Amerikansk motorvägsstandard

Startat av Bengt Jönsson, 09 februari 2010, 14:42:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Hittade en bild på "amerikansk motorvägsstandard".
Rejält med skarvar som synes..  8)

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Colorado14.JPG

/B

David M

Interstate byggdes med federala bidrag men största delen av vägnätet underhålls av delstaterna: http://en.wikipedia.org/wiki/Interstate_Highway_System

I 2011 års budget för Colorado räknar man med ett underskott om 1,5 miljarder USD(!)  :o
http://sunshinereview.org/index.php/Colorado_state_budget

De flesta amerikanska delstaterna har riktigt taskig ekonomi och med finanskrisen skär man ned ytterligare inom alla områden.

Ulf Rådeström

Jag har åkt på motorvägar (Interstate - Freeway) i Californien, Arizona, Nevada och tillbaka till Kalifornien igen, och tycket att dom vägarna jag åkte på var hur bra som helst.

Men ibland när man skulle ut på andra vägar var det lite si och så.

Vägarna jag åkte var L.A - Phoenix - Flagstaff - Kingman - snett upp till San Fransisco.

//Uffe

Bengt Jönsson

Citat från: David M skrivet 09 februari 2010, 19:41:48 PM
Interstate byggdes med federala bidrag men största delen av vägnätet underhålls av delstaterna: http://en.wikipedia.org/wiki/Interstate_Highway_System

I 2011 års budget för Colorado räknar man med ett underskott om 1,5 miljarder USD(!)  :o
http://sunshinereview.org/index.php/Colorado_state_budget

De flesta amerikanska delstaterna har riktigt taskig ekonomi och med finanskrisen skär man ned ytterligare inom alla områden.

Men är inte de flesta skatter i USA just delstatliga och inte federala?
Bensinskatter lär ju skilja sig kraftigt från stat till stat.

/B

Ingwar Åfeldt

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 februari 2010, 10:09:16 AM
Jag har åkt på motorvägar (Interstate - Freeway) i Californien, Arizona, Nevada och tillbaka till Kalifornien igen, och tycket att dom vägarna jag åkte på var hur bra som helst.

Men ibland när man skulle ut på andra vägar var det lite si och så.

Vägarna jag åkte var L.A - Phoenix - Flagstaff - Kingman - snett upp till San Fransisco.

//Uffe

Hej!

Du åkte alltså på I-10 till Phoenix, I-17 till Flagstaff (jag bor ett kvarter från I-17 i Phoenix) och I-40 till Kingman.

Interstates underhålls med pengar från den federala regeringen. Pengarna kommer från en federal bensinskatt som är på, vill jag minnas, 18 cents per gallon (=3,78 liter) bränsle. Jag har kört kors och tvärs över USA flera gånger och jag kan inte påminna mig att jag har kört på någon Interstate som har varit i dåligt skick.

Här är några bilder.


I-10 inte så långt från Palm Springs, CA.


I-40 öster om Flagstaff, AZ. Flagstaff ligger vid foten av San Francisco Mtns, som syns i bakgrunden. Här går I-40 på ca 2000 m höjd över havet.


I-80, Iowa. Två rastplatser synliga i nästa backe.


I-80, Nebraska. Avfart till Gothenburg. I-80 är en av de hårdast trafikerade interstates. Mycket tung trafik.


M v h
Ingwar


Bengt Jönsson

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 12 februari 2010, 07:25:04 AM
Hej!

Du åkte alltså på I-10 till Phoenix, I-17 till Flagstaff (jag bor ett kvarter från I-17 i Phoenix) och I-40 till Kingman.

Interstates underhålls med pengar från den federala regeringen. Pengarna kommer från en federal bensinskatt som är på, vill jag minnas, 18 cents per gallon (=3,78 liter) bränsle. Jag har kört kors och tvärs över USA flera gånger och jag kan inte påminna mig att jag har kört på någon Interstate som har varit i dåligt skick.

Här är några bilder.


I-10 inte så långt från Palm Springs, CA.

En formidabel skog av vindsnurror!  :D
En miljöpartist dröm om det nu inte vore för den 8-filiga(?) [  :(4 filer i varje riktning] motorvägen..  ;D
Är dessa av fabrikat "Vestas" eller är det ett inhemskt amerikanskt fabrikat?

/B

Bengt Jönsson

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 12 februari 2010, 07:25:04 AM
Hej!

Du åkte alltså på I-10 till Phoenix, I-17 till Flagstaff (jag bor ett kvarter från I-17 i Phoenix) och I-40 till Kingman.

Interstates underhålls med pengar från den federala regeringen. Pengarna kommer från en federal bensinskatt som är på, vill jag minnas, 18 cents per gallon (=3,78 liter) bränsle. Jag har kört kors och tvärs över USA flera gånger och jag kan inte påminna mig att jag har kört på någon Interstate som har varit i dåligt skick.

Här är några bilder.


