Huvudmeny

Söndagsbild 105

Startat av Jona, 07 februari 2010, 00:45:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Dags igen för lite söndagsbilder. Blir fler en 10 bilder i detta svep men hoppas jag blir förlåten ändå.

Idag tänkte jag bjuda på lite nyss och då bilder. Från Sommaren 2008 och 2009. Jag tänkte ni ska få följa med på en tur till Hudiksvall och Söderhamn, Swebus sista år, och det som kom sedan. I Söderhamns fall är det sopåkarna från Paris, nämligen Veolia som förlorade trafiken till systrarna från Jämtland.

Men låt oss nu hoppa tillbaka i tiden, till första dagen med sommartabellen 2008. Det året, men även 2009 besökte nämligen jag, Jacke, Yujin och David S staden Hudiksvall och sedan Söderhamn. Tack för sällskapet, vädret och den trevliga foto-turen grabbar....


Swebus 4951 som får representera stadsbuss kommer här på Kungsgatan i staden, längst ner i svackan till vänster i bild ligger stadens sjukhus.


Ankommande buss från Ljusdal i samma korsning. Denna får bli representant för landsbygdstrafiken sommaren 2008.


I det ljusbruna huset i bildens vänster fanns en gång i tiden stadens busstation. Men den är sedan några år tillbaka ersatt av ett resecentrum intill järnvägsstationen.

Denna buss är införskaffad 2001, antar att Swebus tog över trafiken i Hudiksvall ungefär då. Men till sommartabellen året efter bilden togs så tog Swebus saga i Hudiksvall slut...


... för då tog systrarna från Jämtland över, nämligen KR Trafik. Här är deras ganska så nya buss 324 på väg längs Kungsgatan. Så här kan en landsbygdsbuss i Hudiksvalls-trakten se ut numera. Samma färg, men nytt bolag. Okej, X-ett är lite upphottat och mer svängingt.


Gods-bussarna är numera helvita, precis som denna individ som just svänger in på Bankgränd för fäörd mot Resecentrum i staden.


Något som däremot byte färgsättning i samband med operatörsbytet var stadsbussarna som fick en mer gul färg, istället för solblekt gul i ljus nyans man hade tidigare. Här är en buss från KR på väg längs stationsgatan. Den passerar nu gamla busstationen, precis som på bilden med Swebus 5251.

Nu ska vi lämna Hudiksvall och bege oss några mil söderut, men innan vi gör det tänkte jag berätta lite mer om själva staden. Upplagsskällan Wikipedia berättar:

Hudiksvall grundades 1582 av Johan III, genom ihopslagningen av byarna Hudik och Vallen, och är därmed den först grundade staden i Norrland och den äldsta efter Gävle.
Hudiksvall var då beläget vid Hornåns mynning i Lillfjärden men flyttades successivt i riktning mot den nuvarande hamnen. Vid mitten av 1600-talet var så gott som hela bebyggelsen flyttad till nuvarande centrumområdet. Fiske, sjöfart, handel och hantverk var huvudnäringar. Den nya staden omgavs av ett tullstaket på land och en tullbom mot sjösidan. Liksom många andra städer i Norrland och Finland under 1600- och 1700-talet, så drabbades även Hudiksvall hårt av det bottniska handelstvånget.

Hudiksvall har härjats av bränder åtskilliga gånger. Den mest omfattande anlades 1721 av ryssar. Endast kyrkan och en enda liten stuga, Rysstugan, kom att stå kvar efter den branden. Staden fick sin nuvarande stadsplan 1792 vid återuppbyggnaden efter ytterligare en storbrand. Under 1800-talets sista hälft så myntades uttrycket "Glada Hudik", till följd av träpatronernas livliga fester och stadens stora sällskapsliv.

Slut citat.

Eriksson, det stora telefonbolaget som tillverkar/de mobiltelefoner, telefonväxlar och annan elektroniks utrustning finns i staden. Men även här har varslen slagit hårt, tyvärr.


Okej nu reser vi söderut, tidsmaskinen tar oss tillbaka till första vardagen, och första dagen, på 2008 års sommartidtabell. Vi landar vid Källparken i centrala Söderhamn.

