Nytt linjenät i Örebro!

Startat av bisquit, 25 februari 2010, 11:20:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Omnilasse skrivet 24 mars 2010, 22:48:12 PM
Jo, det är ändrat (alltid ett steg framåt). Förslaget i utredningen var att det skulle vara "sommatidtabeller" april-september och de tidtabeller som finns på hemsidan står det på att de skall gälla till den 2 oktober. Egentligen går det väl inte heller att köra så mycket sämre trafik som man gör med den tidtabell som börjar gälla, om det skall kallas stomlinjer...

Jag har inte tittat på nya tidtabellen, men stämmer det man läser så verkar det ju vara sommartidtabell redan nu i april, ja. Med 60 min-trafik.


Jonas1968

Citat från: buskörare skrivet 24 mars 2010, 19:17:44 PM
Fascinerande att det först klagas på samtrafiken, bussarna stör i centrum och ska inte åka där osv. Och nu när samtrafiken är slopad så klagas det på det istället? Inte lätt att göra rätt. Natt-trafikens slopning är under all kritik. Däremot kan man fundera på varför stadsborna som faktiskt kan ta sig hem med cykel och annat ska ha en natt-trafik när dom som bor nån mil utanför får klara sig utan.
Nu finns det ju nattrafik även i regiontrafiken i Örebro län t ex från Örebro till Lindesberg, Karlskoga/Degerfors, Odensbacken, Pålsboda osv men det kan naturligtvis inte bli lika omfattande som i stadstrafiken då det bor betydligt fler personer i stan. Kritiken mot nattrafiken i den nya linjenätet går ut på att den inte utgår från en central punkt och att den kommer att sluta för tidigt då det inte finns några bussar efter 2 då krogarna stänger. I det nuvarande nätet kör sista nattbussen 02:20 från stan och alla nattbussar utgår från Järntorget. Dessutom har det framförts kritik mot av avgångstiderna i den nya nattrafiken skiljer sig mellan fredagsnatt och lördagsnatt.

Jonas1968

Citat från: buskörare skrivet 24 mars 2010, 23:49:07 PM
Jag har inte tittat på nya tidtabellen, men stämmer det man läser så verkar det ju vara sommartidtabell redan nu i april, ja. Med 60 min-trafik.
På dom större stråken blir det 2 busslinjer som går paralellt men som får olika färdvägar i stan. Då blir det som sämst 30 minuterstrafik men dom sträckor som bara trafikeras av en linje blir det 60 minuterstrafik vissa tider och det hela sommarhalvåret. Tidigare har 60 minuterstrafik bara förekommit under högsommarturlistan på söndagarna samt i nattrafiken. Detta i kombination med att det inte finns någon samtrafik gör att resor där man behöver byta buss kan innebära långa väntetider på stan. Den 60 minuterstrafik som förekommit tidigare har ju varit kopplad till samtrafik vilket gjort byten mellan linjerna smidiga.

