De nya stadsbussarna i Gävle

Startat av AO, 22 februari 2010, 14:05:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Citat från: julle skrivet 04 mars 2010, 17:51:05 PM
Normalbussarna blir lågenté, ledbussarna låggolv. Och det blir INTE hårdplaststolar a la Örebro, utan mjuka dynor.

Härligt, för Nobina har några ledbussar med hårdplast. Inte skönt att åka Valbo - Korsnäs med dem.

AO

Citat från: julle skrivet 04 mars 2010, 17:51:05 PM
Normalbussarna blir lågenté, ledbussarna låggolv. Och det blir INTE hårdplaststolar a la Örebro, utan mjuka dynor.

Hur blir normalbussarna med biogas? Blir de lågentré eller låggolv? Har inte sett biogas med lågentré från MAN förut.

Blir det bara nya bussar eller några begagnade också?

jocke

Citat från: julle skrivet 04 mars 2010, 17:46:15 PM
Bussarna kommer att bli gula, precis som i Östersund!

Vet du detta säkert? Hur kommer det sig att X-trafik plötsligt struntar i sina länsfärger med X-et?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

julle

Citat från: jocke skrivet 05 mars 2010, 01:04:17 AM
Vet du detta säkert? Hur kommer det sig att X-trafik plötsligt struntar i sina länsfärger med X-et?
Detta är säkert!
Det är hela grejjen med det nya trafikavtalet i Gävle, det är ett så kallat nettoavtal där entreprenören får behålla biljettintäkterna. I princip står det entreprenören fritt att köra linjer och turtäthet efter eget huvud. Även val av fordonstyp är upp till entreprenören att välja. För att ett sådant avtal ska fungera krävs också att entreprenören får marknadsföra sig själva, exempelvis genom egen design på bussarna, vilket alltså X-trafik har tillåtit. Frågan är om ens X-trafiks logga kommer att visas på bussarna överhuvudtaget, det lär visa sig!

Ersa

Citat från: julle skrivet 05 mars 2010, 15:24:45 PMFrågan är om ens X-trafiks logga kommer att visas på bussarna överhuvudtaget, det lär visa sig!

I Östersund, där man började med samma typ av nettoavtal 2001, finns Länstrafikens logga enbart längst fram på taket. Ovanför framdörren, samt ovanför förarfönstret. Se bilder på högersidan och vänstersidan här. Det är rätt möjligt är att det blir samma utförande i Gävle.

Anders Noren

Citat från: julle skrivet 05 mars 2010, 15:24:45 PM
Detta är säkert!
Det är hela grejjen med det nya trafikavtalet i Gävle, det är ett så kallat nettoavtal där entreprenören får behålla biljettintäkterna. I princip står det entreprenören fritt att köra linjer och turtäthet efter eget huvud. Även val av fordonstyp är upp till entreprenören att välja. För att ett sådant avtal ska fungera krävs också att entreprenören får marknadsföra sig själva, exempelvis genom egen design på bussarna, vilket alltså X-trafik har tillåtit. Frågan är om ens X-trafiks logga kommer att visas på bussarna överhuvudtaget, det lär visa sig!

Vad är då egentligen meningen med att ha länstrafikbolag?

Ersa

#21
Citat från: Anders Noren skrivet 06 mars 2010, 15:39:45 PM
Vad är då egentligen meningen med att ha länstrafikbolag?

För att ha en gemensam taxa, samma busskort och en enda tidtabell i ett helt län. Innan den senaste reformen som gav oss en trafikhuvudman (länstrafikbolag) i varje län fanns det en massa olika busstaxor beroende på vilket bolag man åkte med. Hur kul är det att tvingas ha tre olika busskort, eller tvingas lösa tre olika enkelbiljetter utan övergång för en enda resa inom samma kommun? Dessutom hade de olika bussbolagen egna tidtabeller där bara de egna turerna fanns med. Så det gällde att samla på sig tre olika tidtabeller från tre olika företag, om alla dessa körde mellan två orter som man ville åka.

