Sparkad bussförare fall för AD

Startat av AO, 02 februari 2010, 19:29:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

michael k

#15
då antar jag att i de bussar ni kör finns plats att låsa in kassan säkert?

fö kanske hon hade köpt en tobleråne för pengarna ;D


lil-sis

Nu vet jag inte vad för enorma kassor Ni andra kör med men min plånbok får iaf plats i jackan om det nu skulle behövas :D

(jag har lämnat in slunga och myntväxlare, de vägde ju ton! Dessutom skramlar de ngt otroligt).

michael k

det är ju många som har en väska
sedan är det ju konstigt att många som blir av med pengar inte har redovisat på länge???

Ulf Rådeström

Citat från: michael k skrivet 03 februari 2010, 10:48:28 AM
det är ju många som har en väska

Ja, precis - vad är problemet?
Har man en väska tar man med den, har man en plånbok tar man med den.
Dessutom är det inga godsbussar som man kör omkring med i Uppland på Nobina, så så mycket gods är det knappast att man inte samtidigt kan ta med sig en kassa.

Nä, till sådana inlägg som RoTe gjorde finns inget som helst försvar...sorry..

Mittlinje

Egentligen bör man också logga ur maskinen (alt parkera) så fort man lämnar förarplatsen för på de gamla MKII-maskinerna kunde vem som helst trycka på biljettknapp medan man hjälpte till med cykel eller barnvagn. Innebär ju brist i kassan.

Ungefär som att skolbusschaufför har ansvar för vad som händer i bussen samtidigt som han/hon är tvungen att lämna bussen för att hjälpa barn över vägen.

michael k

fast blir man av med pengarna pga slarv är det ju bara att se glad ut och betala
men det är ju en stor skilnad mot att det skulle saknas lite pengar i kassan
som det har gort för denna kvinnan i artikeln

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 03 februari 2010, 10:57:52 AM
Ja, precis - vad är problemet?
Har man en väska tar man med den, har man en plånbok tar man med den.
Dessutom är det inga godsbussar som man kör omkring med i Uppland på Nobina, så så mycket gods är det knappast att man inte samtidigt kan ta med sig en kassa.

Nä, till sådana inlägg som RoTe gjorde finns inget som helst försvar...sorry..

Nog är en rejäl plånbok med bältesfäste bra i sådana lägen. Som landsbygdsförare klarar men sig bra med en sån, då kontanthanteringen inte alltför omfattande.
Att som stadsbussförare få med sig de högar av mynt som krävs för att kunna växla 500- och 100-lappar vid varenda hållplats är däremot inte lika kul. Skönt att kontanthanteringen är på väg bort i tätorter! :)

lil-sis

Citat från: Ersa skrivet 03 februari 2010, 11:53:20 AM

Att som stadsbussförare få med sig de högar av mynt som krävs för att kunna växla 500- och 100-lappar vid varenda hållplats är däremot inte lika kul.

Vi växlar inte mer än 100kr (står i bussarna). (Ja självklart gör man undantag om man råkar ha 4st hundralappar i plånkan just då).

Jan

Det kanske är så att man vill bli av med just denna föraren och såg sin chans just här. Min personliga åsikt i detta ämnet är att får jag ut växelkassa av företaget så ska jag lämna tillbaka den när jag slutar. Hur den handhas under tiden är min sak förutsatt att jag sköter mitt jobb.
I branschen 37 år

RoTe

#24
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 03 februari 2010, 08:42:37 AM
Ja, lämnar man kassan på det viset är man direkt korkad i skallen!!
Herre gud - snacka om att skylla sig själv och bli klart ersättningsskyldig om man blir bestulen - jag skulle direkt ställa upp som vittne mot sådana dumheter!

Du har en skyldighet att vara aktsam om din kassa - så det är upp till dig hur tar den med dig, alternativt lägger den på ett säkert ställe. Är den nu 3x3 meter som den verkar vara för dig - så får du väl gå två gånger med bussgodset eller lägga det ovanpå kassan o bära  :P. Du har väl NÅN liten väska eller ryggsäck o dra om dig?? Annars kanske de är läge o skaffa en  :)

Och det är stöld - förorsakad av din egen oaktsamhet och dumhet - faktiskt!

Var nog det dummaste inlägget jag sett på rätt länge...

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 03 februari 2010, 10:57:52 AM
Ja, precis - vad är problemet?
Har man en väska tar man med den, har man en plånbok tar man med den.
Dessutom är det inga godsbussar som man kör omkring med i Uppland på Nobina, så så mycket gods är det knappast att man inte samtidigt kan ta med sig en kassa.

Nä, till sådana inlägg som RoTe gjorde finns inget som helst försvar...sorry..

