
Fast det finns ju grader även i h*****et. Om man jämför med Lundabussarna (Volvo B10L) så går MAN-bussarna riktigt bra. I dag var för övrigt alla tre Lundabussarna ute på stadslinjer: en på 2-an, en på 7-an och en på 9-an.


Jag tycker nog att det kan variera - har åkt skåning som gått bättre upp mot Trandared än vissa MAN.

Peter Öden

Hej !

Vid en närmare koll med bilreg. visade det sig att följande bussar ännu icke var regade
på BL/Borås, GS 731, GS 732, GS 735, GS 736 stod på Göteborgs Spårvägar AB 09-09-25
och GS 738 stod på GS Buss AB 09-03-09(leasing).

Mvh Peter Ö

Erling.L

Citat från: Peter Öden skrivet 02 mars 2010, 20:43:35 PM
Hej !

Vid en närmare koll med bilreg. visade det sig att följande bussar ännu icke var regade
på BL/Borås, GS 731, GS 732, GS 735, GS 736 stod på Göteborgs Spårvägar AB 09-09-25
och GS 738 stod på GS Buss AB 09-03-09(leasing).

Mvh Peter Ö

736 tas ur GS tjänst onsdag efter ett morgon pass

738 såga jag härom dagen hos plåt o plast finnen
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Svemicke

Citat från: Ersa skrivet 02 mars 2010, 01:14:29 AM
Är de mer obekväma än MaxCin?
Om de har liknande förarplats som BL:s tidigare MAN så är svaret JA!

Att GS tillåts köra dieselbussar tycker jag är konstigt (men bra). Gäller inte samma miljökravsregler i Göteborg som i övriga Västtrafik?

Om bussarna är för gamla för genomsnittet i Göteborg, varför är de inte det i Borås då?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Bernt Talbrant

Citat från: Svemicke skrivet 02 mars 2010, 21:19:04 PM
Om de har liknande förarplats som BL:s tidigare MAN så är svaret JA!

Att GS tillåts köra dieselbussar tycker jag är konstigt (men bra). Gäller inte samma miljökravsregler i Göteborg som i övriga Västtrafik?

Om bussarna är för gamla för genomsnittet i Göteborg, varför är de inte det i Borås då?

Det finns väl inte så många bussar i stadstrafiken i Göteborg som är av årsmodell 1995... Rättare sagt inga. De sänker ju medelåldern en hel del här eftersom de är nio år nyare än de bussar de ersätter.

Erling.L

Citat från: Svemicke skrivet 02 mars 2010, 21:19:04 PM
Om de har liknande förarplats som BL:s tidigare MAN så är svaret JA!

Att GS tillåts köra dieselbussar tycker jag är konstigt (men bra). Gäller inte samma miljökravsregler i Göteborg som i övriga Västtrafik?

Om bussarna är för gamla för genomsnittet i Göteborg, varför är de inte det i Borås då?

Dietselarna ger mindre utsläpp an gasbussarna då det e nya generation motor i dom o vill minnas det inte krav på att alla omloppen skall va gas utan viss andel minimum
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Svemicke

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 02 mars 2010, 21:36:53 PM
Det finns väl inte så många bussar i stadstrafiken i Göteborg som är av årsmodell 1995... Rättare sagt inga. De sänker ju medelåldern en hel del här eftersom de är nio år nyare än de bussar de ersätter.
Jo, men nu gällde det GS-sidan och inte BL-sidan. :) Det stod att GS sålde ut dem för sin snittålders skull. Är de för gamla för GS?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Hur länge dröjer det innan dessa MAN-bussar också börjar låta som reaplan?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

yngrot

Låg bakom 081 idag den såg utvändigt väldigt fin ut... Dessa är årsmodell 2004 och sänker så klart snittålder i Borås rätt mycket. Att G-S säljer beror väl på att de fått några nya 8500 + att de tappar väldigt mycket trafik från juni 2010..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina