Borde det byggas en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör?

Startat av Niklas Bygdestam, 25 augusti 2007, 12:19:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Borde det byggas en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör?

Ja, bygg för både bil- och tågtrafik
9 (47.4%)
Ja, bygg för bara biltrafik
0 (0%)
Ja, bygg för bara tågtrafik
4 (21.1%)
Nej, behåll färjorna och låt det vara som det är nu, Öresundsbron räcker
6 (31.6%)

Antal personer som röstat: 14

Omröstningen har avslutats: 04 september 2007, 12:19:16 PM

David M

Idéstudien för järnvägs-H-Htunneln visar att man måste gräva ner Skånebanan från Ramlösa för att järnvägen och godstågen skall kunna ansluta till tunneln. Byggs banan dubbelspårig till Åstorp och man rustar upp VKB mellan Ängelholm-Helsingborg samt Ängelholm - Åstorp skulle man kunna ordna så att endast tåg från VKB söderifrån och Skånebanan kan köra in i tunneln, medan tåg från VKB norr om HBG endast kan fortsätta vidare mot Malmö. Man kunde köra med två tåg GBG-HBG: Ett som fortsätter mot Malmö, ett som tar vägen om Skånebanan med stopp i Åstorp för att plocka upp passagerare från Hässleholm och fortsätter till Köpenhamn.


Ska man ordna en shuttle så kunde man förlägga den någonstans mellan E6 och Ramlösa där järnvägen går i tunnel. Då slipper man bygga om för en terminal vid Väla och komma i konflikt med industriområdena, järnvägen och naturreservatet där samtidigt som man får en lösning som gör det lätt för långväga trafik att komma till terminalen.

Idéstudien: http://www.helsingborg.se/templates/StandardPage.aspx?id=15990&epslanguage=SV

Bengt Jönsson

Herrar "Adolf & Co" ville redan 1940 bygga en kombinerad järnvägs- och motorvägsbro över Sundet vid Helsingör - Helsingborg.  Detta i kombination med en bro över Fehmar-bält och en motorväg genom Danmark vars första delar på Lolland även blev byggda då.

/B