Borde det byggas en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör?

Startat av Niklas Bygdestam, 25 augusti 2007, 12:19:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Borde det byggas en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör?

Ja, bygg för både bil- och tågtrafik
9 (47.4%)
Ja, bygg för bara biltrafik
0 (0%)
Ja, bygg för bara tågtrafik
4 (21.1%)
Nej, behåll färjorna och låt det vara som det är nu, Öresundsbron räcker
6 (31.6%)

Antal personer som röstat: 14

Omröstningen har avslutats: 04 september 2007, 12:19:16 PM

Niklas Bygdestam

Det har gjorts en omröstning om vi tror att det kommer att byggas en HH-tunnel eller inte. Det kanske kunde vara på sin plats då att se om någon här vill ha en sådan tunnel eller inte. En del som röstade på att de tror att en tunnel kommer byggas vill kanske egentligen inte ha denna medan andra kanske vill ha en tunnel men tror inte att den någonsin byggs. Här kan man istället rösta på vilket man själv vill ha. Det skulle vara intressant att se vad majoriteten tycker om tanken på att bygga en sådan tunnel. Är detta något som kan göra nytta? Eller är det bra som det är nu med färjorna och räcker det kanske med Öresundsbron?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Johan Hansson

Låt det var som det är nu.
Eller varför inte bygg en bro ,men okej landskapsbilden förstörs.

Nackdelen med Öresundsbron är att det har blivit Sveriges värsta brottsplats.
P.g.a av all smuggling av knark, sprit, och männskosmuggling. 
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

IngemarJ

Hej!

Knutpunkten är ju tänkt för tunneldrift så varför inte låta järnvägen bli färdig där också. Färjorna behövs ju för att landsvägstrafikens förare skall få sina raster också.

Hälsar

Ingemar

Staffan Sävenfjord

Citat från: IngemarJ skrivet 30 november 2007, 16:42:45 PM
Hej!

Knutpunkten är ju tänkt för tunneldrift så varför inte låta järnvägen bli färdig där också. Färjorna behövs ju för att landsvägstrafikens förare skall få sina raster också.

Hälsar

Ingemar

Du menar att det finns byggt en anslutning till en eventuell Öresundstunnel förberedd. Visst, men det är knappast troligt att det är där tunneln kommer att ligga. Vitsen med att bygga en tunnel vid Helsingborg är förstås att få bort trafiken från centrum och då lägger man den lämpligen norr om detta. Det är också det enda tänkbara sett ur Helsingörs synvinkel och det gör ju inte saken sämre att sundet är som smalast någon kilometer norr om Knutpunkten. Visst är färjorna en uppskattad rast för förarna men man kan knappast sägas att den behövs. Rasten torde man oftast kunna passa in tidsmässigt på lämpligare plats. Rasten på färjan kan räknas som en 15-minutersrast. Du får inte ihop 30 minuter under ett normalt färjeuppehåll.
En sak som aldrig hörs i debatten är färjornas miljöpåverkan. Jag tänker då inte så mycket på vad färjorna släpper ut som all tomgångs- och krypkörning det blir vid färjelägena.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

IngemarJ

Hej igen Staffan!

Det är färjeöverfarten som Säffle lägger in i tabellen de åberopar som schemaläggningsgrund för sina förare Gbg-Cph.

Hälsar

Ingemar

Staffan Sävenfjord

Citat från: IngemarJ skrivet 30 november 2007, 17:24:25 PM
Hej igen Staffan!

Det är färjeöverfarten som Säffle lägger in i tabellen de åberopar som schemaläggningsgrund för sina förare Gbg-Cph.

Hälsar

Ingemar

Rasten skall vara 45 minuter men den får delas upp i 15 + 15 + 15 minuter. Eller 15 + 30 minuter. På färjan kan man alltså bara få ut 15 minuter. Med lite tur kan man ju lägga ytterligare 15 minuter innan man kör ombord på färjan.
Men i vilket fall som helst. Man hade ju lika väl kunnat lägga in 15 minuters rast på en rastplats utanför Helsingborg och ändå vunnit tid med en tunnel.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Pickos

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 november 2007, 17:51:14 PM
Rasten skall vara 45 minuter men den får delas upp i 15 + 15 + 15 minuter. Eller 15 + 30 minuter. På färjan kan man alltså bara få ut 15 minuter. Med lite tur kan man ju lägga ytterligare 15 minuter innan man kör ombord på färjan.
Men i vilket fall som helst. Man hade ju lika väl kunnat lägga in 15 minuters rast på en rastplats utanför Helsingborg och ändå vunnit tid med en tunnel.


