Författare Ämne: Sparkad bussförare fall för AD  (läst 7823 gånger)

Utloggad lil-sis

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 903
SV: Sparkad bussförare fall för AD
« Svar #30 skrivet: 05 februari 2010, 00:07:14 AM »
Eftersom växelkassan är personlig bör det inte spela någon större roll under tiden man arbetar om den stämmer eller inte så länge man redovisar så som man ska och den dagen man av den ena eller andra anledningen ska lämna tillbaka växelkassan då återlämnar utkvitterat belopp. (Självklart ska man även kunna sälja biljetter men ibland tar ju växeln slut fast kassan stämmer...)

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4650
SV: Sparkad bussförare fall för AD
« Svar #31 skrivet: 05 februari 2010, 00:23:39 AM »
Eftersom växelkassan är personlig bör det inte spela någon större roll under tiden man arbetar om den stämmer eller inte så länge man redovisar så som man ska och den dagen man av den ena eller andra anledningen ska lämna tillbaka växelkassan då återlämnar utkvitterat belopp. (Självklart ska man även kunna sälja biljetter men ibland tar ju växeln slut fast kassan stämmer...)

Ja, det krävs inte många enkelbiljetter köpta med 100-lappar för att växel inte ska finnas till den 10:e resenären som ska ha en 18-kronorsbiljett för en 100-lapp. Å vad jag inte saknar Umeås tätortstrafik när dessa ämnen kommer upp. :)

Utloggad JDS

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2635
SV: Sparkad bussförare fall för AD
« Svar #32 skrivet: 05 februari 2010, 00:48:16 AM »
Eftersom växelkassan är personlig bör det inte spela någon större roll under tiden man arbetar om den stämmer eller inte så länge man redovisar så som man ska och den dagen man av den ena eller andra anledningen ska lämna tillbaka växelkassan då återlämnar utkvitterat belopp. (Självklart ska man även kunna sälja biljetter men ibland tar ju växeln slut fast kassan stämmer...)

Det kan man tycka, men i praktiken kan arbetsgivaren kräva att du är fullt redovisningsberedd i vilken sekund som helst. Detta var man mycket noga med på SL, och är fortfarande hos dess traditionsmässiga arvtagare.

Utloggad yngrot

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 8064
SV: Sparkad bussförare fall för AD
« Svar #33 skrivet: 05 februari 2010, 10:39:36 AM »
Vill arbetsgivaren hårddra det så räcker det i princip med 50öre brist... Men skulle det hända så lär väl alla bussar bli stående för hur många har alla pengar i kassan hela tiden??  Numera slipper ju många av oss kassan då det är slut med kontanter på bussen.. Jag vet själv hur ofta det var lite brist i kassan.. De flesta av oss har säkert lånat en slant därifrån nån gång...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport från 1 mars 2010

Utloggad JDS

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2635
SV: Sparkad bussförare fall för AD
« Svar #34 skrivet: 05 februari 2010, 10:55:18 AM »
Vill arbetsgivaren hårddra det så räcker det i princip med 50öre brist... Men skulle det hända så lär väl alla bussar bli stående för hur många har alla pengar i kassan hela tiden??  Numera slipper ju många av oss kassan då det är slut med kontanter på bussen.. Jag vet själv hur ofta det var lite brist i kassan.. De flesta av oss har säkert lånat en slant därifrån nån gång...

De som har signifikanta problem brukar utmärka sig, som på SL när folk kom till kollegerna och ville köpa halva kuponghäften och liknande...

Utloggad yngrot

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 8064
SV: Sparkad bussförare fall för AD
« Svar #35 skrivet: 05 februari 2010, 11:07:01 AM »
Eller som en kollega som ville låna förarkortet till Scanpointen av oss andra men ingen låna ut sitt kort .. Hade man gjort det så hade det bara blivit problem...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport från 1 mars 2010

Utloggad lil-sis

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 903
SV: Sparkad bussförare fall för AD
« Svar #36 skrivet: 05 februari 2010, 22:07:42 PM »
Vill arbetsgivaren hårddra det så räcker det i princip med 50öre brist... Men skulle det hända så lär väl alla bussar bli stående för hur många har alla pengar i kassan hela tiden??  Numera slipper ju många av oss kassan då det är slut med kontanter på bussen.. Jag vet själv hur ofta det var lite brist i kassan.. De flesta av oss har säkert lånat en slant därifrån nån gång...

Jo vill man som arbetsgivare ha ett sådant klimat så kan man ju köra på den stilen och sen lösa ev personalbrist själv ...

(Jo det är diskuterat på jobbet och jo de kan komma och kolla kassan. Men viktigast är att man sköter sin redovisning enl gällande rutiner).