Omnilasse

Citat från: Jonas1968 skrivet 25 mars 2010, 16:07:22 PM
På dom större stråken blir det 2 busslinjer som går paralellt men som får olika färdvägar i stan. Då blir det som sämst 30 minuterstrafik men dom sträckor som bara trafikeras av en linje blir det 60 minuterstrafik vissa tider och det hela sommarhalvåret. Tidigare har 60 minuterstrafik bara förekommit under högsommarturlistan på söndagarna samt i nattrafiken. Detta i kombination med att det inte finns någon samtrafik gör att resor där man behöver byta buss kan innebära långa väntetider på stan. Den 60 minuterstrafik som förekommit tidigare har ju varit kopplad till samtrafik vilket gjort byten mellan linjerna smidiga.
Jo, det är ju det som är så märkligt med detta nya system, man skapar stombussar med linjer som mindre liknar det än 11, 12 och 14 idag! Det är väl en sak att det var lite bökigt att låta bussarna gå igenom stan - men att dela upp dem i många linjer gör ju nätet snarare otydligare. Kan inte se att man "sparar" en massa tid genom att de passerar antingen Järntorget eller Våghustorget och även för resenärerna är den "extratiden" lite larvig för att göra två linjer. På det sättet förlorar man ju lite av effekten med ett stomlinjenät och den enda som väl kan sägas uppfylla det kravet i denna plan, är att de går lite fortare genom staden och inte har några specialvarianter kvällstid. Jag skisssade på en lösning som i princip inte skulle innebära fler omlopp (ev. totalt ett omlopp mer i tio-minuterstrafik mot 20-minutersupplägget enligt nuvarande förslag, men samma i nuvarande 30-minuters och 60-minuters) som innebär att linjerna passerar både Resecentrum-Järntorget samt Våghustorget:
linje 1 Universitetet-USÖ-Resecentrum-Våghustorget-USÖ-Universitet (bör gå i båda riktningarna ev. med olika linjenummer),
linje 2. Brickebacken-Våghustorget-Resecentrum-Hovsta,
Linje 3. Karlslund-Våghustorget-Resecentrum-Lundby,
Linje 4: Björkhaga-Våghustorget-Resecentrum-Mellringe.
Förvisso skulle några linjer få en aning längre restid till den andra delen av centrum, men det skulle skapa en tydlighet och där alla linjer utom 1 (som ju fungerar som ett slags ringlinje och därmed har dubbel turhäthet), skulle ha som minst 30-minuterstrafik och under dagtid vardagar 10-minuterstrafik. Det skulle ha inneburit riktiga stomlinjer - även om några delar skulle få några minuters längre restid till en del destinationer inom city och att linje 2 inte skulle passera Universitetssjukhuset.

buskörare

Citat från: Jonas1968 skrivet 25 mars 2010, 15:54:59 PM
Nu finns det ju nattrafik även i regiontrafiken i Örebro län t ex från Örebro till Lindesberg, Karlskoga/Degerfors, Odensbacken, Pålsboda osv men det kan naturligtvis inte bli lika omfattande som i stadstrafiken då det bor betydligt fler personer i stan. Kritiken mot nattrafiken i den nya linjenätet går ut på att den inte utgår från en central punkt och att den kommer att sluta för tidigt då det inte finns några bussar efter 2 då krogarna stänger. I det nuvarande nätet kör sista nattbussen 02:20 från stan och alla nattbussar utgår från Järntorget. Dessutom har det framförts kritik mot av avgångstiderna i den nya nattrafiken skiljer sig mellan fredagsnatt och lördagsnatt.

Fast landsortens nattrafik går ju 01.20-01.30, dvs långt innan krogen stänger. Att alla bussar måste gå från samma ställe är ju inte heller jätteviktigt, hur många städer gör den det i? Samma tid, samma ställe? Och efter att ha kört Örebros landsorts nattbussar i drygt 9 år så kan jag lova dig att många av dom bussarna i många fall var fulla dom med. Många gånger mer fulla än t.ex 7:an.

Jonas1968

Citat från: buskörare skrivet 25 mars 2010, 22:15:42 PM
Fast landsortens nattrafik går ju 01.20-01.30, dvs långt innan krogen stänger. Att alla bussar måste gå från samma ställe är ju inte heller jätteviktigt, hur många städer gör den det i? Samma tid, samma ställe? Och efter att ha kört Örebros landsorts nattbussar i drygt 9 år så kan jag lova dig att många av dom bussarna i många fall var fulla dom med. Många gånger mer fulla än t.ex 7:an.
Att landsbygdstrafiken bara kör en tur runt 01:30 beror ju naturligtvis på att det bor färre där än i stan. Skulle landsbygdbussarna köra en gång i timmes 00:20, 01:20 samt 02:20 så skulle nog bussarna gå ganska tomma. Sedan är ju frågan om den enda turen borde gå senare och kanske gå 02:20 i stället för 01:30.
När det gäller stadstrafiken är det ju i allafall helt idiotiskt att köra relativt tät nattrafik men plötsligt sluta 15 minuter före den tid då den verkligen behövs och flest människor vill åka. Den tid som flest vill åka är ju efter 2 då krogarna stänger.

M67:an

Jag fattar inte varför man har gjort en sådan tidtabell som man har gjort. På flertalet linjer kommer bussarna köra efter varandra. Exempelvis 5:an och 8:an avgår nästan samtidigt från Centrum, vilket innebär att två ledbussar kör efter varandra till Hovsta. Ja, detsamma gäller på fler sträckor.