Numera kan man endast dela rasten 15+30 min.
1:a Korinthierbrevet 10:15

IngemarJ

Jag har själv bara testat de gånger man kör "färjevägen", det finns ju även avgångar från Göteborg som går via bron och hur de är räknade rastmässigt vet jag inte.

Hälsar

Ingemar

Martin

Det är förvisso smalaste delen av sundet (Helsingborgh-Helsingör), men det är relativt djupt där mer än 30m har jag för mig, vilket försvårar och fördyrar en tunnel.

David M

Citat från: Martin skrivet 01 december 2007, 00:54:51 AM
Det är förvisso smalaste delen av sundet (Helsingborgh-Helsingör), men det är relativt djupt där mer än 30m har jag för mig, vilket försvårar och fördyrar en tunnel.

Djupet är förvisso ett problem, men det är värre för tågtrafiken än vägtrafiken. Byggs en tågtunnel med utgångspunkt vid Knutpunkten så blir man även tvungen att bygga om Skånebanan från Ramlösa och VKB från station Maria så att dessa går i tunnlar hela vägen inne i Helsingborg för att lutningarna skall stämma.


Byggs en motorväg med utgångspunkt vid trf Väla på E4 så befinner sig vägen där på ca 40 m.ö.h. Västerut finns ett naturreservat på andra sidan VKB vilket kan ställa till det i linjeföringen, sedan kommer Sofiero ett par km längre västerut så någonstans där innan Sofiero får man gå över helt i tunnel. Djupet är ca 35 meter norr om Helsingborg och Helsingör, till detta blir att anslutningarna på landbacken på bägge sidorna sundet ligger på 35 m.ö.h. Med en stigning på ca 70 meter upp och ner på bägge sidorna på 1 km så blir det en 7% stigning vilket är kraftigt men inte oöverkomligt för att vara  motorväg. Bygger man 3+2 körfält med tre körfält i uppåtgående riktning blir det inget problem. Alternativet blir att bygga ett allt djupare dike efter att man korsat järnvägen innan man går över i tunnel för att minska stigningen. På danska sidan är man lite friare i planeringen eftersom tunnelmynningen och vägen kommer vara utanför all bebyggelse, förutom att det talas om att naturfreda vissa delar av skogarna utanför Helsingör. Lösningen på det liksom det kan bli på den svenska sidan om naturreservat är i vägen blir ekotunnlar el dylikt, vilket förstås fördyrar hela projektet men blir nog en relativt liten utgiftspost i sammanhanget.

Martin

Du bör nog gå annu djupare med en tunnel, då det inte är lämpligt att någon del av tunneln sticker upp över havsbottnen. Jag vill minnas att tunneln mellan Pepparholm och Amager är konstruerad så att den ska hålla även om ett fartyg sjunker och lägger sig ovanpå den. Min gissning är att man måste ner till ca -42 till -45m med själva vägbanan.

Henrik Palmqvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 november 2007, 17:51:14 PM
Rasten skall vara 45 minuter men den får delas upp i 15 + 15 + 15 minuter. Eller 15 + 30 minuter. På färjan kan man alltså bara få ut 15 minuter. Med lite tur kan man ju lägga ytterligare 15 minuter innan man kör ombord på färjan.
Men i vilket fall som helst. Man hade ju lika väl kunnat lägga in 15 minuters rast på en rastplats utanför Helsingborg och ändå vunnit tid med en tunnel.

---------------
15+30 minuter är det som gäller nu för tiden, tyvärr. Vad det gäller en sträcka som Göteborg - Köpenhamn borde det inte behövas någon rast. Men det är ju aldrig fel att få 15 minuter på färjan, då behöver ju bussarna bara hålla 30 min i Köpenhamn./ Henrik

David M

Citat från: Martin skrivet 02 december 2007, 23:41:35 PM
Du bör nog gå annu djupare med en tunnel, då det inte är lämpligt att någon del av tunneln sticker upp över havsbottnen. Jag vill minnas att tunneln mellan Pepparholm och Amager är konstruerad så att den ska hålla även om ett fartyg sjunker och lägger sig ovanpå den. Min gissning är att man måste ner till ca -42 till -45m med själva vägbanan.