På dig låter det som jag ansvarar för DINA pengar. Vad har du för problem egentligen?

yngrot

Numera slipper vi släpa på pengar vilket är rätt skönt.. Biljettpriserna är ju såna i Västtrafik att varenda dag fick man jaga mynt och ofta även 20 lappar.. Däremot får man ju inte låta pengar vara kvar i bussen när man lämnar den får då är det lätt hänt nån med långa fingrara hittar dem och det är föraren som får ersätta varenda krona..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

RoTe

Gör ett försök att beskriva mitt dilemma.
I slungan har jag sedlar och i myntväxlaren mynten... Låser biljettmaskinen med MENY pil vänster vänster vänster OK. För att göra slungan klar för flytt krävs det att jag tar ur buntbandet jag har för att låsa slunga då låset är trasigt. Stänger slungan, sätter dit buntbandet i hålet. Tar myntväxlaren och passar in de två hakarna i slugans hål, för detta krävs båda händerna vilket gör att bussen måste stå still. Sedan har jag ibland godset inne i bussen. Då kan jag i regel ta med det utan att böja mig ned, vilket jag inte kan med slungan över axeln. Har jag godset i bagaget måste jag ställa från mig slungan i bagaget och sedan bära godset. När jag är klar med godset, krävs ibland tre-fyra vändor in på macken, måste jag återigen ta in slungan, montera den i hållaren, ta loss myntväxlaren, sätta fast den i sin hållare, ta loss buntbandet, öppna slungan, lägga ner buntbandet på sin plats, låsa upp biljettmaskinen genom Ok ångra meny ok, personlig kod ok.
Detta ska man då göra när man ligger fem minuter sen och macken full av kunder som är i vägen. Till det kommer alla passagerare som beslutar sig för att kliva av på macken i stället för hållplatsen 20 meter bort, vilket gör att ännu fler springer i vägen.

Vi har en plånbok men hur man ska kunna hantera kontanter och då speciellt mynt snabbt och smidigt förstår jag ej. Tips?

Ulf Rådeström

#27
Citat från: RoTe skrivet 03 februari 2010, 20:45:35 PM
På dig låter det som jag ansvarar för DINA pengar. Vad har du för problem egentligen?


*suck*
Borde du inte börja o tänka på lojaliteten till ditt jobb snart?

Du ville ha ett tips - här är ett nedan:
Eller kanske du borde skaffa ett annat? Jag menar - allt som sker på din arbetsplats verkar vara oerhört besvärligt, omständigt och du måste obstinera mot dom flesta saker och regler som du kanske borde rätta dig efter istället - undrar bara till vilket ändamål då - sparken?

Att skriva ut på hela sveriges bussforum att "jag lämnar min kassa obevakad stup i kvarten" - är väl om något korkat?
Jag tror inte ens facket skkulle försvara en kassabrist på några hundra för ren oaktsamhet eller tror du det själv?

Men du tyckte väl fortfarande det var oerhört begåvat eftersom du skriver som du gör....?

Skulle du haft hand om MINA pengar så skulle dom väl vara stulna på tre minuter - så det är väl tur att du inte har det  :P


RoTe

#29
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 03 februari 2010, 22:40:26 PM
*suck*
Borde du inte börja o tänka på lojaliteten till ditt jobb snart?

Du ville ha ett tips - här är ett nedan:
Eller kanske du borde skaffa ett annat? Jag menar - allt som sker på din arbetsplats verkar vara oerhört besvärligt, omständigt och du måste obstinera mot dom flesta saker och regler som du kanske borde rätta dig efter istället - undrar bara till vilket ändamål då - sparken?

Att skriva ut på hela sveriges bussforum att "jag lämnar min kassa obevakad stup i kvarten" - är väl om något korkat?
Jag tror inte ens facket skkulle försvara en kassabrist på några hundra för ren oaktsamhet eller tror du det själv?

Men du tyckte väl fortfarande det var oerhört begåvat eftersom du skriver som du gör....?

Skulle du haft hand om MINA pengar så skulle dom väl vara stulna på tre minuter - så det är väl tur att du inte har det  :P

Jag får uppfattningen om att du tycker det är rätt att personen i artikeln får sparken trots att arbetsgivaren inte drabbats?
Jag och kollegorna diskuterade detta idag, vi har nämligen fått lov att redovisa kassan på internet, via vår egen internetbank. Det borde per definiton betyda att växelkassan är våra egna pengar eftersom arbetsgivaren inte kan ha koll på om vi fört över pengar eller ej. Så länge arbetsgivaren får in sina 1000 eller 1500kr i växel när vi slutar samt att vi sköter redovisningarna ser jag inte anledning till att få sparken?

Förresten, vad har facket med detta att göra? Tror du jag är så dum att jag betalar pengar till kommunal?? Det om något är en stöld.  ;)

Slutligen, visst är det konstigt att det aldrig försvunnit mer pengar från min kassa än vad som är räknefel? Jag har hittills räknat med att människan har civilkurage nog att meddela mig om någon tar pengar. För den stunden jag har kassan obevakad sitter det alltid ett antal personer i bussen som har uppsikt över förarplats. Det finns alltså en hel del vittnen.
Så... Jag tror ju risken för rån är större än stöld i detta fallet. Och jag skulle uppskatta om du tog din arga ton och stack härifrån om det inte passar dig vad jag skriver.

Citat från: Ersa skrivet 04 februari 2010, 00:21:50 AM
http://www.sr.se/cgi-bin/uppland/nyheter/artikel.asp?Artikel=3045991

Artikeln är över ett halvår gammal.