Amerikansk motorvägsstandard

Startat av Bengt Jönsson, 09 februari 2010, 14:42:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 18 februari 2010, 08:10:13 AM
Mitt inlägg var hur klart som helst - och inte det minsta flummigt.

Klart jag kan läsa - det står ju klart och tydligt i ditt inlägg att du inte tycker att man kan sätta en skylt med ett motorvägsnummer och sedan låta det gälla utan det ärbättre meden motorvägsskylt som finns på vissa håll i Europa.

Får väl citera dig själv så du ser att jag läser då:
"Jag tror inte alltid vi ska översätta europeiska och amerikanska begrepp alltid" och "Interstateskylten får väl mer ses som en vägnummerskylt än som en skylt som visar att trafikregler för motorväg eller motsvarande börjar"
"Här i Europa har helt klart motorvägsskyltar en funktion. Samma sak med skyltarna för motortrafikled. Skulle dessa tas bort skulle vägarna visserligen kunna användas på liknande sätt som innan men det skulle knappast vara speciellt lyckat"

Varför skulle det inte vara lyckat? var je land väljer väl sin standard efter behov och funktion. Så precis som jag skrev att du skrev - så tycker du ju att motorvägsskylt skulle vara bättre...varför? Du tror inte man ska översätta....men varför gör du det själv på nästa rad? Vad fuinns det för anledning att inte en vägnummerskylt med en interstatesymbol kan sätta en standard? var snäll och utveckla varför - så försvinner kanske bara "väl och tror" och faktan kommer fram...

Tyskland och Sveriges motorvägsstandarder har väl inget med amerikanska vägar att göra? Håll dig till ämnet istället för o flumma ut i alla andra länder, det blir intressantare så.

OCH! Wikipedia - läs den - du får mycket info där som du inte behöver fråga om istället - eller inte heller ointressant flumma runt om - även om du nu råkar tycka att alla som skriver där inte vet vad dom pratar om som du skrev en gång här på forumet. Wikipedia är en samling av kunnande från många personer, och väl värt flera besök.

hmm...sen är det väl så - skriver man ett konstigt inlägg får du väl räkna med mothugg eller hur  :)

Mothugg mot argument är en sak, dvs att vi har olika åsikter. Men det du gjorde var att kalla ett inlägg flummigt och dessutom med ett inslag av personangrepp. Och den flummigheten står du för själv. Sedan påstår du att jag skrev konstiga inlägg. Dina inlägg är inte ett dugg bättre

Nej, du har tydligen inte alls läst inlägget som jag skrev för då hade du inte svarat som du gjorde för du påstår saker som jag inte har sagt, eller rättare sagt du tolkade det på ett sätt som jag inte alls skrev. Jag har inte alls påstått att en sak är bättre än det andra

Jag påstår att motorvägsskylt är bättre i Sverige, på grund av att trafikregler är utformade som de är. En sådan skylt är bara en del i ett större paket inom trafikregler i största allmänhet
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Anders Noren

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 18 februari 2010, 08:10:13 AM
OCH! Wikipedia - läs den - du får mycket info där som du inte behöver fråga om istället - eller inte heller ointressant flumma runt om - även om du nu råkar tycka att alla som skriver där inte vet vad dom pratar om som du skrev en gång här på forumet. Wikipedia är en samling av kunnande från många personer, och väl värt flera besök.

Svenskspråkiga Wikipedia har haft en diskussion om detta och kommit fram till att det i princip inte finns några motorvägar i USA eftersom USA inte har skrivit på den europeiska motorvägskonventionen. Däremot är en Interstate-väg att betrakta som likvärdig en europeisk motorväg, vad beträffar utseende och trafikregler, vilket vi ju fått redogjort för oss i denna tråd.

I sammanhanget kan det vara värt att notera att vad som räknas som motorväg och inte motorväg i Sverige är en ren definitionsfråga - vi har ju de blåskyltade fyrfältsvägarna med en standard som i många fall är likvärdig en "äkta" motorväg men där alla motorvägens implicita trafikregler (förbud mot långsamgående fordon, oskyddade trafikanter m.m.) är tvungna att särskyltas vid varje påfart. Dessutom finns en eller ett par fyrfältiga motortrafikleder i Sverige.

Skulle man definiera motorvägar inte efter juridisk-politiska definitioner utan efter trafikregler och de facto-utformning så skulle både Interstatevägar, svenska blåskyltade fyrfältsvägar och fyrfältiga motortrafikleder räknas som motorvägar.

(En tramsebyxa som dök upp på Postvagnen en gång och började yra om semantik skulle ha sagt att det bara är i Sverige och Finland det finns motorvägar - i andra länder finns det bara t.ex. "motorvej", "Autobahn" och "autoroute".)

Anders

Nico


På förekommen anledning!

Jag har tagit bort några inlägg som mera handlade om vissa deltagares åsikter om varandra. Detta då de inte hade med trådens ämne att göra och således inte tillförde sakfrågan något. Vill man diskutera mera privat gäller som vanligt pm/e-mail som alternativ.

