Nytt linjenät i Örebro!

Startat av bisquit, 25 februari 2010, 11:20:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bisquit

Det blir nytt linjenät i Örebro från och med 1 april 2010. Hela 14 nya busslinjer. http://na.se/nyheter/1.746852-sa-blir-nya-bussnatet Linje 1-8 är stomlinjer, som trafikeras med ledvagn. Medan Linje 21-26 blir stadslinjer. De kommer rullar lite kortare sträckor och med kortvagn.

bisquit

Så den 1 april lär iaf jag göra ett studiebesök i Örebro och åka buss!

Christer K

Detta har man totalt misslyckas med, Almby som alltid har haft busstrafik  på Vallgatan blir utan, buss till Örnsro upphör, många äldre kommer att bli drabbade. Det finns flera brister i systemet som att buss från Brickbacken inte trafikerar Konsterthuset eller Resecentrum för byte till Landsortsbuss.
Nej denna gången verkar det vara en ren skrivbordsprodukt från tjänstemän inom Örebro Kommun.
Till hösten kommer vi säkert att få se ändringar av linjer.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

rengmark

Oavsett vad man tycker om linjenätet så är jag imponerad av deras information.
http://orebrostadsbuss.lanstrafiken.se/

Anders Noren

Citat från: Christer K skrivet 26 februari 2010, 06:33:10 AM
Detta har man totalt misslyckas med, Almby som alltid har haft busstrafik  på Vallgatan blir utan, buss till Örnsro upphör, många äldre kommer att bli drabbade. Det finns flera brister i systemet som att buss från Brickbacken inte trafikerar Konsterthuset eller Resecentrum för byte till Landsortsbuss.
Nej denna gången verkar det vara en ren skrivbordsprodukt från tjänstemän inom Örebro Kommun.
Till hösten kommer vi säkert att få se ändringar av linjer.
/ Christer K

Vad pratar du om? Linjenätet är uppbyggt efter principen att stomlinjerna går i par, där en linje går via Våghustorget och en via Resecentrum. Det gäller även Brickebacken: varannan avgång går därmed via Våghustorget och varannan via Resecentrum. Dubbellinjesystem som detta är utmärkta i städer som är för stora för att det ska finnas en entydig centrumpunkt. (Den andra varianten av dubbellinjesystem är att linjerna går gemensamt i centrum men delar sig i ytterområdena så att yttäckningen blir bättre längst ut, till exempel i Luleå.)

Anders

bisquit

Jo som jag kan se det. Så kommer det bli bra. I princip alla linjer har nära anslutning till Länsbuss. Antingen på Resecentrum eller Södra Grev, Sen så skall man observera att detta linjenät kommer få sig en finjustering till hösten. Då Järntorget blivit ombyggt. Sen bör man tänka på att detta är ett nytt linjenät. Som allt annat nytt brukar få. Det vill säga barnsjukdomar..

buskörare

Citat från: Christer K skrivet 26 februari 2010, 06:33:10 AM
Detta har man totalt misslyckas med, Almby som alltid har haft busstrafik  på Vallgatan blir utan, buss till Örnsro upphör, många äldre kommer att bli drabbade. Det finns flera brister i systemet som att buss från Brickbacken inte trafikerar Konsterthuset eller Resecentrum för byte till Landsortsbuss.
Nej denna gången verkar det vara en ren skrivbordsprodukt från tjänstemän inom Örebro Kommun.
Till hösten kommer vi säkert att få se ändringar av linjer.
/ Christer K

Nr 3 från Brickebacken går ju via Resecentrum?

Omnilasse

Det finns ju några problem och som antyddes där 2:an och 4:an kompletterar varandra (förbi Almby) blir det ju inte riktigt bra (då ingen passerar rececentrum eller konserthuset). Brickebacken verkar ju fått en lösning, som inte stämmer med linjesträckningen för linjen - där det ju endast står till universitetet i länken, så det verkar man ju ha löst i slutfasen av arbetet.) Sedan handlar det ju om hur effektiva omlopp man väljer. De beräkningar som gjordes under utredningens gång, visade ju på att man bara kunde ha styv tidtabell mellan de kompletterande linjerna åt ena hållet (företrädesvis in mot stan), detta gör ju ändå att trafiken blir lite för dålig under den tid linjerna kör i timmestrafik. Frågan är förstås också hur fördelningen blir, om belastningen på de jämna stomlinjenumrena kan konkurrera med de udda, eller om fördelningen blir för snedvriden?

Christer K

Citat från: buskörare skrivet 26 februari 2010, 13:30:50 PM
Nr 3 från Brickebacken går ju via Resecentrum?
Missade på kartan i Allehanda att bussen går in via Resecentrum, tydligare bild på Länstrafikens hemsida.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Svempa

Kartan i NA går ju inte att se ett s**t på . Därför jag i kommentarerna la in en länk till länstrafikens sida. Det nya linjenätet är jättebra. klart det kommer att behöva justeras lite.  Den ursprungliga planen var att implementera det i saband med de nya bussarna i höstas men då den nya depån blev dyrare än planerat så sköt man upp starten på det nya linjenätet ett halvår för att spara pengar. Det är betydligt dyrare för kommunen med det nya linjenätet. Hoppas inte det blir justerat av ekonomiska skäl innan det hunnit provats riktigt.

Mustman

På länstrafikens sida kan man också välja en linje och se bara den linjens sträckning. Tryck på numren över linjekartan 
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

bjorkaan

Tidigare så har bussarna gått genom Almby, det har den gjort i evigheter och det är inga fel på det. Dock så har den linje som jag åker med varje dag 12:an som nu kommer heta 3:an fått 30mins trafik istället för 20mins som det var innan, det är lite tråkigt om man missar bussen p.g.a av att landsortsbussen är sen så får man vänta 25-30 min, på en stadsbuss, min 502 går var 30:e min...

Ersa

Citat från: rengmark skrivet 26 februari 2010, 11:25:26 AM
Oavsett vad man tycker om linjenätet så är jag imponerad av deras information.
http://orebrostadsbuss.lanstrafiken.se/

Vilka ligger bakom denna rikliga och tydliga information? Dessa människor borde omedelbart få uppdrag av alla andra trafikhuvudmän, främst vissa uppe i norr! :D

Karsten

Om man studerar tidtabellerna lite grand så upptäcker man snart att ingen av stomlinjerna har samma avgångstider måndag-fredag resp. lördag och söndag när linjerna går med timmestrafik. T.ex går linje 4 från Universitetet på minuttalet .32 måndag-fredag, .00 lördag och .15 på söndagar. Natturerna på fredagskväll går på minuttalet .44, på lördagskvällen går de .00. Hur kommer det sig att det blivit så här? Trafiken verkar i övrigt vara rak och tydlig, och informationen på hemsidan är exemplarisk.  ???

En avvikelse från den raka 30- och 60-minuterstrafiken hittas på linje 21 på helgerna där varvtiden inte verkar lira riktigt med önskad turtäthet. Linje 21 går med antingen 31- eller 62-minuterstrafik på helgerna.

Mustman

Något jag funderar över är hur bussarna ska få rum framför sjukhuset... det är trångt där med redan nu, när det ändå bara är flexbussarna som går där ifrån
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."