Solaris till Veolia Trelleborg [Bilder]

Startat av Ulf Rådeström, 11 februari 2010, 18:44:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

#30
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 februari 2010, 15:53:54 PM
Rent estetiskt tycker jag att den undre instrumentbrädan ser betydligt bättre ut. Den övre instrumentbrädan tycker jag är riktigt ful. I modern tid tycker jag att den övre rent estetiskt är bland det värsta jag sett

Den är inte vacker, men oerhört praktisk då man når alla knappar utan att böja sig framåt. Ajöss ryggvärk! :)


Svemicke

Skulle varit kul att provköra de båda och känna skillnaden faktiskt, men jag tycker, av bilderna att döma, att B9S:en ser bekvämare ut att köra.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 13 februari 2010, 02:44:49 AM
Vad är det för dvärgratt? Är det helt omöjligt för bussbyggare av idag att bygga bekväma förarplatser? Det är bussar som ska köras, inte kossor som ska mjölkas!

Citat från: Ersa skrivet 13 februari 2010, 03:21:32 AM
Här uttalar vi tydligen oss gärna innan vi provkört själva! Är det någon förarplats som är bekväm så är det bl.a. denna. I samma klass kommer Nobinas 8700:or i UL-trafik, samt de flesta MaxCi-vagnarna.

Citat från: Svemicke skrivet 13 februari 2010, 16:08:19 PM
Behöver inte provköra för att se att det här är uppåt väggarna obekvämt.

Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2010, 11:46:23 AM
Nej, det räcker ju med ett enda foto för att direkt kunna döma ut en bussmodells köregenskaper helt...

Citat från: Svemicke skrivet 14 februari 2010, 14:37:10 PM
Ja, eftersom det på bilden går att se hur den är konstruerad. Liten ratt = jobbig att styra. Stor ratt = lätt och bekväm att styra.

Egentligen borde jag bara sätta punkt här. Det går inte att diskutera seriöst med någon som tror sig veta allt, trots att denne person aldrig satt foten i det fordon han har bestämda åsikter om. Mina åsikter är självklart inte mycket värda trots att jag kört samma bussmodell i 2½ år i sträck på heltid. Men dialogen ovan talar väl för sig själv?

yngrot

Men hur stor är skillnaden på ratten i verkligheten för jag ser ingen större skillnad.. Däremot blir det snart prova på den som Niclas B tycker är så ful... vi får ju 8500 + 8700 och det är väl så vitt jag förstår samma bräda i dem??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2010, 16:01:41 PM
Den är inte vacker, men oerhört praktisk då man når alla knappar utan att böja sig framåt. Ajöss ryggvärk! :)



Men hade de inte kunnat bygga en praktisk intrumentbräda som också ser lite snygg ut? Bara för att man gör en sak som är praktisk behöver den väl inte vara så här ful?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

#35
Citat från: yngrot skrivet 14 februari 2010, 20:26:18 PM
Men hur stor är skillnaden på ratten i verkligheten för jag ser ingen större skillnad.

Nej, på bilderna syns ingen större skillnad, men när du väl sitter där märker du verkligen skillnaden. Det är ju därför man bör prova själv, och inte bara lita på bilder. Men du kan se skillnaden om du tar måttet från radioknapparna, samt de nedre signalhornsknapparna och ut till rattens ytterkant.

Jag har tyvärr inga mått på de olika rattarna, då jag inte tänkt på att ha med en tumstock i arbetsväskan, men det känns som att det yttre måttet på den lilla ratten ungefär motsvarar ringens inre mått på den stora. Som tur var är den stora ratten oerhört sällsynt häromkring, så det kan dröja innan jag får fram måtten på den. Men jag kan ju iofs slå en pling till Umeå.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 februari 2010, 20:32:57 PM
Men hade de inte kunnat bygga en praktisk intrumentbräda som också ser lite snygg ut? Bara för att man gör en sak som är praktisk behöver den väl inte vara så här ful?

