De nya stadsbussarna i Gävle

Startat av AO, 22 februari 2010, 14:05:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

I en tidigare tråd kunde man ana att de nya bussarna i Gävle kommer att bli MAN då man sökte mekaniker till MAN bussar. Jag har nu fått bekräftat att det blir MAN till Gävle. Det kommer att bli 10 ledvagnar och resten blir vanliga 12 meters vagnar.

Peter Öden

Hej !

Antalet 2-axliga MAN blir 32 st (varav 5 för gasdríft).

Mvh Peter Ö

AO

Då borde det ju röra sig om cirka 5-10 andra bussar som blir begagnade då eller? Vet du mer om det Peter?

jocke

Fan va nice :)
Kan nog göra sig bra i X-trafik lack :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Anders Noren

10 ledvagnar? Nu var det några år sedan jag var regelbunden resenär i Gävle, men på den tiden fanns, typ, två ledvagnar som brukade gå på 1:an i skolrusningen. På den tiden drömde jag om lågentréledvagnar (t.ex. B9S) på 1:an, den är lite för lång för att det ska vara acceptabelt att skumpa i en trång, hårdfjädrad stadsbuss av den vanliga modellen (B7-nånting?). Min smärtgräns för trånga stadsbussar går vid någonstans mellan 10 och 15 minuters resa, sedan vill jag ha åka lågentrébuss med komfortabel regionalinredning.

Var är de tänkt att gå? Jag kan tänka mig att de kan göra nytta både på 1:an och 2:an.

Anders

AO

MAN-bussarna är faktiskt realtivt bekväma att åka för att ha låggolv, de är verkligen inte i närheten av B7LA  ;D
Huvudsaken är väl att de är beställda med bekväma stadsbusstolar och inte hårdplaststolar a la Örebro och Hudik.

Nobinas planer var att trafikera linje 1 och 2 med ledvagnar om de vunnit trafiken, det troliga är väl att Stadsbussarna planerar samma sak. Men det lär tillkomma fler vagnar än de 42 som är beställda eftersom de inte räcker till. Har för mig att beställningen är på 46 bussar, plus att man lär ju ha några reserver också. Därför borde ju de 9 begagnade Scalor det tidigare pratats om passa in perfekt. Scalorna är ju boggibussar så de lär väl också dyka upp på några av stomlinjerna. Linje 12 lär nog inte behöva någon ledvagn som idag då det främst var sträckan Centrum-Hagaström som krävde det, en sträcka som kommer trafikeras med stomlinje 4.

AO

Blir det ny lack på bussarna i Gävle? Ja iaf enligt en artikel i Arbetarbladet som uppger att bussarna kommer att lackas i Stadsbussarnas gula lack. Det blir ju i så fall inte så stor förändring motför idag. Den enda skillnaden blir ju att X:et försvinner samt att vissa oranga detaljer läggs till.

Enligt artikeln ska också drygt 50 nya bussar ha beställts och inte 42. Blir det andra bussar än bara MAN kanske?

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1837674-titta-sa-har-ska-det-se-ut-pa-gavles-gator

jocke

Va fan, ja ville se Man i X-trafik lack
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Marcus Li

Citat från: AO skrivet 24 februari 2010, 01:32:28 AM
Blir det ny lack på bussarna i Gävle? Ja iaf enligt en artikel i Arbetarbladet som uppger att bussarna kommer att lackas i Stadsbussarnas gula lack. Det blir ju i så fall inte så stor förändring motför idag. Den enda skillnaden blir ju att X:et försvinner samt att vissa oranga detaljer läggs till.

Enligt artikeln ska också drygt 50 nya bussar ha beställts och inte 42. Blir det andra bussar än bara MAN kanske?

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1837674-titta-sa-har-ska-det-se-ut-pa-gavles-gator


Utan att egentligen veta nånting skulle jag tro att det är en missuppfattning... Jag tror det är x-trafiks nya färgsattning som avses.

Peter Öden

Hej !

Vad gäller antalet nya bussar till Gävle så har det framkommit olika
uppgifter om detta. Det blir definitivt 46 st !!

Mvh Peter Ö

jocke

Citat från: Marcus Li skrivet 27 februari 2010, 07:44:47 AM
Utan att egentligen veta nånting skulle jag tro att det är en missuppfattning... Jag tror det är x-trafiks nya färgsattning som avses.

Vi kan ju alltid hoppas på de. Vill se MAN i x-trafik lack :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

RoggaBoy

Så länge det inte blir träbänkar så är jag nöjd.

jocke

Stadsbussarna har flyttat in i nya kontorslokaler på nygatan nu :)

Dom hade en ny loggotyp "Stadsbussarna Gävle" kommer med bild sen.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

julle

Citat från: Marcus Li skrivet 27 februari 2010, 07:44:47 AM
Utan att egentligen veta nånting skulle jag tro att det är en missuppfattning... Jag tror det är x-trafiks nya färgsattning som avses.
Bussarna kommer att bli gula, precis som i Östersund!

julle

Citat från: Anders Noren skrivet 23 februari 2010, 20:56:02 PM
10 ledvagnar? Nu var det några år sedan jag var regelbunden resenär i Gävle, men på den tiden fanns, typ, två ledvagnar som brukade gå på 1:an i skolrusningen. På den tiden drömde jag om lågentréledvagnar (t.ex. B9S) på 1:an, den är lite för lång för att det ska vara acceptabelt att skumpa i en trång, hårdfjädrad stadsbuss av den vanliga modellen (B7-nånting?). Min smärtgräns för trånga stadsbussar går vid någonstans mellan 10 och 15 minuters resa, sedan vill jag ha åka lågentrébuss med komfortabel regionalinredning.

Var är de tänkt att gå? Jag kan tänka mig att de kan göra nytta både på 1:an och 2:an.

Anders
Normalbussarna blir lågenté, ledbussarna låggolv. Och det blir INTE hårdplaststolar a la Örebro, utan mjuka dynor.