// Nico
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ingwar Åfeldt

Citat från: Anders Noren skrivet 18 februari 2010, 16:54:11 PM
Svenskspråkiga Wikipedia har haft en diskussion om detta och kommit fram till att det i princip inte finns några motorvägar i USA eftersom USA inte har skrivit på den europeiska motorvägskonventionen. Däremot är en Interstate-väg att betrakta som likvärdig en europeisk motorväg, vad beträffar utseende och trafikregler, vilket vi ju fått redogjort för oss i denna tråd.


Anders

Jag måste säga att svenskspråkiga Wikipedias slutsats att det inte finns motorvägar i USA eftersom inte USA skrivit på den europeiska motorvägskonventionen är minst sagt underlig. Varför skall ett land som inte ens ligger i Europa skriva på en europeisk motorvägskonvention? Nu kallas ju inte t ex Interstates motorway (Brittisk engelska) i USA. Den vanligaste benämningen är freeway eller expressway.

Citat från: groenis skrivet 18 februari 2010, 02:27:31 AM
Hej Ingwar
Då verkar det som att antingen har Sverige eller USA tittat på varandra för att underlätta trafiken
Du kan säkert rabbla upp fler likheter eller olikheter när det gäller trafiken over there

/Lennart
Billy Vaughn och Twisti'n down in Mexico ;D

Jag tycker nog att det helt klart finns fler likheter än skillnader i trafikreglerna mellan USA och Sverige. Speciellt på motorväg.

M v h
Ingwar

Ulf Rådeström

Jag tycker du har helt rätt - varför i all världen skulle ett utomeuropeiskt land skriva på en europeisk konvention menad att gälla i just Europa?

Visserligen har man säkert likheter Sverige-USA - men jag är helt övertygad om att man inte fått det från varandra.

En motorväg kan väl inte bli mycket mer än vad det är? Separerade körbanor, raka sträckningar så långt som möjligt, högre hastighet, avfarter med hänvisningar - sen hur man skyltar och märker ut dom är upp till varje land - eller åtminstone varje kontinent tycker jag  :)

Åtminstone jag hade inga som helst problem med att begripa att jag befann mig just på en motorväg i USA - det rådde ingen större tvekan kan jag ju säga  :D

Anders Noren

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 19 februari 2010, 08:25:03 AM
Jag tycker du har helt rätt - varför i all världen skulle ett utomeuropeiskt land skriva på en europeisk konvention menad att gälla i just Europa?

Visserligen har man säkert likheter Sverige-USA - men jag är helt övertygad om att man inte fått det från varandra.

En motorväg kan väl inte bli mycket mer än vad det är? Separerade körbanor, raka sträckningar så långt som möjligt, högre hastighet, avfarter med hänvisningar - sen hur man skyltar och märker ut dom är upp till varje land - eller åtminstone varje kontinent tycker jag  :)

Åtminstone jag hade inga som helst problem med att begripa att jag befann mig just på en motorväg i USA - det rådde ingen större tvekan kan jag ju säga  :D

Ett uppslagsverk måste enas om vissa definitioner och principer för att inte arbeta helt godtyckligt. Därför diskuteras sådana frågor som om man kan eller bör likställa en amerikansk interstate highway med en europeisk konventionsmotorväg.

Om det är självklart att en interstate highway ska räknas som en motorväg, eftersom standarden och trafikreglerna motsvarar en europeisk motorväg, så bör man också av samma skäl räkna den svenska blåskyltade fyrfältsvägen som en motorväg.

Anders

Ingwar Åfeldt

Citat från: Anders Noren skrivet 19 februari 2010, 09:47:23 AM
Ett uppslagsverk måste enas om vissa definitioner och principer för att inte arbeta helt godtyckligt. Därför diskuteras sådana frågor som om man kan eller bör likställa en amerikansk interstate highway med en europeisk konventionsmotorväg.

Om det är självklart att en interstate highway ska räknas som en motorväg, eftersom standarden och trafikreglerna motsvarar en europeisk motorväg, så bör man också av samma skäl räkna den svenska blåskyltade fyrfältsvägen som en motorväg.

Anders

Jag måste erkänna att jag är inte säker på vad en blåskyltad fyrfältsväg är för något, så jag vill inte säga om den bör räknas som motorväg. Det låter på något sätt som en väg som t ex inte har körbanorna skilda med en mittremsa eller en ordentlig barriär (inget vajerstaket) och då är det knappast en motorväg.

M v h
Ingwar

Nico


Citat från: Anders Noren skrivet 19 februari 2010, 09:47:23 AMOm det är självklart att en interstate highway ska räknas som en motorväg, eftersom standarden och trafikreglerna motsvarar en europeisk motorväg, så bör man också av samma skäl räkna den svenska blåskyltade fyrfältsvägen som en motorväg.