Funktion skall gå före form, så denna panel är riktigt bra. Visst hade design varit ett plus i kanten, men det är väl ändå inget man reflekterar över under arbetstid? Huvudsaken jag slipper ta med en lång pinne för att kunna peta på knappar som placerats på skumma ställen är jag helnöjd. ;)

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2010, 21:38:08 PM
Funktion skall gå före form, så denna panel är riktigt bra. Visst hade design varit ett plus i kanten, men det är väl ändå inget man reflekterar över under arbetstid? Huvudsaken jag slipper ta med en lång pinne för att kunna peta på knappar som placerats på skumma ställen är jag helnöjd. ;)

Men man kunde ju kombinera både funktion och form? En sak behöver ju inte göras ful bara för att bli funktionell och praktisk? Man hade ju kunnat formge denna i mitt tycke så fruktansvärt fula instrumentbräda så att den hade haft samma funktioner men en mer behaglig formgivning? Det ena behöver ju inte utesluta det andra?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

SimonB

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 februari 2010, 22:58:41 PM
Men man kunde ju kombinera både funktion och form? En sak behöver ju inte göras ful bara för att bli funktionell och praktisk? Man hade ju kunnat formge denna i mitt tycke så fruktansvärt fula instrumentbräda så att den hade haft samma funktioner men en mer behaglig formgivning? Det ena behöver ju inte utesluta det andra?

Den är ju inte så farligt ful, tycker jag...

Svemicke

Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2010, 18:48:48 PM
Egentligen borde jag bara sätta punkt här. Det går inte att diskutera seriöst med någon som tror sig veta allt, trots att denne person aldrig satt foten i det fordon han har bestämda åsikter om. Mina åsikter är självklart inte mycket värda trots att jag kört samma bussmodell i 2½ år i sträck på heltid. Men dialogen ovan talar väl för sig själv?

Smaken är ju som baken. Det finns det fåtalet förare i Borås som faktiskt tycker att MAN-bussarna är bekväma och bra att köra medan de hatar våra Scania MaxCi. Och eftersom Din allsmäktige Solaris har samma förarplatsuppbyggnad som en MAN-buss så förmodar jag att Du hade älskat att köra den med?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

yngrot

Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2010, 21:38:08 PM
Funktion skall gå före form, så denna panel är riktigt bra. Visst hade design varit ett plus i kanten, men det är väl ändå inget man reflekterar över under arbetstid? Huvudsaken jag slipper ta med en lång pinne för att kunna peta på knappar som placerats på skumma ställen är jag helnöjd. ;)


Men vissa knappar sitter ju uppe i taket och även digitala färdskrivaren vilket är lite jobbigt för dessa knappar ser man ju inte . Men å andra sidan efter 33 år med dörrreglage på vänster sida och de flesta andra knappar breve så är det tydligen dax lära om nu... men det är inte lätt lära gamla hundar sitta... ;D :o
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 15 februari 2010, 01:04:02 AM
Smaken är ju som baken. Det finns det fåtalet förare i Borås som faktiskt tycker att MAN-bussarna är bekväma och bra att köra medan de hatar våra Scania MaxCi. Och eftersom Din allsmäktige Solaris har samma förarplatsuppbyggnad som en MAN-buss så förmodar jag att Du hade älskat att köra den med?

-De förarna du nämner har kört båda modellerna och därefter skaffat sig en åsikt. Alles gut!
-Du "vet" att Urbinon är obekväm för att du sett ett enda foto. Precis som dina åsikter om Iveco tidigare.
-Jag vet inte hur MAN:s tätortsbussar är att köra, och därför uttalar jag mig inte alls om dem.

yngrot

Jag kan säga att det är tur vi fick svensk pedalplacering på MAN för den tyska är inge vidare gaspedalen sitter mycket längre fram än vi är vana vid och bromspedalen sitter nästan som på svenska bussar så då tyckte jag inte om att köra MAN . Har dock inte kört dem då jag numera enbart kör på landet... Men som sagt smaken är som baken delad... ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: yngrot skrivet 15 februari 2010, 02:53:03 AM
Jag kan säga att det är tur vi fick svensk pedalplacering på MAN för den tyska är inge vidare gaspedalen sitter mycket längre fram än vi är vana vid och bromspedalen sitter nästan som på svenska bussar så då tyckte jag inte om att köra MAN . Har dock inte kört dem då jag numera enbart kör på landet... Men som sagt smaken är som baken delad... ;D

Det som gör en buss bekväm att köra är just mest ratt och pedaler. Stor ratt som går att justera så att den både kan höjas/sänkas samt ställas upp/läggas ner. I MAN-bussarna går inte det utan att man får med hela instrumentbrädan och efter justeringen så visar det sig att man inte fått någon större skillnad på rattplaceringen utan bussen förefaller lika obekväm.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -