Kanske den största vägborttagningen i Sverige?

Startat av Mange_buss, 26 januari 2010, 20:31:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mange_buss

Ingen som har startat ett ämne om en fruktansvärt stor sak som håller på att komma vad det gäller vägnätet i Sverige..
http://helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5749581

Det gäller färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet. Man vill sluta trafikera Nynäshamn-Visby och Oskarshamn-Visby, och istället enbart köra Västervik-Visby. detta skulle i sin tur innebära att transfer mellan Västervik och Stockholm blir ett faktum - vilket kanske inte är en särskilt flexibel och snabb väg. Detta kommer kanske fungera i några månader, innan pendlarna ger upp - vilket leder till ett stadigt SVICH upp för flygtrafiken på Gotland.

Niklas Bygdestam

Citat från: Mange_buss skrivet 26 januari 2010, 20:31:04 PM
Ingen som har startat ett ämne om en fruktansvärt stor sak som håller på att komma vad det gäller vägnätet i Sverige..
http://helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5749581

Det gäller färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet. Man vill sluta trafikera Nynäshamn-Visby och Oskarshamn-Visby, och istället enbart köra Västervik-Visby. detta skulle i sin tur innebära att transfer mellan Västervik och Stockholm blir ett faktum - vilket kanske inte är en särskilt flexibel och snabb väg. Detta kommer kanske fungera i några månader, innan pendlarna ger upp - vilket leder till ett stadigt SVICH upp för flygtrafiken på Gotland.

Det låter som ett otroligt dumt förslag. Gotland kommer nog att förlora mycket på detta. Från Nynäshamn finns utmärkt pendeltågstrafik till Stockholm som i sin tur leder vidare på det övriga järnvägsnätet. Dessutom håller man på att bygga ut vägen till motorväg. Inget av detta finns motsvarigheter i Västervik
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mange_buss

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 januari 2010, 20:36:31 PM
Det låter som ett otroligt dumt förslag. Gotland kommer nog att förlora mycket på detta. Från Nynäshamn finns utmärkt pendeltågstrafik till Stockholm som i sin tur leder vidare på det övriga järnvägsnätet. Dessutom håller man på att bygga ut vägen till motorväg. Inget av detta finns motsvarigheter i Västervik

Exakt. Dessutom skulle väl pendeltågen i Nynäs inte tjäna så mycket till om färjan togs bort - Spåren till ??Västehaninge?? skulle väl knappt ha några resande alls - En ledbusslinje skulle kunna ersätta den...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mange_buss skrivet 26 januari 2010, 20:47:15 PM
Exakt. Dessutom skulle väl pendeltågen i Nynäs inte tjäna så mycket till om färjan togs bort - Spåren till ??Västehaninge?? skulle väl knappt ha några resande alls - En ledbusslinje skulle kunna ersätta den...

Nu förstår jag inte vad du menar. Pendeltågen Nynäshamn-Stockholm har inte särskilt många resenärer från Gotlandsbåten. De flesta torde åka med båtbussarna. Däremot lever pendeltågen gott på dem som bor utmed linjen.
För övrigt ansluter jag mig till att det är ett dumt förslag att bara köra Visby-Västervik. I synnerhet som såväl tåg- som landsvägsförbindelserna till Linköping och vidare till Stockholm är minst sagt usla. Tågen är för övrigt ersatta med bussar fram till våren eftersom man inte lyckats få ihop tillräckligt många fungerande fordon.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mange_buss

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 januari 2010, 21:21:15 PM
Nu förstår jag inte vad du menar. Pendeltågen Nynäshamn-Stockholm har inte särskilt många resenärer från Gotlandsbåten. De flesta torde åka med båtbussarna. Däremot lever pendeltågen gott på dem som bor utmed linjen.
För övrigt ansluter jag mig till att det är ett dumt förslag att bara köra Visby-Västervik. I synnerhet som såväl tåg- som landsvägsförbindelserna till Linköping och vidare till Stockholm är minst sagt usla. Tågen är för övrigt ersatta med bussar fram till våren eftersom man inte lyckats få ihop tillräckligt många fungerande fordon.