Att Sörbyängen och Ladugårdsängen snart är sammanbyggda har man inte alls tagit med i beräkningen. Och även i liknande fall växer staden så det knakar. Men kollektivtrafik är man inte intresserad av att förse områdena med. Och gör man det inte heller från början så behövs det knappast senare heller, då invånarna skapar sig annat resmönster som i de flesta fall stavas bilen. Och trots att jag personligen gärna åker buss, så väljer jag också bort den till förmån för bilen. Speciellt nu när jag får 60-minuters trafik utanför dörren!

Karsten

Citat från: M67:an skrivet 30 mars 2010, 21:25:35 PM
Jag fattar inte varför man har gjort en sådan tidtabell som man har gjort. På flertalet linjer kommer bussarna köra efter varandra. Exempelvis 5:an och 8:an avgår nästan samtidigt från Centrum, vilket innebär att två ledbussar kör efter varandra till Hovsta. Ja, detsamma gäller på fler sträckor.


Ja, och det är ju inte av omloppsskäl som bussarna går efter varandra ut från stan. De går ju väldigt jämnt in mot stan, och detta upplägg ger i vissa fall väldigt långa ståtider vid ändstation alternativt tomkörningar mellan de olika ändstationerna för att få effektiva omlopp. Ett exempel är de vid USÖ vändande linjerna 22 och 23 på lördagskvällar. De ankommer på minuttalen .42 och .48 och avgår båda på minuttalet .30.

Hela upplägget känns som en god tanke i grunden, men detaljplaneringen och tydligheten tycks ha gått förlorad längs vägen.

homer

Citat från: buskörare skrivet 25 mars 2010, 22:15:42 PM
Fast landsortens nattrafik går ju 01.20-01.30, dvs långt innan krogen stänger. Att alla bussar måste gå från samma ställe är ju inte heller jätteviktigt, hur många städer gör den det i? Samma tid, samma ställe? Och efter att ha kört Örebros landsorts nattbussar i drygt 9 år så kan jag lova dig att många av dom bussarna i många fall var fulla dom med. Många gånger mer fulla än t.ex 7:an.

När vi pratar om landsortstrafiken är de smålinjerna i örebro kommun vi menar? eller är de bussarna som går till övriga kommuner i länet?

tex 303 och 301 som borde gå oftare på natten än vad dem gör

Omnilasse

#40
Citat från: M67:an skrivet 30 mars 2010, 21:25:35 PM
Jag fattar inte varför man har gjort en sådan tidtabell som man har gjort. På flertalet linjer kommer bussarna köra efter varandra. Exempelvis 5:an och 8:an avgår nästan samtidigt från Centrum, vilket innebär att två ledbussar kör efter varandra till Hovsta. Ja, detsamma gäller på fler sträckor.

Att Sörbyängen och Ladugårdsängen snart är sammanbyggda har man inte alls tagit med i beräkningen. Och även i liknande fall växer staden så det knakar. Men kollektivtrafik är man inte intresserad av att förse områdena med. Och gör man det inte heller från början så behövs det knappast senare heller, då invånarna skapar sig annat resmönster som i de flesta fall stavas bilen. Och trots att jag personligen gärna åker buss, så väljer jag också bort den till förmån för bilen. Speciellt nu när jag får 60-minuters trafik utanför dörren!
Skälet till att 5 & 8:an går nästan samtidigt från Centrum är för att utredningen kom fram till att man skulle kunna göra snygga omlopp om 1-4, respektive 5-8 kunde kombineras med varandra. Eftersom alla linjer ska få styv tabell från ändstationerna, får det den följden att det inte fungerar i city. Lite konstigt, eftersom det ju är på kvällarna främst som bussarna går sällan och som man är i störst behov av en styv tabell och det är ju då största antalet resor sker från centrum... Som jag visat på tidigare ovan är den vinsten mycket blygsam, och ger på sin höjd några insparade pausavlösningar, men linjenätet som sådant ger dock snabbare turer genom city. Idén vore inte så dum om man hade en högre ambitionsnivå med turtätheten. Särskilt att man valt att ha sommarturlista halva året är knappast speciellt lyckat. Framförallt att man drar in på halvtimmestrafiken på vardags- och lördagskvällar under halva året. Att man minskar ner något i högtrafik må väl vara okej - men kvällstrafiken bör ju vara samma året runt (möjligen med undantag för industrisemestern). Mitt förslag ovan med fyra stomlinjer skulle istället ha den fördelen att man kunde köra med 20-minuterstrafik vissa tider - vilket är nästan omöjligt med två linjer som kombineras som då skulle få 40-minuterstrafik. I sådana fall kunde man utnyttja resurserna bättre under året och skapa, som jag tror en både enklare och mer funktionellt linjenät - om än det skulle ta något längre tid att ta sig från den ena delen av staden till den andra.
  Såg att Karsten hade svarat att det inte berodde på omloppen och det är klart man har gjort det värre än det behövde ha varit och i vissa fall har man (som det tycks inte brytt sig). Ta 21:an med sin 31 minuterstrafik som hur enkelt som helst skulle kunna åtgärdas med tomkörningar till USÖ och kopplas samman med 22 och 23 (kan högst ta 2-3 minuter i körtid från ändstationen) och man hade sluppit en sådan konstruktion (som ju måste vara knepigt att få bra till effektivt när det gäller avlösningar också...).  Men däremot är det så att tanken att ha olika linjer som inte har samma start -och slutdestination i sig omöjliggör att "saxa" linjerna i bägge riktningarna. Däremot behöver de förstås inte gå efter varandra, men helt styv tabell går inte att få. Inte ens om man har samma start - och slutdestination går det att få en helt jämn tabell, då vägarna genom centrum tar olika lång tid...