Nettoavtalen som började komma till i 2000-talens början är en helt annan sak, och har inget med trafikhuvudmännens vara eller inte vara. De handlar om att trafikhuvudmännen släpper lite på sin absoluta makt och ger trafikutövaren (bussbolaget) en aning mer att säga till om. T.ex biljettpriser, turtäthet och linjesträckningar. Samt färgen på bussparken.

jocke

Tråkigt säger jag. Hade sett fram emot Man i X-trafiklack :(
Jag förändrar era liv med detta inlägg

hisen12

Jag kanske har missuppfattat ngt, Men kommer det gå att resa med X-trafiks biljetter när Stadsbussarna börjar köra?

Ersa

Citat från: Buslovers92 skrivet 08 april 2010, 22:01:11 PM
Jag kanske har missuppfattat ngt, Men kommer det gå att resa med X-trafiks biljetter när Stadsbussarna börjar köra?

Självklart! Biljettsystemet är fortfarande X-trafiks. Det enda stora skillnaden är att kundernas pengar hamnar hos Stadsbussarna istället för hos X-trafik efter betalning.

Klaverdörr

Hej alla!

Hur ser dörrställningen ut på bussarna
Kortvagnar 2x2x2 eller 2x2x1 ?
Ledvagnar 2x2x2x0 eller 2x2x1x0 ?

Jan

#26
Citat från: Klaverdörr skrivet 09 april 2010, 14:55:24 PM
Hej alla!

Hur ser dörrställningen ut på bussarna
Kortvagnar 2x2x2 eller 2x2x1 ?
Ledvagnar 2x2x2x0 eller 2x2x1x0 ?

Tyska tillverkare är oftast ovilliga att göra ändring från tysk standard. Kortvagnarna kommer att bli 2+2+0 eller 2+2+2
och ledvagnarna 2+2+2+0 eller 2+2+2+1

Kommer ihåg att Swebus köpte Mercedes till SL, dessa fick byggas om i Sverige eftersom ingen skulle åka baklänges. MB kunde inte fixa detta i sin fabrik.
I branschen 37 år

jocke

Kanske blir som de nya MAN i uppsala.

2+2+2 på både ledvagnar och Kortvagnar. En trevlig dörrställning som ger fler platser i en ledbuss än om den kör 2+2+2+X.

Ingen som har någon koll på när de kommer börja levereras? Tänkte de är ju bara 2 månader kvar så bör väl börja trilla in om ca 1 månad kan man tycka
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Jan

Citat från: jocke skrivet 10 april 2010, 14:54:44 PM
Kanske blir som de nya MAN i uppsala.

2+2+2 på både ledvagnar och Kortvagnar. En trevlig dörrställning som ger fler platser i en ledbuss än om den kör 2+2+2+X.

Ingen som har någon koll på när de kommer börja levereras? Tänkte de är ju bara 2 månader kvar så bör väl börja trilla in om ca 1 månad kan man tycka

MAN har varit duktiga på att hinna itid. Men KR kanske får låna någon Nobina vagn för att klara trafiken.
I branschen 37 år

Ulf Rådeström

Citat från: Jan skrivet 10 april 2010, 06:07:38 AM
Tyska tillverkare är oftast ovilliga att göra ändring från tysk standard. Kortvagnarna kommer att bli 2+2+0 eller 2+2+2
och ledvagnarna 2+2+2+0 eller 2+2+2+1

Kommer ihåg att Swebus köpte Mercedes till SL, dessa fick byggas om i Sverige eftersom ingen skulle åka baklänges. MB kunde inte fixa detta i sin fabrik.

Det där är ju bara negativt snack att det beror på ovilja - man tillverkar det kunden vill ha om det är försvarbara volymer - precis som alla andra tillverkare!
A78-bussarna hos Nobina i SL-land har 2-2-1.

MB kunde säkert fixa detta i sin fabrik - men MB/operatören valde säkert en annan lösning med ombyggnad på plats i Sverige - sånt sker ofta som anpassning från en standardversion - inte bara på bussar från Tyskland

sorry...men din tråkiga negativitet punkterad....