Okej.. Ja - jag är inte särskilt insatt i Stockholms pendeltåg; det var nog kanske en överdrift i "stundens hetta" att uttrycka mig så... Ursäkta..  :)

Ersa

Hur ser statistiken ut på färjorna från Visby?
Det måste väl ändå vara fler (eller lika många) resenärer på färjan till Nynäshamn jämfört med på de till Oskarshamn och Västervik?

JB

Tanken kan säkert vara god. Eftersom färjor är ganska långsamma så borde lång sträcka på land och kort över vatten ge totalt kortare restid. Men Västervik ligger ju som sagt inte jättebra till. Ska man ha en ny hamn skulle jag spontant säga att Oxelösund ligger bäst till, nära till bra väg och hyfsat bra järnväg. Synd att det inte finns något intresse från Oxelösunds sida.

/Jonas

Mange_buss

Vad restiderna anbelangar, så vill vissa människor även sätta båtarna på biogas, varpå restiden går från tre till hela fem timmar.

Visst förstår jag idén med att biogas är mycket mer miljövänligt, men tänk då på de många flyg som går till/från ön varje dag.. Om man reducerade  flygtrafiken och istället satsade på att bygga ut sjöfarten mer, så vore ju det nog ett stort plus - både ekonomiskt och miljömässigt.

michael k

Mange_buss miljövänner tänker ofta lite bakvänt och orsakar för det mästa mer skada

Mange_buss

Citat från: michael k skrivet 28 januari 2010, 09:18:57 AM
Mange_buss miljövänner tänker ofta lite bakvänt och orsakar för det mästa mer skada

Tja... Jag skulle inte vilja säga att miljövänner tänker bakvänt...
Däremot rikstrafiken...

IngemarJ

Hej!

Som väl är skall ju avtalsförhandlandet när det gäller Gotlandstrafiken inför nästa period flyttas från Rikstafiken till Gotlands Kommun.

Hälsar

Ingemar

Jonas Strömblad

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 januari 2010, 21:21:15 PM
Nu förstår jag inte vad du menar. Pendeltågen Nynäshamn-Stockholm har inte särskilt många resenärer från Gotlandsbåten. De flesta torde åka med båtbussarna.

Nu är det ju förvisso ett tag sedan jag jobbade på pendeln, men nog 17 åkte majoriteten av folk med pendeln och inte med bussen. Två X10'or kunde lätt vara i det närmaste överfulla en sommardag med båtanslutning, medan den ensamma flygbussen möjligen var välbesatt.
/J

Uffe D

Citat från: michael k skrivet 28 januari 2010, 09:18:57 AM
Mange_buss miljövänner tänker ofta lite bakvänt och orsakar för det mästa mer skada

Kan inte göra annat än att hålla med. Om miljömupparna fick härja fritt skulle vi ta ett raskt kliv tillbaka till 1800-talet.

Björn Forslund

Citat från: Mange_buss skrivet 26 januari 2010, 20:47:15 PM
Exakt. Dessutom skulle väl pendeltågen i Nynäs inte tjäna så mycket till om färjan togs bort - Spåren till ??Västehaninge?? skulle väl knappt ha några resande alls - En ledbusslinje skulle kunna ersätta den...

Utmärkt pendeltågstrafik? Ska du passa en avgångstid i Nynäs ska du se till att åka med mycket god marginal, helst inte alls med pendeln. Det är mycket ofta fel och driftstörningar, särskilt på Nynäsbanan. Som förra sommaren när många gotlandsresenärer åkte av vid avkroken Segersäng, där man valt att vända tågen pga något av de vanligen förekommande signalfelen,  och fick vänta minst 1,5 timme innan de kom på någon buss.

Däremot stämmer det att gotlandsresenärer på returen i slutet av sommaren ofta tar pendeln mot stan, vilket kan leda till att tåget är överfullt redan vid avgång, mest med bagage. De flesta som inte har SL-kort åker ju dessutom gratis ofta.

En ledbusslinje skulle kunna ersätta ja, med tät trafik. Det är många som pendlar mellan Nynäs och Stockholm. Dessutom har många nya villaområden vuxit upp. Gotlandsresenärerna är en liten minoritet av de som åker med tåget.

Uffe D

Det är väl inte så värst många som åker till Gotland utan att ha bilen med sig?