Om man räknar med att tunnelmynningarna kommer ligga någonstans på 30 m.ö.h. på bägge sidorna om sundet och skall ner till 45 m.u.h. blir det 75 meters höjdskillnad. Fixar man denna stigning på en kilometer blir det cirka 7,5% lutning, på två kilometer 3,75% och det sista är avståndet mellan väg 111 och Öresund. Som jämförelse kan nämnas att den tio år gamla motorvägen A75 mellan franska medelhavet och Massif Centrale har en stigning på uppemot 7% under cirka en mil vid Lodéve och att 8% stigning förekommer på Autobahn A7 vid Kassel och A8 mellan München och Salzburg, så är det inte helt oöverkomligt även med en stigning på en kilometer om det skulle knipa. Samtliga av dessa vägar befinner sig då utomhus och är såklart även utsatta för väder och vind, något som gör att risken för stående lastbilar borde vara minimal i en H-Htunnel.



Anslutningen på svensk sida blir mest bekymmersam eftersom här finns riksintressen som Sofiero, naturreservatet Björka och bostadsbebyggelse i Laröd och Maria att ta hänsyn till. Att dra vägen mellan Maria och resten av Helsingborg är nog numera omöjligt, något det inte var fram tills för tio-femton år sedan då Maria var ett mentalsjukhus på avveckling skilt från resten av staden så jag tänker mig att vägen kommer dras mellan Maria och Laröd i ett djupt schakt för att inte störa landskapsbilden och grannarna, fast då kommer man å andra sidan gräva nära Sofiero. På dansk sida blir det lättaste om man förlägger tunnelmynningen någonstans efter att motorvägen passerat väg 205 vid Nygård (kolla Eniro, de har även danska kartor: http://kort.eniro.dk ). Här får man bara se till att ordna rejäla tätningsmedel på väg ut mot havet så att inte dammarna Sortesö, Videlökke dam och Kobberdammen töms. Sammantaget innebär tunneln i mitt förslag en tunnel på 8-9 kilometer, långt men inte oöverkomligt. Av de undersökningar som har gjorts på Landborgen i Helsingborg i samband med Knutpunktenbygget ska berggrunden inte vara alltför problematisk för ett tunnelbygge.

Lars Borgemo

Hur vore det med en "Rollende Landstraße"-terminal nånstans i närheten av E6/E4-korset norr om Helsingborg där tradarna kan lastas på tåg som körs via en tunnel Helsingborg-Helsingör genom Själland. Kanske man kunde fantisera om att åka ända ner till nåt ställe söder om Puttgarden när Fehmern-bron blir klar. Eller via Stora Bält-förbindelsen mot Flensburg. Då kunde kanske Danskarna slippa mängder av onödig genomfartstrafik på Själland-Falster-Lolland och Själland-Fyn-Jylland och kanske göra sig en hacka på köpet. En rejäl rast med möjlighet till en lur i en bekväm passagerarvagn i tåget vore väl ett gott alternativ till en 15-minuters-snutt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Borgemo skrivet 04 december 2007, 20:32:54 PM
Hur vore det med en "Rollende Landstraße"-terminal nånstans i närheten av E6/E4-korset norr om Helsingborg där tradarna kan lastas på tåg som körs via en tunnel Helsingborg-Helsingör genom Själland. Kanske man kunde fantisera om att åka ända ner till nåt ställe söder om Puttgarden när Fehmern-bron blir klar. Eller via Stora Bält-förbindelsen mot Flensburg. Då kunde kanske Danskarna slippa mängder av onödig genomfartstrafik på Själland-Falster-Lolland och Själland-Fyn-Jylland och kanske göra sig en hacka på köpet. En rejäl rast med möjlighet till en lur i en bekväm passagerarvagn i tåget vore väl ett gott alternativ till en 15-minuters-snutt.

Absolut ingen dum idé. Fast man borde väl sluta i trakten av Hamburg i Tyskland. Om det finns minst liggvagn på tåget får restiden också räknas som dygnsvila förutsatt att den är tillräckligt lång. Den får till och med avbrytas vid två tillfällen (sammanlagt dock högst en timme) för att t ex flytta bilen och ändå räknas som dygnsvila. Om det nu av någon anledning skulle bli nödvändigt att flytta den.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)