I-40 öster om Flagstaff, AZ. Flagstaff ligger vid foten av San Francisco Mtns, som syns i bakgrunden. Här går I-40 på ca 2000 m höjd över havet.

Gammal Scania (?) i mötande fil?

/B

Bengt Jönsson

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 12 februari 2010, 07:25:04 AM
Hej!

Du åkte alltså på I-10 till Phoenix, I-17 till Flagstaff (jag bor ett kvarter från I-17 i Phoenix) och I-40 till Kingman.

Interstates underhålls med pengar från den federala regeringen. Pengarna kommer från en federal bensinskatt som är på, vill jag minnas, 18 cents per gallon (=3,78 liter) bränsle. Jag har kört kors och tvärs över USA flera gånger och jag kan inte påminna mig att jag har kört på någon Interstate som har varit i dåligt skick.

Här är några bilder.


I-80, Iowa. Två rastplatser synliga i nästa backe.

Hade det inte varit för den bre-e-e-e-eda mittremsan så hade den här bilden kunnat vara tagen någonstans i Tyskland.  Rak 2-filig motorväg utan några bredare vägrenar.  En "knixig" och rak zig-zak-struktur både i sid- och höjdled utan "klotoider"

Klotoid: en kurva med linjär krökningsändring.

/B

Ingwar Åfeldt

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 12 februari 2010, 08:07:31 AM
En formidabel skog av vindsnurror!  :D
En miljöpartist dröm om det nu inte vore för den 8-filiga(?) [  :(4 filer i varje riktning] motorvägen..  ;D
Är dessa av fabrikat "Vestas" eller är det ett inhemskt amerikanskt fabrikat?

/B

I denna "windfarm" vid Palm Springs finns det sammanlagt drygt 4000 vindsnurror. De är tillverkade av New World Power Technology Company, ett inhemskt företag. Utvecklingen av snurrorna har skett i samarbete med NASA.

M v h
Ingwar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 12 februari 2010, 08:09:49 AM
Gammal Scania (?) i mötande fil?

/B

Nej, det är en Kenworth, kommer inte ihåg modellbeteckningen just nu.

M v h
Ingwar

Ulf Rådeström

#10
Javisst åkte jag så och känner både igen från bilderna utanför Palm Springs (där vi för övrigt stannade o åt) och även utanför Flagstaff.
Det var högst motvilligt jag stannade på vägrenen o fotade utsikten - fastän min amerikanske kompis sa att det var okej - jag var ju svensk där man ju inte får stanna på motorvägen  :)

Det var väl här motorvägen gick upp på hög höjd antar jag - helt underbar miljö  :)


Ingwar Åfeldt

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 12 februari 2010, 10:35:18 AM
Javisst åkte jag så och känner både igen från bilderna utanför Palm Springs (där vi för övrigt stannade o åt) och även utanför Flagstaff.
Det var högst motvilligt jag stannade på vägrenen o fotade utsikten - fastän min amerikanske kompis sa att det var okej - jag var ju svensk där man ju inte får stanna på motorvägen  :)

Det var väl här motorvägen gick upp på hög höjd antar jag - helt underbar miljö  :)



Välkänd vy! I-17 på väg norrut. I princip kan man säga att I-17 går uppför hela vägen från Phoenix (340 m ö h) till Flagstaff (2106 m ö h). Vid Badger Springs Road är man runt 1000-metersnivån.

M v h
Ingwar

Ulf Rådeström

Jodu...USA var helt underbart och köra runt i - även om jag nu "bara" satte foten i fyra delstater - och MÅSTE absolut åka dit igen  :)

För övrigt kan jag ju säga att vi hade näsan styrd mot Grand Canyon - som säkert hade varit oerhört fint om det inte precis kom ett snöfall med tillhörande moln som gjorde att jag inte såg ett dugg- mer än en Cayote (heter det väl - vildhund - ser ut som en varg)....

fontheking5

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 12 februari 2010, 09:43:29 AM
Nej, det är en Kenworth, kommer inte ihåg modellbeteckningen just nu.
M v h
Ingwar
Helt rätt . Kenworth T2000 handlar det om .
http://www.trucker.com/extimages/paper%5C11761%5C75799731.jpg

Ingwar Åfeldt

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 13 februari 2010, 16:17:21 PM
Jodu...USA var helt underbart och köra runt i - även om jag nu "bara" satte foten i fyra delstater - och MÅSTE absolut åka dit igen  :)

För övrigt kan jag ju säga att vi hade näsan styrd mot Grand Canyon - som säkert hade varit oerhört fint om det inte precis kom ett snöfall med tillhörande moln som gjorde att jag inte såg ett dugg- mer än en Cayote (heter det väl - vildhund - ser ut som en varg)....

Det var synd att du missade Grand Canyon. Hoppas du får en ny möjlighet att åka dit. En Coyote är en mindre kusin till den vanliga vargen och det finns gott om dem. Även i vissa områden inne i städerna kan man se dem. Utanför min arbetsplats såg jag coyotes nästan varje dag.

M v h
Ingwar