Varför då, en europeisk motorväg i allmänhet motsvarar väl inte en svensk blåskyltad flerfilig väg? En amerikansk interstate eller liknande bör väl således kunna motsvara det första utan att det fördenskull motsvarar det andra.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Anders Noren

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 19 februari 2010, 10:14:37 AM
Jag måste erkänna att jag är inte säker på vad en blåskyltad fyrfältsväg är för något, så jag vill inte säga om den bör räknas som motorväg. Det låter på något sätt som en väg som t ex inte har körbanorna skilda med en mittremsa eller en ordentlig barriär (inget vajerstaket) och då är det knappast en motorväg.

M v h
Ingwar

Den blåskyltade fyrfältsvägen är en väg som har fyra körfält, uppdelade på två körbanor åtskilda av en fysisk mittbarriär, och planskilda korsningar. Endast snabb motortrafik tillåts vilket skyltas med ett knippe förbudsskyltar vid varje påfart. Körbanorna är i regel något smalare än normal nybyggnadsstandard för "äkta" motorväg och saknar ofta riktiga vägrenar, men kan mycket väl vara lika breda eller bredare än en befintlig, äldre, "äkta" motorväg. (På "äkta" motorvägar och motortrafikleder är vägskyltarna gröna medan de är blå på vanliga landsvägar.)

Två exempel på nybyggda blåskyltade, planskilda fyrfältsvägar av hög standard är E4 Skellefteå-Kåge (se flygbild från Eniro) och riksväg 50 Falun-Borlänge (se flygbild från Eniro). Observera att det bilderna visar alltså inte är motorvägar i lagens mening.

Ett exempel på en äldre "äkta" motorväg av låg standard är riksväg 80 Gävle-Valbo, byggd i början av 1950-talet (se flygbild från Eniro). Denna väg saknar t.ex. riktiga vägrenar, något som är obligatoriskt på nya motorvägar men finns på en del planskilda fyrfältsvägar som inte är klassade som motorvägar.

Till råga på allt så finns en nybyggd fyrfältsväg av låg standard som på prov har klassats som motorväg, nämligen E4 Söderhamn-Enånger (se flygbild från Eniro och bild från Wikipedia). Den invigdes 1999 men är sedan 2003 klassad som motorväg, trots att den har på- och avfarter som saknar accelerationsfält och ansluter i nästan rät vinkel. Påfarterna har stopplikt! Jag antar att det 2014 kommer att komma en rapport från Väg- och transportforskningsinstitutet där man utvärderat effekterna av att denna enklare fyrfältsväg fått motorvägsstatus.

Anders

Bengt Jönsson

Citat från: Anders Noren skrivet 19 februari 2010, 14:47:27 PM
Den blåskyltade fyrfältsvägen är en väg som har fyra körfält, uppdelade på två körbanor åtskilda av en fysisk mittbarriär, och planskilda korsningar. Endast snabb motortrafik tillåts vilket skyltas med ett knippe förbudsskyltar vid varje påfart. Körbanorna är i regel något smalare än normal nybyggnadsstandard för "äkta" motorväg och saknar ofta riktiga vägrenar, men kan mycket väl vara lika breda eller bredare än en befintlig, äldre, "äkta" motorväg. (På "äkta" motorvägar och motortrafikleder är vägskyltarna gröna medan de är blå på vanliga landsvägar.)

Två exempel på nybyggda blåskyltade, planskilda fyrfältsvägar av hög standard är E4 Skellefteå-Kåge (se flygbild från Eniro) och riksväg 50 Falun-Borlänge (se flygbild från Eniro). Observera att det bilderna visar alltså inte är motorvägar i lagens mening.

Ett exempel på en äldre "äkta" motorväg av låg standard är riksväg 80 Gävle-Valbo, byggd i början av 1950-talet (se flygbild från Eniro). Denna väg saknar t.ex. riktiga vägrenar, något som är obligatoriskt på nya motorvägar men finns på en del planskilda fyrfältsvägar som inte är klassade som motorvägar.

Till råga på allt så finns en nybyggd fyrfältsväg av låg standard som på prov har klassats som motorväg, nämligen E4 Söderhamn-Enånger (se flygbild från Eniro och bild från Wikipedia). Den invigdes 1999 men är sedan 2003 klassad som motorväg, trots att den har på- och avfarter som saknar accelerationsfält och ansluter i nästan rät vinkel. Påfarterna har stopplikt! Jag antar att det 2014 kommer att komma en rapport från Väg- och transportforskningsinstitutet där man utvärderat effekterna av att denna enklare fyrfältsväg fått motorvägsstatus.

Anders
i
Egentligen är väl alla dessa nya "smal / spar / motorvägsstandarder" inte något nytt under solen utan har funnits i tidigare versioner.
På och avfarter utan acc-fält existerade redan på tidiga motorvägar byggda under 30- och 40-talen som bilden nedan visar.
Numera dock ombyggd till mera "normal" standard...  8)


Fr. autobahnonline.de

Olika "Regelquerschnitt" (hittar inget bra svenskt ord för detta regelverk för körbanebredd) kan man läsa om i länken nedan.

http://de.wikipedia.org/wiki/Richtlinie_f%C3%BCr_die_Anlage_von_Stra%C3%9Fen_%E2%80%93_Querschnitt

/B