De nya stadsbussarna i Gävle

Startat av AO, 22 februari 2010, 14:05:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 10 april 2010, 20:03:17 PM
Det där är ju bara negativt snack att det beror på ovilja - man tillverkar det kunden vill ha om det är försvarbara volymer - precis som alla andra tillverkare!
A78-bussarna hos Nobina i SL-land har 2-2-1.

MB kunde säkert fixa detta i sin fabrik - men MB/operatören valde säkert en annan lösning med ombyggnad på plats i Sverige - sånt sker ofta som anpassning från en standardversion - inte bara på bussar från Tyskland

sorry...men din tråkiga negativitet punkterad....

I detta fall som uppkom med MB var det så att om man ville ha bussarna fortast möjligt fick man ta en standard version. Sedan är det en annan sak vem som betalade ombyggnaden.
När det gäller A78 bussarna har jag aldrig sett någon med 2+2+2 troligtvis därför att dubbladörrar nog inte får plats efter bakaxlen och motorn.
När det gäller min negativitet som Ulf påstår jag ger här på forumet, så är det bara Ulf som har ont av denna. Jag undviker sedan länge att citera dennes kommentarer här på forumet denna kommenentar är bara ett undantag. Jag och mina vänner här har en trevlig konversation både öppet och med privata meddelanden.

I branschen 37 år

Ulf Rådeström

Citat från: Jan skrivet 10 april 2010, 22:04:33 PM
I detta fall som uppkom med MB var det så att om man ville ha bussarna fortast möjligt fick man ta en standard version. Sedan är det en annan sak vem som betalade ombyggnaden.
När det gäller A78 bussarna har jag aldrig sett någon med 2+2+2 troligtvis därför att dubbladörrar nog inte får plats efter bakaxlen och motorn.
När det gäller min negativitet som Ulf påstår jag ger här på forumet, så är det bara Ulf som har ont av denna. Jag undviker sedan länge att citera dennes kommentarer här på forumet denna kommenentar är bara ett undantag. Jag och mina vänner här har en trevlig konversation både öppet och med privata meddelanden.



Jaja...sluta nu - jag tyckte bara du var lite väl negativ angående din inställning till tyska busstillverkares flexibilitet - och jag tyckte du hade helt fel - och det får du helt enkelt tåla. Har aldrig påstått att du är allmänt negativ på forumet - glöm inte o läsa inlägget du refererar till bara  :)

A78 kan inte fås med 2-2-2 - rätt för att det som du skriver inte får plats en bakdörr helt enkelt - däremot behöver dom inte tvunget få 2-2-0 eller något för det - utan 2-2-1! som jag skrev om det vill sig.

VAd gäller vem som betalar en ombyggnad - tja...det är väl den som beställer antar jag - så funkar det ju alltid. Vill man ha speciallösningar får man ju betala som beställare - enkelt.
Sedan har jag väl inte fel heller i att går man ifrån standardlösningen så måste ju någon bygga om det - och då är det ju fullt naturligt att man lägger ut detta på ett externt företag så att man inte behöver "störa" line-tillverkningen" på stora fabriken.

Det har väl inget som helst med att MB inte skulle "kunna" eller "vilja" bygga om? Dessutom fäller du ju din egen åsikt om MBs ovilja när du skriver att man ville ha bussarna så fort som möjigt - troligen snabbare än dom skulle hinna byggas om...nja...ihåligt resonemang...tycker åtminstone jag...

Eller du håller inte alls med?

Henrik

Ja du Jan du var med på Swebus fleet, du jobbade med dessa bussar vill jag minnas. Sedan vem som betalde kalaset behöver vi inte nämna här.

AO

Citat från: Jan skrivet 10 april 2010, 19:22:27 PM
MAN har varit duktiga på att hinna itid. Men KR kanske får låna någon Nobina vagn för att klara trafiken.

