Sparkad bussförare fall för AD

Startat av AO, 02 februari 2010, 19:29:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


michael k

vad är problemet hon har ju ersatt pengarna?
om man ger fel tillbaka ska man då får sparken?
det har ju hänt att man ger en femhundring tillbaka av misstag

RoTe

Stämmer artikeln blir jag redigt förbannad!

Jag har trott att det är så här:
Jag får ut 1000kr i växelkassa, dessa ska återlämnas när jag slutar på företaget. Sumpar jag pengar på vägen får jag ersätta dom själv. Inkört belopp sätts ju löpande in och detta går inte att fuska med.
Kontentan, enbart jag drabbas av min klumpighet när jag växlar pengar fel. Varför ska företaget sparka mig när jag själv ändå får sota för att jag ger bort pengar felaktigt?

Ersa

#3
Många små frågor dyker upp efter man har läst en så kort artikel. Hade föraren prov- eller tillsvidareanställning? Finns det även andra orsaker bakom uppsägningen? Därefter undrar man ju saker som media självklart inte kan nämna, som t.ex hur stor växelkassan är totalt, samt bristens storlek. Att man kan sägas upp om en 500-lapp skulle försvinna (tappas/snos) ur kassan verkar ju inte så stabilt. Det enda som brukar stå i anställningsavtalet är väl nåt i stil med: "Eventuell brist i växelkassan kommer att dras från slutlönen vid avslutad anställning". Detta hos flera av de största företagen.

Jaja, det hela reds nog ut av de rätta instanserna.

JDS

Intressant formulering: "måste ha blivit bestulen". Låter som ett vattentätt argument ;)

RoTe

Citat från: JDS skrivet 02 februari 2010, 22:15:22 PM
Intressant formulering: "måste ha blivit bestulen". Låter som ett vattentätt argument ;)

Jag lämnar kassan utan tillsyn nästan dagligen då jag levererar bussgods. Finns inte en chans i h*****e att skydda kassan då. Jag kan ju inte bära den med mig, hur ska jag då kunna bära godset?

Så om någon nallar två hundra ur den när jag inte ser, kan man ju fråga sig, är det räknefel eller stöld?

homer

själv saknar jag mitt räntefria lån från landstinget... :P

Ersa

Jag vet om förare som t.o.m. blivit bestulna av sina kollegor i fikarummet, sedan de vänt ryggen till för att hämta kaffe. Visst hör sånt till de extrema ovanligheterna, men nog kan det hända. Medmänniskor är ju bara människor och kan ha spelproblem eller andra belastningar som gör obevakade pengar väldigt begärliga.

Det gäller alltså att själv göra en kontrollräkning av växelkassan efter varenda redovisning? Det förfarandet var ju vanligt i Umeå när vissa av de nya biljettmaskinerna verkade räkna fel, så växelkassan minskade sakta men säkert efter varje redovisning. Huruvida problemet kunde lösas innan kontanterna togs bort vet jag inte, men dylika problem försvinner ju som tur är, i samband med att kontanterna försvinner.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 februari 2010, 23:45:33 PM
Växelkassan är ju arbetsgivarens eller beställarens egendom och därför  om det saknas pengar kan man bli föremål för åtgärder, ofta gör man kontroll om det kommit klagomål på att man inte kunnat sälja biljetter  även om helt vanliga stickprov utan föregående orsak genomförs.

Kan man, rent hypotetiskt, vägra ta emot arbetsgivarens tusenlapp samt vägra skriva på papperet? Därefter ta ut en egen tusenlapp och använda den i växelkassan. Jag antar att det finns nån regel mot sådant.

JDS

Citat från: Ersa skrivet 03 februari 2010, 00:14:22 AM
Kan man, rent hypotetiskt, vägra ta emot arbetsgivarens tusenlapp samt vägra skriva på papperet? Därefter ta ut en egen tusenlapp och använda den i växelkassan. Jag antar att det finns nån regel mot sådant.

Föreställ dig att du får motfrågan "Hur hade du då tänkt uppfylla din arbetsuppgift att växla pengar?", och att du då svarar "Jomen, jag tänkte lösa det smidigt genom att fritt kombinera min privata förmögenhet med arbetsgivarens!".

Jag vet inte! Men hur skulle du tänka
- i arbetsgivarens ställe?
- i ditt eget?
- i dina kollegors/fackföreningens ställe (t ex)?

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 februari 2010, 00:23:09 AM
Jag kan räkna upp minst 10 trafikföretag som INTE tillhandahåller växelkassa.....

Försöker du framställa det som något positivt?

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 februari 2010, 00:35:11 AM
Det är väl helt upp till en själv?


Tja, varför inte? I vissa länder anser det allmänna att det är helt upp till en själv att skaffa sjukförsäkring. På vissa håll anses det till och med vara helt upp till en själv (eller är det åtminstone i praktiken) att undvika att bli mördad det första man gör när man går utanför dörren på morgonen!

michael k

Citatatt undvika att bli mördad det första man gör när man går utanför dörren på morgonen!
du tänker på malmö och göteborg :(
för att återgå till ämnet
så vill arbetsgivaren att det skall bli sålt några biljetter får han nog tillhandahålla växelkassa
jag tror nog mäst att sådanthär används när de vill bli av med någon
kvinnan kanske hade klagat på trafikfarliga bussar eller nåt

Ulf Rådeström

Citat från: RoTe skrivet 02 februari 2010, 22:28:11 PM
Jag lämnar kassan utan tillsyn nästan dagligen då jag levererar bussgods. Finns inte en chans i h*****e att skydda kassan då. Jag kan ju inte bära den med mig, hur ska jag då kunna bära godset?

Så om någon nallar två hundra ur den när jag inte ser, kan man ju fråga sig, är det räknefel eller stöld?

Ja, lämnar man kassan på det viset är man direkt korkad i skallen!!
Herre gud - snacka om att skylla sig själv och bli klart ersättningsskyldig om man blir bestulen - jag skulle direkt ställa upp som vittne mot sådana dumheter!

Du har en skyldighet att vara aktsam om din kassa - så det är upp till dig hur tar den med dig, alternativt lägger den på ett säkert ställe. Är den nu 3x3 meter som den verkar vara för dig - så får du väl gå två gånger med bussgodset eller lägga det ovanpå kassan o bära  :P. Du har väl NÅN liten väska eller ryggsäck o dra om dig?? Annars kanske de är läge o skaffa en  :)

Och det är stöld - förorsakad av din egen oaktsamhet och dumhet - faktiskt!

Var nog det dummaste inlägget jag sett på rätt länge...

Richard

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 03 februari 2010, 08:42:37 AM
Ja, lämnar man kassan på det viset är man direkt korkad i skallen!!
Herre gud - snacka om att skylla sig själv och bli klart ersättningsskyldig om man blir bestulen - jag skulle direkt ställa upp som vittne mot sådana dumheter!

Du har en skyldighet att vara aktsam om din kassa - så det är upp till dig hur tar den med dig, alternativt lägger den på ett säkert ställe. Är den nu 3x3 meter som den verkar vara för dig - så får du väl gå två gånger med bussgodset eller lägga det ovanpå kassan o bära  :P. Du har väl NÅN liten väska eller ryggsäck o dra om dig?? Annars kanske de är läge o skaffa en  :)

Och det är stöld - förorsakad av din egen oaktsamhet och dumhet - faktiskt!

Var nog det dummaste inlägget jag sett på rätt länge...

Kan bara hålla med Ulf här,varje förare har ansvar för sin kassa och lämnar man den obevakad får man skylla sig själv.