Huvudmeny

Ringvägen, Stockholm

Startat av Jona, 09 februari 2010, 20:53:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

I En gammal SL-karta från 1974 så är Stockholms längsta gata, Ringvägen med. Det är inte ovanligt, för den är med i alla kartor över Stockholm.

Men i denna karta så är en framtida utbyggnad utritat genom en park där en smal gata med namn Mejtens gränd går idag. Det verkar som om Ringvägen tänkte förlängas till Sofia och vidare mot Danvikskanalen. Nyare kartor och även hitta.se och eniro visar att så inte är fallet.

Varför blev vägförlängningen inta av?
Hade vägen gjort någon bra funktion?
Er detta planerade vägbygge ersatt av annat idag?

Kan ni berätta något mer.

PS vill bara upplysa, jag och sökfunktioner är inte kompatibel, Sökte på ringvägen i detta forum och fick för många träffar, men dom sidor jag skummade igenom tog inte upp mina frågor så därför gjorde jag detta inlägg.
MVH Filosofen Jona

Nico


Vill minnas att bl.a. detta projekt blev skrinlagt då det hade inneburit att man hade fått gå igenom Vita bergen vilket troligen kraftigt hade påverkat ett område som har varit ett kulturreservat sedan mitten på 1950-talet. Många av kåkarna mm. är K-märkta och det vart en hel del folkligt missnöje kring detta. I övrigt är det väl frågan om en väg här hade inneburit en förbättring alls, annat än temporärt. BTW, Ringvägen är den näst längsta gatan inom tullarna (2877 m). Längst är dock Valhallavägen (3532 m). Källa: DN - På Stan
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Pete

Jag tror att det en gång i tiden (20-tal?) planerades eller i alla fall skissades på en gaturing bestående av bl.a. Ringvägen (som fick sitt namn av detta), Kungsgatan (eller möjligen Tunnelgatan), och Kungsholmstorg. Broar skulle förbinda södra och norra sidorna, bl.a mellan Skinnarviksberget och Kungsholmstorg, samt (ungefär) Tegelvikshamnen och Djurgården.

/Pete

Anders Noren

Jag har för mig att en Österbro i Ringvägens förlängning nämns i Göran Sidenbladhs "Planering för Stockholm 1923-1958" (standardverket när det gäller Stockholms moderna stadsbyggnadshistoria).

Anders

JDS

Citat från: Jona skrivet 09 februari 2010, 20:53:15 PM
PS vill bara upplysa, jag och sökfunktioner är inte kompatibel, Sökte på ringvägen i detta forum och fick för många träffar, men dom sidor jag skummade igenom tog inte upp mina frågor så därför gjorde jag detta inlägg.

Använd Google i stället till sådana sökningar. I det här fallet kan du t ex söka på "ringvägen stockholm förlängning".

När det gäller just Ringvägen vill jag också slå ett slag för Albert Lindhagen. Hans planering från 1800-talet har haft stor betydelse för Stockholms utveckling, även om det givetvis kommit till mycket i senare arbeten. Klicka på länken och titta på Ringvägen!

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/78/Lindhagenplanen_1866.jpg