Veolias omnicity 2765 får representera stadstrafiken.


Sjukhuslinjen 150 från Uppsala till Hudiksvall, som går som x-trafikbuss inom länet, Gävle - Söderhamn - Hudiksvall står här och lastar vid centrumhållplatsen för landsbygdstrafiken, Källgatan. Bussen ska snart fortsätta ut mot Resecentrum, Söderhamn Västra, sedan vidare via väg E4 till Hudiksvall.

Swebus 5440 ska vara den ordinarie bussen för denna rutt om jag förstått det hela rätt.


2431 på linje 64 från Vallvik och Ljusne och vidare mot Marmaverken och Bergvik ankommer snart hållplatsen vid Källparken. Någon minut efter det passerar även denna buss Källgatan och edan Resecentrum. Så detta är en landsbygdslinje som är genomgående från ena änden av staden till den andra. Vallvik i söder till Bergsviken i Väster. Kanske finns det någon som får åka utan byte på sin resa.

Eftersom upphandlingen gissningsvis var 2001 senast det begav sig, vilket också Staffan Sävenfjord kunde gissa när jag frågade om han visste mer, så tog nog Veolias 8 års historia i staden slut sommaren 2009.  Låt oss lämna 08 och bege oss lite mer än ett år framåt i tiden och se hur det ser ut nu, eller nyss, för dessa bilder är också historia, om än inte lika mycket. Jag menar, KR Trafik kör ju fortfarande här, med dom bussar som var nya 2009, fast nu är dom inte lika nya längre.


Stadsbussen körs numera av denna buss som här kör på linje 60 som fortfarande är stadslinjen i staden. Så även fast man haft operatörsbyte och köpt ny buss så den på rullar på samma slinga i 60 minuters-trafik som linje 60 trafikerades av redan 2008. Bussen går E-centrum - Hällåsen - Sjukhuset - Källgatan - Köpmantorget - sedan en slinga på Norrberget och tillbaka till E-centrum via Köpmantoget - Sjukhuset och Hällåsen. E-centrum är ett handelsområde ute vid väg E4.
Linje går var 60 min från tidig morgon till sen eftermiddag. Plus lika ofta under några timmar på lördagar.


KR Trafik 333 kommer ner för Trädgårdsgatan i riktning mot centrum från Flygstaden.


Den tidigare nämna sjukhusbussen på linje 150 körs numera av denna Setra. Denna buss passar säkerligen bättre på denna körning än vad Swebus 5440 gjorde, men det är bara en spekulation från min sida.


Besöket i Söderhamn började här, vid Källparken, så låt oss avsluta svepet här. 13 bilder från då och nyss senare.

Låt oss innan vi avslutar helt kolla vad Wikipedia, järnväg.net och andra olika källor har och berätta om staden.

Söderhamn är en stad i Söderhamns kommun. Länsmässigt ligger orten i Gävleborgs län, landskapsmässigt i Hälsingland. Staden är belägen i en jämn och odlad bygd vid inre delen, kallad Flaket, av en från Bottniska viken djupt inskjutande fjärd, som vanligen benämns Söderhamnsfjärden.

Söderhamns stadskärna genomflyts av Söderhamnsån. Huvudgator är Köpmangatan, vilken delvis är gågata med en rad butiker, och den trädplanterade Kungsgatan. Trots rivningar finns en hel del äldre trähusbebyggelse bevarad.

På Östra Berget i centrala staden finns utsiktstornet Oscarsborg, uppfört 1895 efter ritningar av Gustaf Hultquist, vilket blivit en välkänd symbol för Söderhamn. Där finns även en minigolfbana och en liten servering. I staden finns också flera välskötta parker.

År 1861 öppnades den smalspåriga (1217 mm) Söderhamns Järnväg på sträckan Söderhamn-Bergvik. Denna köptes av staten 1885 och byggdes om till en normalspårig bana från Kilafors vid Norra stambanan via Bergvik till Söderhamn och vidare till Stugsund, där stadens huvudhamn var belägen. Genom tillkomsten av Ostkustbanan fick Söderhamn även järnvägsförbindelse med Gävle (1926) och Hudiksvall (1927). Persontrafiken Söderhamn-Kilafors lades ned 1971.