Omnilasse

Citat från: Karsten skrivet 30 mars 2010, 22:01:07 PM
Ja, och det är ju inte av omloppsskäl som bussarna går efter varandra ut från stan. De går ju väldigt jämnt in mot stan, och detta upplägg ger i vissa fall väldigt långa ståtider vid ändstation alternativt tomkörningar mellan de olika ändstationerna för att få effektiva omlopp. Ett exempel är de vid USÖ vändande linjerna 22 och 23 på lördagskvällar. De ankommer på minuttalen .42 och .48 och avgår båda på minuttalet .30.

Hela upplägget känns som en god tanke i grunden, men detaljplaneringen och tydligheten tycks ha gått förlorad längs vägen.
Måste mer och mer bli förundrad över hur de har tänkt. Har verkligen (utan att djupa allt för mycket) försökt se om det går att göra några vinster på tomkörningar, men kan inte se att det går att hämta hem något omlopp där heller. Istället för de 11 fordonsomlopp som utredningen kom fram till skulle behövas i timmestrafik för stomlinjerna (har väl förvisso gjorts någon ändring sedan dess), tycks det som att trafiken kräver 14 stycken. Det är mycket möjligt att det kan klara av någon rast med att tomköra och hålla på, men det låter inte som 2010! Och det låter ju lite konstigt när tanken var att bygga upp linjenätet som man gjort från utredningens sida för att göra den så effektiv som möjligt, Visserligen krävs det väl ungefär 3 tjänster för att täcka pausar och raster vid en mer effektiv trafikplan, men den tiden kan ju merutnyttjas till de andra linjerna på ett mer effektivt sätt. Kan inte heller begripa varför man inte försökt saxa linjerna med samma slutdestination bättre. Hur man än gör går det ju inte helt och hållet, men det går ju i alla fall betydligt bättre än vad som har gjorts i det här fallet.

Omnilasse

Nu har man enligt hemsidan tydligen rättat till bristen med nattbussar på stadslinjerna och kommer köra turer 1-3 & 8, samt linje 25, från Konserthuset, klockan 02.20. Så protesterna verkar ha hjälpt!

buskörare

Citat från: homer skrivet 30 mars 2010, 22:08:40 PM
När vi pratar om landsortstrafiken är de smålinjerna i örebro kommun vi menar? eller är de bussarna som går till övriga kommuner i länet?

tex 303 och 301 som borde gå oftare på natten än vad dem gör

Smålinjer? Landsortstrafiken är väl i princip alla 3-siffriga linjer, men nattrafiken gäller bara dom som går nattrafik idag. Som avgår från Örebro runt 01.30 med 10 minuters förskjutning åt båda håll.

Mustman

Man kände sig lite som turist i sin egen stad idag när man åkte buss
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."