Det blir troligtvis inte några lån av Nobina som sagt att de redan är klar med omplacering av samtliga fordon efter avtalet i Gävle löpt ut. Däremot har Stadsbussarna annonserat att man kommer att låna X antal bussar från Östersund vid trafikstart.

RoggaBoy

Citat från: AO skrivet 11 april 2010, 19:46:47 PM
Det blir troligtvis inte några lån av Nobina som sagt att de redan är klar med omplacering av samtliga fordon efter avtalet i Gävle löpt ut. Däremot har Stadsbussarna annonserat att man kommer att låna X antal bussar från Östersund vid trafikstart.

Vet du vilka städer Nobinas bussar kommer hamna i efter Gävle?

Jan

Citat från: RoggaBoy skrivet 11 april 2010, 20:02:41 PM
Vet du vilka städer Nobinas bussar kommer hamna i efter Gävle?

Troligtvis på de ställen där man har något/ra år kvar och för att ersätta äldre fordon. Men eftersom SL ligger ute på anbud för Nobinas trafik, så är det svårt att finna platser till dessa. Möjligtvis någon Scania Maxci i Umeå bytas ut.
I branschen 37 år

jocke

Då får umeå en varm överraskning till sommaren med andra ord :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

Citat från: Jan skrivet 11 april 2010, 20:39:16 PM
Troligtvis på de ställen där man har något/ra år kvar och för att ersätta äldre fordon. Men eftersom SL ligger ute på anbud för Nobinas trafik, så är det svårt att finna platser till dessa. Möjligtvis någon Scania Maxci i Umeå bytas ut.

Åldersmässigt klarar alla Nobinas fordon i Umeå tätort hela nuvarande avtal ut, men rent bränsleekonomiskt vore det ju kanske smart att byta ut några etanolbussar (f.d. Polarbuss) i Umeå mot dieselbussar från Gävle. Detta då det inte finns något krav på att köra med etanol i Umeå längre. Kravet var väl bara att nuvarande Nobina skulle ta över de etanoldrivna Polarbussarna, och inte tvingas köra med dem alla i just Umeå detta avtal ut. 6932 (f.d PB 48) hamnade ju t.ex i Dalarna snabbt.
Eventuella uppflyttade dieselvagnar från Gävle måste dock uppfylla vissa krav i Umeå, t.ex fungerande AC. Dock tror jag inte att de två "flex-MaxCi" i Umeå byts ut först, då de mest ändå agerar pålitliga reserv- och insatsbussar idag. Troligare blir det någon av de fem slöa, törstiga, svårstartade och stötiga OmniCity-kortvagnarna som inte riktigt passar på någon tätortslinje i Umeå sedan 83 & 84 lades ner. Så fem ersättare till dessa är välkomna! Gärna 12-meters B10BLE eller fler boggivagnar. Alla f.d. Jönköpingsvagnar funkar ju riktigt bra i Umeå. :)

RoggaBoy

Citat från: jocke skrivet 12 april 2010, 00:51:16 AM
Då får umeå en varm överraskning till sommaren med andra ord :)

Så länge man slipper ledbussarna med träbänkarna så är man nöjd. :)

Der_löwe

Citat från: RoggaBoy skrivet 11 april 2010, 20:02:41 PM
Vet du vilka städer Nobinas bussar kommer hamna i efter Gävle?

En del av bussarna kommer att gå till Nyköping där Nobina vann trafiken. Alla bussar med inventarienummmer 54XX och 53XX (Säffle 2001) returneras till Säffle. Resten fördelas lite varstans över landet.

jocke

Citat från: Der_löwe skrivet 23 april 2010, 10:31:48 AM
En del av bussarna kommer att gå till Nyköping där Nobina vann trafiken. Alla bussar med inventarienummmer 54XX och 53XX (Säffle 2001) returneras till Säffle. Resten fördelas lite varstans över landet.

haha dom som är schyssta o åka i ska tillbaka :P
Fy fan va de ska bli skönt o slippa 57XX vagnarna alltså, obeskrivligt.
Jag förändrar era liv med detta inlägg