1997 invigdes Söderhamn nya resecentrum, Söderhamns västra, i staden västra utkant nära väg E4. Då fick Ostkustbanan en ny dragning och den bana på en lång grön bro som varit synlig i bakgrunden på någon bild slutade trafikeras.

I Söderhamn och orterna runtomkring som Stugsund, Ljusne och Vallvik  har man haft, eller har kvar, industrier i trä, sågverk och pappersbranschen. Men även Hälsinge flygflottilj, F 15 samt tidigare nämna telefonfirma Ericsson har dominerat stadens arbetsmarknad.
Men tyvärr har många av dessa arbeten på ett eller annat sett försvunnit från staden. Slut citat




-----------------------------------------

Du har just läst och sett del 105 av mina söndagsbilder. Nästa del kommer en söndag framöver, ungefär samma tid och i samma forum. Om sådär en 2 - 3 veckor. Väl mött då...

Just det, som avslutande reflektion vill jag passa på och nämna det, alla bilder i detta svep, är också då och nu, bilderna från 2008 är nämligen fotade som jpeg i kameran. Men sommaren 2009 gick jag över till och fota i RAW. Visst kvalitetsskillnad förekommer därför, trotts att dessa bilder, alltså dom sex från 2008 jag använde i svepet är nyredigerade i större storlek.

MVH Jona



-------------------
sammanställning: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

MVH Filosofen Jona

Peppe

Suveräna miljöbilder och kompletterande text! :)

Ersa

Citat från: Jona skrivet 07 februari 2010, 00:45:54 AM


Första gången jag sett en så bra bild på de två olika vägskyltarna bredvid varann. En gammal mörkblå och en nyare mellanblå. Även kul bara att se texten "Turistinform". I mina hemtrakter byttes alla skyltar med denna formulering ut till vita med "i-symbolen" omkring 1993.

Björn Lövdahl

Riktigt trevligt, roligt att se när det ändrar sig osv uppe i Norr
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Bussmicke

Mycket Uppskattat.
Nu blir Niklas K där uppe glad.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

hisen12

Fint med nostalgi=) Sannolikheten att KR fortsätter att köra här i Söderhamn är väl rätt så stor när det är dags för operatörsbyte här i Söderhamn 2011.. Eftersom dom har moderna fina vagnar.. Men om det trots allt skulle bli byte så hoppas jag att vi får Scania Vest Center elr liknande Vest bussar. Men sannolikheten är nog endå att det bli Volvo Säffle elr Carrus 8700...

Jeppe Hagelbäck

Härlig miljöbild på 4951!

Jona

Tack för alla glada och trevliga kommentarer, beröm värmer alltid, kul mina söndagsbilder uppskattas.

(PS skrev med detta inlägg just mitt 1111 inlägg)

/Jona
MVH Filosofen Jona

Åkarns Kalle

Uppskattas! väldigt trevligt med bilder från Hudik strort tack.

Fast Wikipedia har fel det var Ryssgården som skonades en stor gård som fick sitt namn just av att ryssarna skonade den.
Enligt sägen skonade ryssarna den för att dottern i gården var så otroligt vacker (finns flera sägner om det)

Ryssgården hålls öppen för allmänheten vissa dagar åtmindsånde sommartid ingår i nåt som heter "öppna gårdar" eller nåt liknande
där kan man besöka prästen Bengt Wiklund (en otroligt trevlig man som är som en vanlig människa) hans hustru samt deras åsnor

Mvh Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

AO

Väldigt fina bilder! Gillade framförallt bilden med 4951. Var rullar den nu?

Jacob med C

Enligt CBR så är den avställd sen 20090617.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

AO

Citat från: Jacob med C skrivet 07 februari 2010, 22:28:37 PM
Enligt CBR så är den avställd sen 20090617.

Glömde bort att man kunde kolla där. Konstigt att ställa av en så pass ny buss. Den är registerad på Nobina Bromma iaf. Någon som vet mer? Är den SL röd?