Huvudmeny

Dörrproblem....

Startat av a32, 24 januari 2010, 20:06:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

Citat från: Ersa skrivet 26 januari 2010, 11:20:01 AM
Va? En Neoplan med krånglande teknik? :o


   Samma problem som dom flesta marknaden har dvs dörrsystem problem.

    //Niclas

lil-sis

Haha nämna buss dog nere vid Stenhagenskolan på kvällen också  8)

Björn Lövdahl

Tycker det verkar vara problem med dörrar på allt nytt som skaffas nu förtiden, borde man inte komma tillrätta med dem problemen
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

a32

Kan ju tillägga att på Spårvagn A32 så är det ofta dörrfel, dörrar som inte stänger sig, fastnar i halvöppet läge, dörrar som står och slår fram o tillbaks, vid väderskiftningar så blir det lätt imma i fotocellerna så det blir dörrkrångel pga det.
Folk som inte går tillräckligt långt in utan hindrar dörrarna att stängas mm

Sen ett problem som SL själva är skyldiga till, det faktum att man inte såg till att ha 4 dörrpar per vagnsida när man köpte vagnarna, skapar många och långa onödiga köer vid av och påstigning.

/a32   ;)

New_options

På Blekingetrafikens Citaro har de flesta förare gett upp att öppna den bakre dörren som tycks leva sitt eget liv om man väl fått upp den. I stort är dörrana på Citaro ett verkligt udda kapitel....

De är omproggade ett par gånger av Mercedes, men det har inte gjort nån större skillnad

Ersa

Citat från: New_options skrivet 28 januari 2010, 01:02:24 AM
De är omproggade ett par gånger av Mercedes, men det har inte gjort nån större skillnad

"Programmerade" dörrar... ::) Vad var det för fel på ett vred samt några knappar på vänster sida, några reläer och lite tryckluft? När man låter datorer sköta dörrar ber man ju om problem.

Niclas Rosenius

Citat från: Ersa skrivet 28 januari 2010, 10:56:05 AM
"Programmerade" dörrar... ::) Vad var det för fel på ett vred samt några knappar på vänster sida, några reläer och lite tryckluft? När man låter datorer sköta dörrar ber man ju om problem.


   Jo tack. Det har man ju märkt   ;)

   //Niclas

Hasse L

Citat från: Ersa skrivet 28 januari 2010, 10:56:05 AM
"Programmerade" dörrar... ::) Vad var det för fel på ett vred samt några knappar på vänster sida, några reläer och lite tryckluft? När man låter datorer sköta dörrar ber man ju om problem.
Kan bidra med en erfarenhet från igår kväll. Mittdörrarna på en sprillans ny Solaris Urbino upphörde plötsligt att fungera. Ut i snöyran till batteriluckan, låste upp och luckan for upp och slog till spegeln så denna for i gatan. Lyckligtvis höll spegeln och var lätt att sätta tillbaka i ¨snabbkopplingen¨. Efter att ha slagit från och till huvudnyckeln så funkade dörren igen. Men det hade ju kunnat vara enklare.

Ersa

Citat från: Hobgoblin skrivet 28 januari 2010, 11:16:01 AM
Kan bidra med en erfarenhet från igår kväll. Mittdörrarna på en sprillans ny Solaris Urbino upphörde plötsligt att fungera. Ut i snöyran till batteriluckan, låste upp och luckan for upp och slog till spegeln så denna for i gatan. Lyckligtvis höll spegeln och var lätt att sätta tillbaka i ¨snabbkopplingen¨. Efter att ha slagit från och till huvudnyckeln så funkade dörren igen. Men det hade ju kunnat vara enklare.

Här hade ju en extra intern huvudbrytare, gärna någonstans på vänster sida förarplatsen, underlättat betydligt. Det blir allt vanligare nu för tiden att förse karossen med stora luckor vilket ju är en bra tanke. Däremot blir det ett bekymmer när vänster backspegels arm dras så långt bakåt av viss personal, att den till slut hamnar i vägen för luckan. Dock går det ju att ställa in vänster backspegelarm att den inte vinklas så långt bakåt. Istället vinklar man själva spegeln på armen.

Att vara två personer som startar en buss, varav en sköter lucka, startkärra och nyckelvridande medan kollegan står bredvid och agerar backspegelhållare är ju inte optimalt. Men det är det inte heller på vissa Scania OmniCity som har en startspärr inkopplad till luckan framför NATO-kontakten. Inkopplad NATO-kontakt = Öppen lucka = Ej startbar buss! ::) Även där blev det dubbelbemanning då en kollega fick trycka på luckans kontakt, medan den andre föraren startade. ;D

Men man lär sig knepen efter några pass som "garagevakt" kl 04:00 på måndagmornar. 8)

Erling.L

Säger som jag sagt innan det e för mycket elektronik o data i karosserne idag.

På GS b9s bussar e det också en hel del strul dels med kännande kant och dörrläge så man kan stå med bussar som dörrarna e stängda på men datorn säger den e öppen o vägrar släppa dörrbromsen på bussen
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

yngrot

Citat från: Ersa skrivet 28 januari 2010, 10:56:05 AM
"Programmerade" dörrar... ::) Vad var det för fel på ett vred samt några knappar på vänster sida, några reläer och lite tryckluft? När man låter datorer sköta dörrar ber man ju om problem.


Ja detta märktes även på MAN i Borås de fick ny programvara väldigt många ggr men inte alltid de funka rätt ändå...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina